Sivuja: 1 2 [3] 4 5
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Selvänäkemisestä/ennustamisesta ja vastuu  (Luettu 33547 kertaa)
0 jäsentä ja 9 vierasta katselee tätä aihetta.
Ave^^
Vieras
« Vastaus #30 : 29.10.2012 21:50:39 »

Juu, ymmärrän kyllä tuon, ja monissa tapauksissa on totta.
Tässä tapauksessa vain tuntuu absurdilta ajatella, että jokin ohimenevä heitto, jonka joku joskus on sanonut, eikä sitä sen kummemmin mieti, eikä herätä mitään tunnelatauksia, niin sitä nyt tarkoituksella vetäisi elämäänsä sen takia, että joku on sen joskus sanonut. Parempi selitys on sattuma tai ihmistuntemus yms. Tai sitten olen vain niin ennalta-arvattava.  Grin
tallennettu
Mäntysuopa
Kohtuuastroilija
**
Viestejä: 84



Profiili
« Vastaus #31 : 29.10.2012 21:56:57 »

Minun tietojeni mukaan ihminen, psyyke ja alitajunta toimii juuri noin. Smiley Ei siihen tarvita tunnelatauksia.
tallennettu
Ave^^
Vieras
« Vastaus #32 : 29.10.2012 22:02:50 »

Tuon mukaan sitten kaikki mitä ikinä kuulet kenenkään mistään tahansa sanovan pitäisi tulla sinun elämääsi osaksi, mutta ei se niinkään mene. Minusta on vähän tekemällä tehtyä, jos nyt koska kyseessä on ennustaja, sen pitäisi sitten tapahtua niin. Eri asia, jos ennustajan sanaa pitää jonkinlaisena absoluuttisena totuutena, mutta kun minulle se tosiaan oli vain ohimenevä heitto.
tallennettu
Mäntysuopa
Kohtuuastroilija
**
Viestejä: 84



Profiili
« Vastaus #33 : 29.10.2012 23:30:42 »

Tuon mukaan sitten kaikki mitä ikinä kuulet kenenkään mistään tahansa sanovan pitäisi tulla sinun elämääsi osaksi, mutta ei se niinkään mene. Minusta on vähän tekemällä tehtyä, jos nyt koska kyseessä on ennustaja, sen pitäisi sitten tapahtua niin. Eri asia, jos ennustajan sanaa pitää jonkinlaisena absoluuttisena totuutena, mutta kun minulle se tosiaan oli vain ohimenevä heitto.

Ei, vaan yritin nimenomaan selittää, että ihminen joka menee ennustajalle on taipuvainen jossain määrin uskomaan ennustamiseen ja siksi on alttiimpi suggestiolle ja sille, että omaksuu ne syötetyt asiat. Ystävillä tai muillahan ei ole samanlaista autoritaarista painoarvoa, heidän ei oleteta "näkevän" mitään. Ennakkoasetelma on siis täysin eri, ja mielesi tietää sen. Se voi olla sinulle ohimenevä heitto tietoisessa mielessä, mutta koska menit ennustajalle, olit alitajuisesti valmis uskomaan, kuulemaan ja etsimään ennustajan latelemat "tiedot". Smiley

http://en.wikipedia.org/wiki/Cold_reading

tallennettu
Ave^^
Vieras
« Vastaus #34 : 30.10.2012 01:10:51 »

Suoraan sanottuna on aivan mahdotonta, että tuo asia olisi tapahtunut noin, tapaukseen liittyvistä muista syistä johtuen. En nyt mitenkään yritä väittää, että tuo sinun esittämäsi asia ei pitäisi paikkansa. Minun tapaukseni ei vain yksinkertaisesti ollut sellainen, eikä sitä tosiaan voi olettaa asioista ja ihmisistä ja ihmisten kokemuksista, joista ei tiedä yhtään mitään, kovinkaan paljoa.
Ensinnäkin, ennustajan sana painaa minulle ihan yhtä paljon kuin kenen tahansa rivikansalaisen, ei ole olemassa mitään ennakkoasetelmaa. Ja asia tapahtui myöhemmin, koska halusin sen silloin tapahtuvan muista syistä, jotka liittyvät täysin muihin asioihin. Ennustajan kommentti oli vain pieni heitto, jossa hän itsekin ajatteli menneensä sivuraiteille. Muistin sen vasta runsaan vuoden jälkeen siitä, kun tuo asia oli tullut elämääni, kun silloin satuin muistelemaan vanhoja ennustuskäyntejä.
Tämä nyt vain on yksi niistä tapauksista, joita ei pysty halkipoikki analysoimaan ja selittämään miksi tuo ennustaja sattui juuri niin silloin sanomaan. Todennäköisimmin se oli sattuma. Tai se voi olla ollut intuitiota.
Jos yhä haluat jatkaa ennakko-oletustesi ylläpitoa, niin enempää en voi enää sanoa. Teoria on mielenkiintoinen, mutta ei sekään sovellu aivan jokaiseen tapaukseen. Mikään teoria ei koskaan aukottomasti sovellu kaikkeen.
« Viimeksi muokattu: 30.10.2012 01:36:45 kirjoittanut Ave^^ » tallennettu
Ave^^
Vieras
« Vastaus #35 : 30.10.2012 12:15:56 »

Noh, selvennetään nyt sitten paremmalla ajalla näin päivällä.  Smiley
Olen aika paljon pohtinut oman elämäni tapahtumia ja myös tuota mainitsemaasi asiaa. Hassua on nyt se, että intät tuota sellaisen tapauksen kohdalla, johon se nyt yksinkertaisesti ei sovi, mielestäni sen jo kielsin tarpeeksi monta kertaa. Muihin tapauksiin sitä voi sitten enemmänkin miettiä.

Ennustajalla kuitenkaan ei ole minulle suurempaa ennakkoasetelmaa sen vuoksi, että maailmankuvani on yleisesti spiritualistinen, eikä sellainen, että kun satun juttelemaan henkilön kanssa, joka tituleeraa itseänsä ennustajaksi, että nyt uskoisin hänen olevan jotenkin erilainen kanava niihin kaikkiin muihin mahdollisiin kanaviin tässä maailmassa verrattuna. Ennustajakin on siis vain mahdollinen kanava, ei se välttämättä aina monista syistä johtuen toimi. Nostelen kortteja itse, niistä olen oppinut huomaamaan, että ne voivat toimia, tai ne sitten eivät toimi ollenkaan. Tuttujen kanssa on nosteltu kortteja. Käytän perusintuitiota elämässäni, ihan sellaisissa asioissa, että nyt tuntuu kannattavalta lähteä sinne bussipysäkille, niin ehtisin bussiin. Käytän semmoista tuntumapohjaa kokoajan. Siis kun menen ennustajalle, hänen kohdallaan ei ole enää erityistä asemaa. Nopeasti huomaa myös sen, sujuvatko omat energiat yhteen ennustajan kanssa, siis se määrittää myös paljon sitä, onko ennustuksella mahdollisuutta olla järkevä vai ei. Lisäksi tähän liittyy vielä ketjussa aiemmin mainitsemani asia, että en mene ennustajalle kuulemaan elämäni tulevaisuutta ennalta. En edes halua tietää sitä. Menen sinne juttelemaan sillä hetkellä elämässäni pinnalla olevista asioista.

Olen käyttänyt näitä ennustuskeinoja todella paljon elämässäni, ja on paljon kaikkea mikä ei ole toteutunut ja joitain asioita, mitkä ovat toteutuneet. Koen, että olen omalla tahdollani ja valinnoillani valinnut ne asiat, mitkä haluan toteuttaa elämääni ja mitkä en. Ja kyllä enemmän siinä valinnassa on kyse omasta puntaroinnistani, kuin jonkun tuntemattoman ennustajan sanoista. Enemmän vaikutusta itse asiassa on minulle tärkeiden ihmisten mielipiteillä asiasta.

Luulen, että tätä siis halusit tietää, erilaisia näkökulmia, kun tälle foorumille otit tuon asian esille?  Smiley
Enkä nyt halua teilata tuota sinun teoriaasi, joka aivan varmasti pitää paikkansa monissa tapauksissa. Vastasin nyt vain omien pohdintojeni, oman maailmankuvani ja omien elämänkokemusteni perusteella.
« Viimeksi muokattu: 30.10.2012 12:29:18 kirjoittanut Ave^^ » tallennettu
Mäntysuopa
Kohtuuastroilija
**
Viestejä: 84



Profiili
« Vastaus #36 : 11.11.2012 22:47:58 »

Kävin lyhyen ja mielenkiintoisen keskustelun tieteellisen skeptikkoystäväni kanssa. Hän esitti ajatuksen, jota en liene koskaan miettinyt: jos ennustajat/näkijät oikeasti tietäisivät jotain ennalta, sehän tarkoittaa sitä että kaikkien elämä olisi jonnekin kirjoitettuna valmiiksi ja sieltä voisi vaan lukaista että tuo meinaa tuommoista ja tuo tahtoo sellaista, ja näinhän ei ole, koska kaikkea esim. kuukauden päästä tapahtuvaa tekemistä ei ole ihmisen aivoissa vielä edes syntynyt. Miten kukaan siis voi nähdä sellaista jota ei vielä ole? Ystäväni sanoi haluavansa säilyttää aivojensa itsemääräämisoikeuden; ne päättävät mitä tulevaisuudessa tapahtuu eikä sitä voi tietää kukaan muu.  Smiley

Hänellä ei ole mitään kokemusta asioista, jotka voisivat horjuttaa tiedeuskoa, ei vaikka kerroin hiljattain kuulemiani kummia asioita, mitä toinen ystävä oli kuullut meediolta (siis meedio tiesi asioita joita ei voi päätellä esim. naaman ilmeistä tai muusta  Grin ).

Nyt minua kiinnostaa, mikä tosiaan on se "paikka", josta näkijät "poimivat" tietoja, ja eikö ennustaminen, korteista katsominen, kanavoiminen ym. ole aivan turhaa, koska viime kädessä jokainen kuitenkin itse päättää mitä tekee, eli kukaan ei voi sitä etukäteen tietää? Mitä jos joku näkisi vaikka minulle puolen vuoden kuluttua uuden työpaikan vaikken ole edes ajatellut hakea? Tulisiko se työ silti? En keksi esimerkkejä mutta toivottavasti ymmärrätte kysymykseni...  Smiley
tallennettu
Ave^^
Vieras
« Vastaus #37 : 12.11.2012 00:16:39 »

Tuo on hyvä pointti Mäntysuopa, ja siitä pääsenkin taas tuohon omaan lempiajatukseeni, että se hyöty mitä ennustajalta voi saada, ei ole se tulevan tietäminen, vaan omien sillä hetkellä pinnalla olevien asioiden käsittely.  Smiley

Lienee suurimman osan henkisenkin puolen tallaajista ajatuksena se, että ihminen omilla valinnoillaan luo oman tulevaisuutensa. Eihän ennustajalle menosta mitään hyötyä olisikaan, jos ei voisi muuttaa mitenkään saamaansa ennustetta. Miten itse käsitän ennustamisen tapahtuvan, on se maailman yleisten energioiden aistimista. Koko ajan on läsnä todennäköisyyksiä siitä mitä tietyt asiat voivat aiheuttaa ja mihin tällä hetkellä ollaan menossa. Se kuukaudenkin (varsinkin niin lyhyen ajan päässä) oleva asia on aina jo syntynyt jossain siellä mistä se lähtee liikkeelle. Jokseenkin näin käsitän asian.
Itse kun nostan korttia, saan aistimuksia. Pystyn nostamaan myös itselleni, itse asiassa korttien kautta on helpompi kuunnella sitä sisäistä itseään, kun niiden kautta keskittyy helpommin. Se mikä sitä usein häiritsee, on se, että toivon ja haluan kovasti jotain ja yritän saada sen nousemaan korteista. Siksi monesti homma menee hyödyttömäksi. Viestejä saan silti, se on usein sama lyhyt pätkä aina joka nostokerralla, eikä se suostu aina avautumaan enempää. Mutta erotan sen, se tulee jollain tapaa erilaisena viestinä, vahvana tunteena. Ne ovat neuvoja, eikä niitä tarvitse noudattaa, mutta jos kuuntelee itseään ja mitä haluaa, ne ovat olleet niitä mitä kannattaa noudattaa. Ovat seuranneet itse asiassa mukana itsepintaisesti niin kauan kunnes olen ottanut ne tosissani. Tämä on sitä itsensä kuuntelemista, mutta sanottakoon vielä, että joskus on tullut pienehköjä välähdyksiä myös tapahtuvista asioista jollain tasolla. Ne eivät koskaan ole selviä, mutta niissä on läsnä aina se tunne, että se tulee tietona, jonka vain tiedän. Sanoisin, että se on sekoitus luonnonvaistoa ja järkeä, siis intuitiota. Eläimilläkin on luonnon vaistot, miksei siis ihmisilläkin?  Smiley
tallennettu
Mäntysuopa
Kohtuuastroilija
**
Viestejä: 84



Profiili
« Vastaus #38 : 12.11.2012 10:46:41 »

Miksi suurin osa ihmisistä (tälläkin palstalla) sitten kysyy nimenomaan tulevaa; näkyykö työtä, lapsia. parisuhdetta.. jne?  Shocked Ja entä sitten se, jos ennustaja sanoo että et saa tuota hakemaasi työpaikkaa - miten siihen enää voi itse vaikuttaa? Joka tapauksessa työnsaanti on työnantajasta kiinni, ei haastatteluiden ym. jälkeen enää ihmisestä itsestään kiinni. Ja mistä näkijät saavat sen tiedon, jos vaikka työnantaja ei ole vielä edes tehnyt päätöstä siitä kenet ottaa? Mikä on se "tietopankki", ja miten se yhdistetään siihen että ennustuksia voi itse muuttaa??!!

Minulla oli nuorempana useita vahvoja ennaltatietämiskokemuksia (ei muille, vain omissa asioissa), mutta olen silti menettänyt uskoa näihin asioihin, ja ainakaan en osaa uskoa että joku näkisi jotain toisille...

Vaikeita asioita kun ei ole todisteita, ei mitään että katso googlesta ja totuus on tässä!  2funny

(Ja vielä, kyllähän ennustajien pitäisi tietää sitten, että asioita voi muuttaa ja tulevaa ei voi kokonaan kukaan tietää, mutta nepäs latovatkin aina tiukkaa faktaa että joo eksä ottaa vielä yhteyttä, saat hakemasi työn, tulee vielä yksi poikalapsi ym. Eikö tämä sitten ole sitä vastuuttomuutta juuri?)
tallennettu
Eklektikko
Astroholisti
*****
Viestejä: 3687


Profiili WWW
« Vastaus #39 : 12.11.2012 11:42:30 »

Aika on ulottuvuus, ei lineaarinen. Fyysiseen kehoon inkarnoituneina olemme pakotetut kokemaan sen lineaarisena, mutta kyseessä on harha. Ja tämän että aika on ulottuvuus eikä lineaarinen, tunnustaa myös ns. kova tiede, eli asiaan ei pitäisi  olla paatuneimmallakaan skeptikolla mitään sanomista.

Ehkä selvänäkökykyä voisi kuvailla sillä ajatuksella, että selvänäkijöillä on kyky irrottautua hetkellisesti ajan kokemisesta lineaarisena jatkumona ja vilkaista aika-ulottuvuudessa toiseen kohtaan, esimerkiksi sellaiseen johon asiakas pyytää vilkaisemaan.

Mutta silloin täytyy muistaa selvänäkijän ikään kuin katsovan pientä rajattua kohtaa aika-ulottuvuudessa ikään kuin avaimenreiästä: Hän näkee asian jota haluaa katsoa ja sekin on vain yksi niistä monista potentiaaleista, joiden suuntaan kyseinen asia voi kehittyä. Ja sen lisäksi että hän näkee vain yhden potentiaalin monista, hän näkee asian myöskin rajattuna - juurikin kuin avaimenreiästä kurkistamalla - jolloin sen 'ympärillä' olevat syy-seuraussuhteet yms. saattavat jäädä näkemättä.

Tämä on ehkä paras selvänäkemisestä kuulemani selitys, peräisin (anteeksi nyt taas) Kryon-kanavoinneista. Siellä myös annettiin esimerkki tuosta 'avaimenreiän' läpi katsomisen jutusta: Selvänäkijä voi esimerkiksi nähdä hirmuisen usean auton ketjukolarikasan moottoritiellä kun katsoo tulevaisuuteen. Se, mitä häneltä sitten kuitenkin jäi näkemättä oli, että tukkiessaan liikenteen tämä yksi kolari jonka hän näki, esti toista vielä pahempaa katastrofia tapahtumasta. Ja tämän vuoksi siitä, mitä näkee tulevasta ei pidä tehdä suurisuuntaisia päätelmiä siitä, oliko nähty lopulta 'hyvä' vai 'paha' tapahtuma.

Asia joka näyttää avaimenreiästä katsottuna pahalta, voikin olla suuren mittakaavan kannalta myönteinen.

Ja koska katsotaan vain potentiaaleja, niin kun ihminen katsoo jotain toiselle ihmiselle tapahtuu seuraavaa: Hän näkee, samalla tavoin kuin yllä, yhden potentiaalin kysyjän monista tulevista  potentiaaleista, mutta ei sitä ympäröiviä asioita tai syy-seuraussuhteita välttämättä kovin laajalti. Ja jos kysyjän toiveet/halut/kanssaluominen muuttuvat sen päivän jälkeen kun hän jotakin kysyi, muuttuvat hänen tulevaisuutensa potentiaalit tietenkin sitten myös.

Ihmiset kysyvät tulevia koska ovat ihmisiä: Lineaarisessa ajassa eläminen, se ettei tiedä mitä seuraavaksi tässä mahdollisesti vaaralliseksikiin koetussa maailmassa tapahtuu, on saanut ihmisen kautta aikojen utelemaan tulevaa erilaisin keinoin jotta voisi siihen sitten valmistautua.
tallennettu

DISCLAIMER: Teksteissäni ei ole tulkinnanvaraa vaan kirjoitan juuri tismalleen niinkuin tarkoitan. Rivien välien lukeminen  ja oma tulkinta on aina lukijan vastuulla ja tähän mennessä ollut 100% virheellistä. Merkurius jousimiehessä: Kuulostan saarnaajalta vaikka asia olisi täysin triviaali.
Ave^^
Vieras
« Vastaus #40 : 12.11.2012 11:50:41 »

Nuo kysymyksethän tarkoittavat (tai ainakin niin olen kääntänyt ne, kun minulta on kysytty), että se kysytty asia on sillä hetkellä kysyjän elämässä pohtimisen aiheena. Itse ainakin näen harvemmin mitään suoraa faktaa, eikä sellaista ole annettu minullekaan niissä eniten ajattelua antaneissa vastauksissa. Vastauksena tulee jotakin sellaista, mitä tällä hetkellä on kysyjällä elämässä pinnalla.

Vastuullinen ennustaja mielestäni ei latele negatiivisia ennustuksia pöytään, ilman että keskittyy niihin rakentavasti ja tuo esille selviytymis(yms.)mahdollisuuksia tilanteesta.

Eri asia sitten on sellainen viihdekulttuuri, jossa hämyisessä teltassa istuu povaaja, joka latelee faktaa pöytään, "tapaat tumman komean miehen" jne.  Grin Minusta tämä jakautuu kahtia ainakin siinä mielessä, että osa ennustajista (pikemminkin viihdetaiteilijoista siis) tarjoaa viihdepalvelua, joka taas vesittyy sillä jos aletaan puhumaan filosofisia. Sillä viihdehän menee pilalle, jos se ei oikeasti ole silmänkääntötemppu. Ja tämä palvelu on taas jotain ihan muutan kuin se mistä itse puhun.  Smiley Joskus silti voi aistimuksenakin tulla jokin fakta kirkkaana mieleen, mutta oma mielipiteeni on, että mitä enemmän pelkästään kuivaa faktaa ennustaja latelee, sitä hyödyttömämpi tilanne on ainakin minulle.

Tietopankki? Miksei vaistoa, aistimista, intuitiota voisi yhdistää siihen, että ennustusta voi muuttaa? Ennustaja aistii, mitä tällä hetkellä energioissa on, ja antaa neuvoja, keskustelee asiasta. Syy mennä ennustajalle on monesti se, että kun itse on pohtinut asiaa ympäri ämpäri, ei enää ole selvillä oikein mistään, ja joku muu pystyy helpommin tällöin saamaan kosketuksen siihen miten energiat ovat sillä hetkellä. Mutta ei niihinkään aina välttämättä pääse käsiksi, siksi koskaan ei vastuullisenkaan ennustajan puheita kannata ottaa täysin absoluuttisena totuutena. Voi olla, että esimerkiksi omat suojaukset ovat huomaamatta niin vahvat, ettei ennustaja pääse energioihin kiinni tai aihe jollain tapaa koskettaa ennustajaa niin ettei hän saa selkeää tuntumaa, tai mitä muuta vain.
tallennettu
Mäntysuopa
Kohtuuastroilija
**
Viestejä: 84



Profiili
« Vastaus #41 : 12.11.2012 11:59:27 »

Eklektikko, avaimenreikävertaus on hyvä ja tuli mieleen hauska mielikuva, miten joku katsoo avaimenreiästä ulos ja näkee vain jonkin tumman, ison möhkäleen joka näyttää pahalta, mutta kun avaa oven ja katsoo koko kuvaa, siellä onkin hyvä ystävä tulossa käymään.  Grin Eli ei sittenkään paha kun katsoo laajemmin.. Smiley

Aven näkökulma taas eroaa niin paljon siitä mitä olen esim. ystävien kanssa puhunut, että en oikein osaa ottaa kantaa... Minusta harva ajattelee noin kuin Ave. Ja monella on kuitenkin ihan tunnetuista ja varteenotettavista näkijöistä noita kokemuksia että "povataan tummaa miestä ja rakkautta ensi keväänä" yms.  Grin Tai sitten povataan työttömyyttä ja avioeroa... Eli viihteen puolelle menee sitten vähän kaikki näkijät.  Sad

tallennettu
Ave^^
Vieras
« Vastaus #42 : 12.11.2012 12:00:36 »

Lisäyksenä muuten, seuraan myös omaa vaistoani siinä keneltä kysyn jos kysyn ennustuksia. Joiden henkilöiden kohdalla on tullut vain sellainen tunne, että en halua, että tämä ihminen tulee sekoittamaan energioitani. Ehkä siinä on kyse vain sitten yhteensopimattomista energioista (tai jonkun maailmanloppumaalarin mielestä voisi sanoa vaikka, että pimeistä energioista tämän ennustajan puolelta), ehkä ensimmäistä yleensä, joskus kai voi olla jälkimmäistäkin tai että ennustajalla on vain silloin huono päivä.
tallennettu
Ave^^
Vieras
« Vastaus #43 : 12.11.2012 12:02:37 »

No, jos ihan rehellisiä ollaan, minusta monet (varsinkin nyt tämä 0700-linja yms.) ennustajat ovat vain viihdettä.  :Smiley
tallennettu
Mäntysuopa
Kohtuuastroilija
**
Viestejä: 84



Profiili
« Vastaus #44 : 12.11.2012 12:06:13 »

Olen samaa mieltä 0700:sta mutta en tarkoittanut vain niitä. (Tosin olen kuullut yhdestä 0700-ennustajasta hämmästyttäviä kokemuksia, että se näkee asioita oikein, tietää jne. mutta en tiedä uskoako vai ei. Siis luotan ystäväni kertomaan mutta en tiedä luotanko kykyyn. Smiley )

Minusta myös Hengen ja Tiedon messuilla olevat näkijät ja tarot-tulkitsijat menevät viihteen puolelle. Lisäksi kuulin tutulta, miten hän oli jonain vuonna messuilla seisonut yhden pöydän lähellä, jossa näkijät olivat tauolla ja sermin takana naureskelivat, mitä kaikkea ihmisille voi syöttää ja täydestä menee.  Shocked
« Viimeksi muokattu: 12.11.2012 12:10:27 kirjoittanut Mäntysuopa » tallennettu
Sivuja: 1 2 [3] 4 5
  Tulostusversio  
 
Siirry: