Sivuja: [1] 2
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Älykkyysosamäärä  (Luettu 13866 kertaa)
0 jäsentä ja 5 vierasta katselee tätä aihetta.
viuhtindu
Satunnainen astroilija
*

Profiili
« : 19.10.2012 12:41:54 »

Osaako joku sanoa, millä lailla poikkeuksellisen suuri taikka pieni älykkyysosamäärä näkyy kartalla, vai näkyykö ollenkaan? tai jotain viitteitä millä osa-alueella älykkyyttä on enemmän/vähemmän kuin keskivertoihmisillä?
Olisiko merkuriuksen aspekti johonkin vai..?
tallennettu

Nousu rapu
Aurinko vaaka 5.h
Merkurius vaaka 5.h
Kuu rapu 3.h
Venus vaaka 5.h
Mars kaksonen 12.h
mehmet
Kohtuuastroilija
**

Profiili
« Vastaus #1 : 19.10.2012 15:57:54 »

Tunnen yhden Mensan jäsenen, jolla merkurius vesimies.

tallennettu

Aur, Merk, Mars Neitsyt
AC + Venus + Jup Skorpioni
Kuu Vesimies
- Kastehelmi -
Kanta-astroilija

Profiili
« Vastaus #2 : 20.10.2012 20:13:22 »

Mä oon lukenu, että merkurius aspect_con uranus olis sellanen "neron aspekti". Mulla itellä on se, enkä kyllä silti lähtis henkseleitä kauheesti paukutteleen Grin Kyllä mä itseeni älykkäänä pidän, mutta että nero oikein... Huh Ehkei sentään! Jossain tais myös lukea, että nerokkaita omalla alallaan, se jo kuulostaa "paremmalta".
tallennettu

aurinkovenusuranusmerkuriusskorpioni
kuujousimies
marsleijona
askendenttivaaka
nikki
Astroholisti

Profiili WWW
« Vastaus #3 : 20.10.2012 21:09:28 »

Täällä on pohdittu aiemmin matemaattista lahjakkuutta.
Jos se nyt jotenkin sivuaa älykkyysosamäärää.

http://www.astro.fi/forum/index.php?topic=27301.0

Kattelin muutamien tyyppien karttoja, niitten, joita pidän älykkäinä.
Parilla kartalla oli yhteistä  jupiter oinas  aspect_kvi pluto neitsyt.
Kvinkunssi saa aikaan luovan hierteen, prosessin pulman ratkaisemiseksi, siis ettei aina niin paha suinkaan.
 aurinko merkurius rx  harka DC-akselilla.
Ylipäätään joku? planeetta akselilla.  pluto on aika hyvä probleemien ratkaisija akselilla.
 askendentti skorpioni älykäs? Tuntuviksi on yksi tekijä.
Sitten huomasin semmosen, että näillä tyypeillä on  venus eri merkissä kuin  aurinko ja  merkurius.
Usein edellisessä merkissä.
Ehkä silloin on helpompi ajatella, kun materia /  maallinen ei häiritse ajatteluprosessia?
Keholliset tarpeet ovat selkeesti erillään.
En tiijä, onko merkitystä älykkyysosamäärään.
Ja jos älykkyyttä mitataan osamääränä, niin ehkä pitäs jakaa kartta osiin,
vitosella,  merkurius :n luvulla?
Harmonia kartasta vastaus?

Logos vois olla kans yks loogisuuden mittari..?
Älykkyys vois olla jupiterimaista ja (vanha ) viisaus saturnusta?
tallennettu
Artemis
Astroholisti

Profiili
« Vastaus #4 : 24.10.2012 12:10:36 »

Moni tulkinta jonka olen lukenut, sanoo, että minulla oleva uranuksen kolmio merkuriukselle olisi korkean älyn merkki.
Itse en koe olevani millään lailla matemaattisesti lahjakas, päinvastoin. Mutta minullapa onkin merkurius kaloissa ja uranus skorpionissa Smiley Koen olevani tavallista "älykkäämpi" tulkitsemaan vähän epätavallisempia asioita ja tunteita. Aistiälyä tai sellaista  Grin
Tunneäly voisi olla ehkä sellainen sana? Että pystyn helposti pääsemään kärryille muiden tunnetilasta, lukemaan rivien välistä, aistimaan missä mennään, mistä oikeasti on kyse.
Mensaan en lähtisi pyrkimään vaikka olenkin toisinaan ihan nokkela  Cheesy
tallennettu
Lilli
Supermoderaattori
Astroholisti

Profiili WWW
« Vastaus #5 : 24.10.2012 12:47:25 »

Astrodatabankissa on runsain mitoin mm. Mensalaisten karttoja ja kerran tein jopa näistä 100 henkilön aineistolla pikku tutkielman. Huomioin planeetat Auringosta Saturnukseen, aspekteja en sen kummemmin tsekkaillut, enkä myöskään peräytyvää Merkuriusta, joka voi vaikuttaa asiaan. Olen nimittäin pistänyt merkille, että peräytyvä Merkurius voi aiheuttaa poikkeuksellista ajattelu- tai kommunikaatiotyyliä ja tämän voi käsittää niin hyvässä kuin huonossakin mielessä.

Ensinnäkin henkilökohtaisten planeettojen suhteen selvä painotus oli Kaksosissa, Neitsyissä ja Skorpioneissa. Sekin pisti silmään, että Merkurius oli Vesimiehessä muistaakseni vain yhdellä tai kahdella aineiston Mensalaisella, mikä oli selvästi keskiarvoa vähemmän. Olin vähän äimänä tästä.

Myös sellainen havainto tuli tehtyä, että Aurinkoa lukuunottamatta Mensalaisilla henkilökohtaiset planeetat viihtyivät hyvin omissa hallitsijamerkeissään. Eli Kuu-Rapuja runsain mitoin Härkä- ja Vaaka-Venuksia ja Leijona-Marseja. Mars viihtyi hyvin myös Jousimiehessä.
tallennettu

Aurinko Kaksonen, huone 12, Kuu Härkä, huone 11, AC Rapu, MC Vesimies

www.horoskooppi.com
Kuuhilda
Astroholisti

Profiili
« Vastaus #6 : 24.10.2012 13:44:35 »

Mun Merkurius  vesimies on saanu neliön Saturnukselta ja Plutolta...eli onko se sitten ajateltava niin, että luojan kiitos se on vesimiehessä kun muuten ei olis järven hiventäkään koko ihmisessä Cheesy
Tunneäly voittanee, Merkurius sekstiili Kuu ja kolmio  chiron.

Miten voi olla nuo kaksoset tuolla Lillin otannassa?  idiot2
Neitsyet ja skoput joo, mutta että kaksoset?

On on merkuriuksen merkki, mutta ennemmin olen pitänyt kaksosta sen Merkuriuksen EI-mensalaisen puolen ilmituojana kuitenkin.

tallennettu
Lilli
Supermoderaattori
Astroholisti

Profiili WWW
« Vastaus #7 : 24.10.2012 15:55:04 »

Miten voi olla nuo kaksoset tuolla Lillin otannassa?  idiot2
Neitsyet ja skoput joo, mutta että kaksoset?

On on merkuriuksen merkki, mutta ennemmin olen pitänyt kaksosta sen Merkuriuksen EI-mensalaisen puolen ilmituojana kuitenkin.

Ehkä on nyt sika korjata käsityksiä.  Wink
tallennettu

www.horoskooppi.com
Kuuhilda
Astroholisti

Profiili
« Vastaus #8 : 24.10.2012 17:08:51 »

Grin
Joo, näin nousujouskarina mun käsitys kaksosista on muutenkin vähän...noh, nurja  :Smiley
Äläkä sinä kaksonen heti siellä mua siaksi oo haukkumassa Wink Tongue
tallennettu
Lilli
Supermoderaattori
Astroholisti

Profiili WWW
« Vastaus #9 : 24.10.2012 18:22:52 »

Hups, panovirhepaholainen..  :Smiley
tallennettu

www.horoskooppi.com
meimi
Astroholisti

Astrotumpelo

Profiili
« Vastaus #10 : 24.10.2012 18:52:11 »

Hups, panovirhepaholainen..  :Smiley

2funny
tallennettu

aurinko jousimies  kuu vaaka  askendentti kauris  merkurius jousimies  venus skorpioni  mars jousimies  keskitaivas jousimies

Punainen Resonoiva Taivaanvaeltaja
maallikko
Kanta-astroilija

Profiili
« Vastaus #11 : 24.10.2012 19:21:36 »

Hei!

En ole käynyt Mensan testeissä enkä meinaa mennäkään. Aikanaan armeijassa tein palikkatestit kuten kaikki muutkin. Sain tulokseksi 9, mikä oli silloin korkein lukema asteikolla ( voi olla vieläkin ). Pidän koko ÄO:ta kovasti yliarvostettuna. Itse ajattelen ÄO:n mittaavan ainoastaan pään sisäistä "kellotaajuutta" eli nopeutta jolla sahajauhot pääkopassa pyörii. Eli minulle ÄO on puhtaasti fyysinen ominaisuus. Se miten tätä fyysistä ominaisuuttaan hyödyntää on sitten kokonaan toinen juttu.

Itselläni  merkurius on  vesimies  aspect_sex  venus ja  saturnus sekä 72 asteen kulmassa  mars.  merkurius on 5. huoneessa, jonka hallitsija  uranus on  aspect_con  askendentti. Lisäksi  uranus on 1. huoneessa ja  aspect_con  jupiter ja  aspect_sex  mars. Muistaakseni Nikulan kirjassa sanottiin tuosta  uranus 1. huoneessa - asetelmasta, että se saattaa olla nerouden merkki, mikäli muut seikat sitä vahvasti tukevat. En tiedä mitä ne muut seikat sitten ovat, mutta en pidä itseäni nerona.

Minulla on myös  aurinko,  merkurius ja  venus kaikki eri merkeissä ja vieläpä eri huoneissakin. Näistä  merkurius nousee ensimmäisenä taivaanrannan yläpuolelle.

Ai niin,  merkurius  aspect_opp  kuu. Teoriassa tuo voisi sekoittaa ajattelun kirkkautta, mutta toisaalta  aspect_opp itsessään antaa mahdollisuuden vaihdella näkökulmaa eli ehkä tuon  kuu vaikutus on +-0.

Niinhän tuosta älykkyydestä sanotaan, että älykäs selviää tilanteista mihin viisas ei koskaan edes joudu.
tallennettu

Kerralla kristityksi, sano akka kun virsikirjan söi.
mehmet
Kohtuuastroilija
**

Profiili
« Vastaus #12 : 25.10.2012 10:25:11 »

Joo, varmasti monta riittävän älykästä jättää menemättä koko Mensan testeihin. Smiley Jospa neitsyt-, kaksos- ja skorpionipainotteiset henkilöt ovat riittävän turhamaisia, näyttämisenhaluisia tai muuten vaan innokkaita todistamaan älykkyyttään mennäkseen testeihin ja pyrkiäkseen mukaan moiseen ry:hyn ylipäätään?

Äkkiseltään vaikuttaisi loogiselta planeettojen sijoittuminen omiin merkkeihinsä (tai ehkä ylennysmerkkeihin?) kuvastamaan älykkyyttä. Ainakin on kartalla "paremmat eväät" että riittää aikaa ja energiaa älyn lahjojen kehittämiseen. Sillä kehitettävä ominaisuus älykin on, ei suinkaan mikään syntymälahja. 

Mutta sitten se ikuisuuskysymys, että mitä sitten on älykkyys.  :Smiley Afrikkalaiset eivät pärjää länsimaisissa älykkyystesteissä, koska kulttuuri arvottaa eri tyyppistä älykkyyttä eivätkä ole harjaantuneita ÄO-testien tehtävätyyppeihin. Meidän testit myös mittaavat tietyssä mielessä juuri sitä asiaa, jota haluammekin pitää arvokkaana: loogista päättelykykyä, avaruudellista hahmottamista ja kielellistä nokkeluutta. Nämä painopisteet ovat Mensan testeissäkin näkyvissä. Ihan toista maata on vaikka musiikillinen tai sosiaalinen älykkyys. ÄO nyt vain on saanut jonkun ihme statuksen, että korkea ÄO olisi yhtä kuin älykkyys. Otetaan vaikka erityiskykyjä omaavat autistit esimerkiksi: joku aivojen toiminnan osa-alue näyttäisi huippuälykkyyttä, mutta ihminen voi silti olla toimintakyvyiltään kehitysvammaisen tasoa. Tai se älyllisesti kehitysvammainen voi olla sydämeltään tuhannesti älykkäämpi kuin me kovat yhteiskunnan menestyjät.
Heh, nostattaa aina mun tunteita tämä ÄO...  smitten

tallennettu

Aur, Merk, Mars Neitsyt
AC + Venus + Jup Skorpioni
Kuu Vesimies
maallikko
Kanta-astroilija

Profiili
« Vastaus #13 : 25.10.2012 18:17:34 »

Vuonna 2006 Mensa ry:ssä oli yli 2000 jäsentä ( Suomessa ). Jäseneksi pääsee jos kuuluu populaation älykkäimpään 2 prosenttiin. Suomessa on siis yli 100 000 sellaista ihmistä, joiden älykkyys olisi riittävä Mensa ry:n jäseneksi pääsyyn, mutta heistä vain noin 2 prosenttia on siis jäseniä. Ei siis mikään kovin vetovoimainen klubi, mutta mukavaa että heilläkin on oma kerhonsa.
tallennettu

Kerralla kristityksi, sano akka kun virsikirjan söi.
Lilli
Supermoderaattori
Astroholisti

Profiili WWW
« Vastaus #14 : 21.06.2013 13:39:33 »

Astrodatabankissa on runsain mitoin mm. Mensalaisten karttoja ja kerran tein jopa näistä 100 henkilön aineistolla pikku tutkielman. Huomioin planeetat Auringosta Saturnukseen, aspekteja en sen kummemmin tsekkaillut, enkä myöskään peräytyvää Merkuriusta, joka voi vaikuttaa asiaan. Olen nimittäin pistänyt merkille, että peräytyvä Merkurius voi aiheuttaa poikkeuksellista ajattelu- tai kommunikaatiotyyliä ja tämän voi käsittää niin hyvässä kuin huonossakin mielessä.

Ensinnäkin henkilökohtaisten planeettojen suhteen selvä painotus oli Kaksosissa, Neitsyissä ja Skorpioneissa. Sekin pisti silmään, että Merkurius oli Vesimiehessä muistaakseni vain yhdellä tai kahdella aineiston Mensalaisella, mikä oli selvästi keskiarvoa vähemmän. Olin vähän äimänä tästä.

Myös sellainen havainto tuli tehtyä, että Aurinkoa lukuunottamatta Mensalaisilla henkilökohtaiset planeetat viihtyivät hyvin omissa hallitsijamerkeissään. Eli Kuu-Rapuja runsain mitoin Härkä- ja Vaaka-Venuksia ja Leijona-Marseja. Mars viihtyi hyvin myös Jousimiehessä.

Jatkanpa tätä pientä tutkielmaa. Kirjoitin tästä artikkelin Taikablogiinkin, jonka voi lukea vaikka täältä

Tein aikani kuluksi pientä Merkurius-analyysia Mensa-aineistosta. Ensinnäkään peräytyvää Merkuriusta ei löytynyt mensalaisilta sen enempää tai vähempää kuin "taviksiltakaan" eikä myöskään Auringon yhtymä Merkuriukselle näyttänyt haittaavan älyllisiä toimintoja, kuten joskus jossain näkee väitettävän. Katsoin kuitenkin vastapainoksi myös oppimishäiriöisten karttoja, ja siellä peräytyvä Merkurius oli erittäin yleinen löydös, mutta aineisto oli sen verran pieni, että mitään varmaa ei voi tästä sanoa.

Sitten kun kävin lävitse Merkuriuksen tekemiä pääaspekteja ( aspect_con aspect_sex aspect_squ aspect_tri aspect_opp) muille planeetoille, niin ensinnä pisti silmään, että mensalaisilla oli mieluummin vähän kuin paljon pääaspekteja muille planeetoille. Pikkuaspekteja näki jonkin verran, mutta en nyt osaa sanoa, oliko joku toista runsaslukuisempi.

Pääaspektien suhteen oli melko tasaista, eli ei sieltä voinut poimia tiettyä älykkyysaspektia. Merkurius-Uranus ja Merkurius-Pluto -pääaspektit jakoivat voittopaikan (40%:lla oli nämä), mutta eivät Merkurius-Jupiter (37%), Mer-Kuu ja Mer-Saturnus -aspektitkaan (kumpiakin 34%:lla) kauas jääneet. Merkurius-Neptunus (28%:lla)- ja Merkurius-Mars aspekteja (31%:lla) oli sitten vähän vähemmän, mutta vain vähän. Ainoastaan Merkurius-Venus -aspektien vähäisyys pisti aineistossa silmään, niitä oli vain 17%:lla, puolta vähemmän kuin kontrolliaineistossa. Tarkistin tosiaan Mer-Venus -aspektit 100:lta "tavikselta", joilla Mer-Venus -pääaspekti löytyy n. 38: lta. 

Tässä pitää sitten tuumailla, miksi juuri Merkurius-Venus -yhtymät ja sekstiilit loistavat poissaolollaan mensalaisten kartoilla. Olisiko näin, että Venuksen tunteellisuus vähentää loogista ajattelukykyä?? idiot2
tallennettu

www.horoskooppi.com
Sivuja: [1] 2
  Tulostusversio  

Siirry: