Sivuja: [1]
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Eläinten julma kohtelu  (Luettu 8319 kertaa)
0 jäsentä ja 9 vierasta katselee tätä aihetta.
Christina69
Satunnainen astroilija
*
Viestejä: 17


Profiili
« : 28.10.2012 13:43:44 »

Haluaisin keskustella teidän kanssa minua jo pidempään silloin tällöin ahdistavasta asiasta. Cry Cry Cry
Satuin taas eilen saamaan ruudulleni pyynnön osallistua addressiin, jolla toivotaan EU:n ja Yhdysvalvojen johdon vetoavan Kiinan hallitukseen eläinten julman kohtelun lopettamiseksi: (We ask mr. Jose Manuel Barroso President of the European commission and Mr. Barack Obama to convey our request to the Chinese government to introduce an animal protection law).   Vaikka periaatteessa jo etukäteen tiesin, ettei minun kannata tutustua aineistoon, niin kuitenkin tein sen -kyse oli koirien raakalaismaisesta kohtelusta Kiinassa ja materiaali järkytti minua syvästi.   Cry Cry Cry
Olen törmännyt muutaman kuukauden sisällä myös muuhun Kiinassa harjoitettavaan järkyttävään eläinten kohteluun; mm. suuri ruokaketju silpoo eläviä kilpikonnia myyntitilanteessa. Olen myös törmännyt järkyttävään materiaaliin Kiinan turkistarhaukseen liittyen. tickedoff

Olen yrittänyt lähettää sinne päin valoa näille brutaaleille ihmisille  angel.  Pelkään, ettei näitä kulttuureita kovin helposti muuteta  Cry Olen erittäin järkyttynyt siitä tosiasiasta, että maailmassa on näin paljon todella pahoja ihmisiä (vai ovatko ihmisiä ollenkaan, kun ovat niin julmia). Eikö ihmisen sisäsyntyisesti tulisi arvostaa ja kunnioittaa kaikkea elollista? Eikö itämaisissa kulttuureissa ja uskonnoissa juuri arvosteta kaikkea elollista ja mm. karman laki tiedostetaan?

Kun mietin aikaa, jolloin itse olin lapsi, niin eihän tietoa oikeastaan saatu tai saatiin hyvin vähän ja kontrolloidusti. Nyt kun tietoa välittyy netin kautta sosiaalisessa mediassa, niin tietoisuus näistä kauheuksista lisääntyy  tickedoff

En tunnu saavan voimia käsitellä näitä asioita. Onko näitä samoja murheita muillakin? Miten olet saanut käsiteltyä asioita? Haluaisitko antaa minulle eväitä mielenrauhan palauttamiseen  smitten smitten smitten
tallennettu
Gisella
Kohtuuastroilija
**
Viestejä: 204



Profiili
« Vastaus #1 : 30.10.2012 21:28:51 »

Siis tulivatko nämä asiat sinulle jotenkin yllätyksenä? Että kaikkialla ei välitetä sen enempää eläinten kuin ihmistenkään oikeuksista?

Tarkoitukseni ei ole olla tyly, mutta mielestäni aikuisen ihmisen ei kuuluisi joutua käsittelemään näitä asioita sen kummemmin. Toki aina toisinaan voi todellisuus voi iskeä tajuntaan ja olo tuntua voimattomalta, mutta ei näiden pitäisi jäädä vaivaamaan mieltä ja arjen sujuvuutta. Maailma ei valitettavasti ole reilu. Maissa, joissa ihmistenkin oikeudet ovat kyseenalaisella tolalla, eläinten kohtelu on vielä kamalampaa. Se ei tee siitä tietenkään yhtään oikeutetumpaa.
tallennettu

"Ihminen voi syyttää maailmaa läpi elämän, mutta hänen onnistumisensa tai epäonnistumisensa ovat yksin hänen vastuullaan. Ihminen voi yrittää pysäyttää ajan, mutta se on vain energian tuhlaamista."
Kuuhilda
Astroholisti
*****
Viestejä: 5940



Profiili
« Vastaus #2 : 30.10.2012 21:33:12 »

Kyllä vaan iskee aikuisenkin ihmisen mieleen, jos on herkempää sorttia. Minä ainakin olen henk.koht. joutunut tekemään selkeän päätöksen, että suljen silmäni, korvani ja sydäemni, koska muuten en pysy tasapainossa. Vaikka tieto maailman pahuudesta on ollut jo lapsesta lähtien.
tallennettu
Gisella
Kohtuuastroilija
**
Viestejä: 204



Profiili
« Vastaus #3 : 30.10.2012 21:49:01 »

Totta kai voi iskeä ja alkaa ahdistaa, mutta kiinnitin erityisesti huomiota tuohon "en tunnu saavan voimia näiden asioiden käsittelemiseen" -kohtaan. Itse olen ollut teininä melkoinen kasvissyöjä-kettutyttö-puunhalaaja, mutta ei maailmalla tapahtuvat pahuudet enää aikuisena jää tajuntaan sen pidemmäksi aikaa. Tai jos jää, kyseessä on jokin minua henkilökohtaisesti koskettava asia. Suomessa paljastuvat eläinrääkkäystapaukset tuntuvat pahalta, koska ne olisivat usein olleet estettävissä paremmalla (viranomaisten) aktiivisuudella.

tallennettu

"Ihminen voi syyttää maailmaa läpi elämän, mutta hänen onnistumisensa tai epäonnistumisensa ovat yksin hänen vastuullaan. Ihminen voi yrittää pysäyttää ajan, mutta se on vain energian tuhlaamista."
Gisella
Kohtuuastroilija
**
Viestejä: 204



Profiili
« Vastaus #4 : 30.10.2012 23:43:41 »

Niin, tai pari joulua sitten kuvatut videot Suomen sikatiloilta, missä nähtiin huonosti kohdeltuja tuotantoeläimiä ihan täältä kotimaan kamaralta. On eri asia muuttaa käyttäytymistään ja kulutustottumuksiaan, kuin ahdistua maailman (loputtomasta) pahuudesta ja epäreiluudesta. Syitä ahdistumiseen löytyy varmasti sekä eläinten että ihmisten kohtelun tiimoilta. Itse aloin kasvissyöjäksi jo ala-asteelaisena siksi, etten halunnut yhtään eläintä tapettavan ruuaksi minun takiani. Turkiseläinten kohtelu sai teini-Gisellan raivoihinsa, ja olisin ollut valmis lähtemään vapauttamaan kettuja kopeistansa  Grin Onneksi siihen aikaan ei ollut netistä tietoakaan... Ja nykyisin syön lihaakin hyvällä omallatunnolla.

Olen edelleenkin sitä mieltä, että aikuisen ihmisen pitäisi pystyä pääsemään esimerkiksi uutisissa nähdyistä rääkkäystapauksista yli ilman, että niitä pitää "käsitellä" sen enempää. Itse ainakin ymmärrän käsittelemisen tässä yhteydessä aktiivisena toimintana, tunteiden purkamisena, (mahdollisesti ammattilaisen kanssa) keskustelemisena tai vastaavana. Tunteita tapausten pitääkin herättää! Pahuuksien takia heräävät tunnekuohut ovat pelkästään inhimillisiä ja aivan oikeutettuja. Ehkä näiden tunteiden takana on muita klikkejä, ja nyt vaan tämä tapaus sai ne nousemaan pintaan näin vahvasti?

Ymmärtääköhän kukaan mitä ajan tässä takaa? Kukaan ei pysty taistelemaan pahuutta vastaan, voi vaan hyväksyä sen(kin) yhdeksi osaksi ihmisyyttä. Tekoja ei tietenkään tarvitse hyväksyä.

Itseäni voisi vastaavassa ahdistuksessa auttaa se, että pystyisi tekemään jotain konkreettiselta tuntuvaa kärsivien eläinten hyväksi. Kiinan eläimiä on täältä käsin vaikeampi auttaa, mutta esimerkiksi eläinsuojeluyhdistysten kautta pystyy harjoittamaan hyväntekeväisyyttä. Tallinnan kodittomille koirille voi lähettää lahjoituksena ruokaa tai rahaa, voi vaihtaa meikit eläimillä testaamattomiin vaihtoehtoihin ja alkaa vaikka kasvissyöjäksi, jos siltä tuntuu. Usein vaan on helpompi allekirjoitella adresseja netissä, kuin ostaa vapaan kanan munia kaupasta...
tallennettu

"Ihminen voi syyttää maailmaa läpi elämän, mutta hänen onnistumisensa tai epäonnistumisensa ovat yksin hänen vastuullaan. Ihminen voi yrittää pysäyttää ajan, mutta se on vain energian tuhlaamista."
trius
Kanta-astroilija
***
Viestejä: 308


Kauneimmat kukat kukkivat juuri nyt liian lähellä.


Profiili
« Vastaus #5 : 31.10.2012 10:45:00 »

Miettikää mitä ostatte! Kotimaista ruokaa. Suomalainen eläinsuojelulaki on jotain, Ruotsissa toki parempi, mutta Suomessa paljon parempi kuin yleensä ulkomailla. Tiesittekö, että suomalainen "tehotuotettu" ruoka luokitellaan USA:ssa luomuksi?

Eläinten hyvään kohteluun voi vaikutta jo itse! Ja jos näet epäkohtia, voit ensin auttaa eläinten hoidossa. Ihmiset monesti sokeutuvat omaan toimintaansa.

Tämän enempää en jaksa nyt kirjoittaa Smiley
tallennettu
Eklektikko
Astroholisti
*****
Viestejä: 3687


Profiili WWW
« Vastaus #6 : 31.10.2012 12:50:56 »

Tärkeä syy suosia luomua eläinkunnan tuotteissa on nimenomaan se eläinten parempi kohtelu. Esimerkiksi suunnilleen kaikki Suomen luomulehmät elävät kesät laitumilla ja talvet pihattonavetoissa, eli ovat vapaana, päättävät itse ulkoilustaan ja myös lypsystään: Lypsyautomaatti hoitaa homman ja antaa vielä makupalan ja rapsutusta lopuksi.

Kuulin radiosta joku vuosi sitten luomumaitotilallis-pariskunnan haastattelun, jossa sanoivat että pihattonavetta on myös siitä hyvä, että kun on lypsyautomaatti ja rehuautomaatti, niin jää aikaa oikeasti seurustella niiden lehmien kanssa, koska lehmät kaipaavat myös ihmiskontaktia johon ei tavallisen navetan aikana aika riittänyt kun oli rehunjakelua, lypsämistä yms. Nyt on vain lannanluonnit, automaattien hoito ja sitten onkin aikaa niille lehmille.

Sika ja kana kannattaa unohtaa ihan kokonaan ellei löydä luomua ja kananmunat vain luomuna.

Mutta ahdistus, se aiheutetaan omilla ajatuksilla niistä maailman tapahtumista, ne maailman tapahtumat eivät sitä aiheuta, vaan se mitä niistä tapahtumista ajattelemme. Tästä kirjoitin jo tänään Vaihtoehtohoidot osioon jossa on tuore ketju ahdistuksesta, sieltä voi käydä myös vilkaisemassa ne vinkit ahdistuksesta eroon pääsyyn.
tallennettu

DISCLAIMER: Teksteissäni ei ole tulkinnanvaraa vaan kirjoitan juuri tismalleen niinkuin tarkoitan. Rivien välien lukeminen  ja oma tulkinta on aina lukijan vastuulla ja tähän mennessä ollut 100% virheellistä. Merkurius jousimiehessä: Kuulostan saarnaajalta vaikka asia olisi täysin triviaali.
Christina69
Satunnainen astroilija
*
Viestejä: 17


Profiili
« Vastaus #7 : 02.11.2012 00:33:01 »

Totta kai voi iskeä ja alkaa ahdistaa, mutta kiinnitin erityisesti huomiota tuohon "en tunnu saavan voimia näiden asioiden käsittelemiseen" -kohtaan. Itse olen ollut teininä melkoinen kasvissyöjä-kettutyttö-puunhalaaja, mutta ei maailmalla tapahtuvat pahuudet enää aikuisena jää tajuntaan sen pidemmäksi aikaa. Tai jos jää, kyseessä on jokin minua henkilökohtaisesti koskettava asia. Suomessa paljastuvat eläinrääkkäystapaukset tuntuvat pahalta, koska ne olisivat usein olleet estettävissä paremmalla (viranomaisten) aktiivisuudella.



Kiitos ajatuksistasi. Minullakin on vastaavia kokemuksia nuoruudessa. Siltikin minulle tulee edelleen vielä aikuisenakin (  Wink) todella paha olo nähdessä käsittämätöntä julmuutta joka kohdistetaan täysin puolistuskyvyttömään. Sosiaalinen media työntää kauheuksia eteeni - ihmiset levittävät näitä tarkoituksena auttaa, mutta herkkiä nämä järkyttävät. Näkemykseni mukaan tietoa (ja tuskaa) lisäämällä voi maailma kuitenkin muuttua pienin askelin paremmaksi paikaksi - myös eläimille.

Ehkä argumentoin huonosti, mutta halusin kysellä onko muilla vastaavia kokemuksia - eli koetteko ahdistusta törmätessänne näihin asioihin. Ehkäpä lukaisen joku ilta sen ketjun ahdistukseen liittyen, jospa se antaisi vastauksia. Tarkennan vielä nyt, että olen kyllä jo selvinnyt ihan normaaliin elämään, en makaa sängyn pohjalla  Wink , mutta ei ajatus edelleenkään jätä kylmäksi.
tallennettu
Christina69
Satunnainen astroilija
*
Viestejä: 17


Profiili
« Vastaus #8 : 02.11.2012 00:52:30 »

Kiitos muistakin vinkeistä ja ajatuksistanne  smitten

Luomutuotteet kuuluvat luonnollisesti kauppalistalleni. Luomuilu ei ole kovin paljon innostanut kauppiaita eli melko vaikea on kovin täydellistä luomuostoskoria lähikaupasta kasata, mutta pienin askelin tässäkin asiassa edistystä varmasti tulee tapahtumaan. Lihan syönnisä olen luopunut asteittain monestakin syystä. Eläinsuojelutyötä tein nuorempana. Nykyisin tuen eri järjestöjen toimintaa mm. rahallisesti.

Kiitos kun kuuntelitte ja jaoitte ajatuksianne.

tallennettu
Eklektikko
Astroholisti
*****
Viestejä: 3687


Profiili WWW
« Vastaus #9 : 02.11.2012 11:13:02 »

Ehkä argumentoin huonosti, mutta halusin kysellä onko muilla vastaavia kokemuksia - eli koetteko ahdistusta törmätessänne näihin asioihin. Ehkäpä lukaisen joku ilta sen ketjun ahdistukseen liittyen, jospa se antaisi vastauksia. Tarkennan vielä nyt, että olen kyllä jo selvinnyt ihan normaaliin elämään, en makaa sängyn pohjalla  Wink , mutta ei ajatus edelleenkään jätä kylmäksi.

Niin kauan kun ajatukseni olivat isännän eikä rengin paikalla, koin ahdistusta monistakin ajatuksista. Kas kun ahdistuksen aiheuttavat ne omat ajatukset - sinun tapauksessasi se, mitä ne sosiaalisen median eteen tuomat kauheudet saavat sinut ajattelemaan. Ehkä ajattelet esim jotain tällaista: "voi kamalaa, kylläpä eläinparka kärsii, mahtaapa siihen sattua, kylläpä siitä tuntuu kurjalta, miten voi olla että ihmiset eivät välitä..." jne.

Nuo ajatukset ovat se, mikä tuottaa ahdistuksesi, eivät ne kuvat. Koska ahdistuksella ei ole mitään hyötykäyttöä, ei sitä kannata tuottaa itselleen. Ahdistuksen kuluttama energia on sinulta pois, esimerkiksi pois konkreettisista asioista, joita voisit tehdä eläinten hyväksi.

Kun pistin ajatukseni rengin paikalle, eli pääsin eroon ahdistavista ajatusketjuista, mikään ei ole enää ahdistanut minua. Tässä linkki ketjuun, jossa kerron keinoista taltuttaa ahdistusta: http://www.astro.fi/forum/index.php?topic=62679.0
tallennettu

DISCLAIMER: Teksteissäni ei ole tulkinnanvaraa vaan kirjoitan juuri tismalleen niinkuin tarkoitan. Rivien välien lukeminen  ja oma tulkinta on aina lukijan vastuulla ja tähän mennessä ollut 100% virheellistä. Merkurius jousimiehessä: Kuulostan saarnaajalta vaikka asia olisi täysin triviaali.
Eklektikko
Astroholisti
*****
Viestejä: 3687


Profiili WWW
« Vastaus #10 : 02.11.2012 15:42:28 »

Olen yrittänyt lähettää sinne päin valoa näille brutaaleille ihmisille  angel.  Pelkään, ettei näitä kulttuureita kovin helposti muuteta  Cry Olen erittäin järkyttynyt siitä tosiasiasta, että maailmassa on näin paljon todella pahoja ihmisiä (vai ovatko ihmisiä ollenkaan, kun ovat niin julmia). Eikö ihmisen sisäsyntyisesti tulisi arvostaa ja kunnioittaa kaikkea elollista? Eikö itämaisissa kulttuureissa ja uskonnoissa juuri arvosteta kaikkea elollista ja mm. karman laki tiedostetaan?

Vielä vähän kommentteja tähän aloitusviestiisi:
Valon lähettäminen onkin erinomainen keino pyrkiä vaikuttamaan tavalla, joka kuitenkin kunnioittaa ihmisten vapaata tahtoa: Valo valaisee niin, että ihmiset eivät voi olla näkemättä ympärillään olevia asioita, mutta se tekevätkö he niille mitään on edelleen heidän oman vapaan tahtonsa alainen päätös. Itse lähettelen valoa mm. niille uskonnollisille yhteisöille jotka puuttuvat ihmisten (jäsentensä) vapaaseen tahtoon, tai joiden oppeihin sisältyy selkeitä ihmisoikeusloukkauksia (esim. 'homous on synti' tai 'vaimon on toteltava miestään.')

Mutta sitä valoa voi lähettää ihan mihin vain, tuo on erinomainen keino vaikuttaa.  smitten

Ihmiset eivät ole pahoja tai hyviä, heidän tekonsa vain ovat rakkaudellisia tai rakkaudettomia.

 Tuo lauseesi "Olen erittäin järkyttynyt siitä tosiasiasta, että maailmassa on näin paljon todella pahoja ihmisiä (vai ovatko ihmisiä ollenkaan, kun ovat niin julmia)" on juurikin sellainen ahdistusta aiheuttava - ja lisäksi monelta osin epätosi - lause. Juuri tuontyppisellä ajattelulla sitä ahdistusta saakin oikein tehokkaasti.

Ihmiset joita on lyöty lapsena (tai tukistettu, tai edes annettu luunappeja) ovat taipuvaisempia käyttämään väkivaltaa aikuisina. Ihminen on mallioppija. Jos hän näkee/kokee lapsena väkivaltaa, hän saa siitä sen opin, että niin on oikein tehdä, olipa se sitten ihmisiin tai eläimiin kohdistuvaaa väkivaltaa.

Lisäksi kulttuurien väliset erot vaikuttavat: Sinä olet täällä oppinut, että eläimiä ei saa kohdella huonosti, mutta jos olisit kotoisin kulttuurista, jossa eläinten huono kohtelu on arkipäivää, olisit oppinut sen, eikä se sinusta silti 'pahaa' tekisi - saati sitten jotakin mikä ei ole ihminen ollenkaan, kuten lainaamassani tekstissä suluissa kysyt.

Ei kannata arvostella ketään, ennen kuin on kulkenut jonkin matkaa hänen mokkasiinisa jalassaan...  Wink

Itämailla ihmiset eivät ole yhtään sen hengellisempiä kuin länsimaissakaan, vaikka tapojen ja tottumusten vuoksi uskonelämä voikin olla näkyvästi arkipäivässä esillä. Lisäksi kollektivistissa kulttuureissa (jotakuinkin koko maailma länsimaiden ulkopuolella) on kova ryhmäpaine uskon ulkoisten merkkien noudattamiseen, olipa ihmisen oma kiinnostus hengellisyyteen sitten kuinka pieni tahansa.

 Vain pienenpieni prosentti ihmisistä on ylipäätään voimakkaasti hengellisiä, mutta se onneksi riittää siihen, että koko planeetan värähtelytaso nousee ja ennen  pitkää se värähtelytason nousu alkaa vaikuttaa myös niihin ei-hengellisiin ja heidän toimintaansa.

22.12.2012 ollaan puolessavälissä 36 vuoden pituista suurta energiamuutosta. Se mitä tapahtuu tuon päivämäärän jälkeen, on ennen kaikkea se, että nyt jo 18 vuotta kohonneiden värähtelyjen vaikutus alkaa oikeasti näkyä ihan tavallisten ihmisten toiminnassa. Kannattaa siis malttaa jokunen kuukausi ja katsoa mitä tapahtuu. (Tämä tieto on elokuisesta Kryon-kanavoinnista).

Lisäksi eläinten huono kohtelu on vähentynyt koko ajan, etenkin länsimaissa. Mutta koska kaikki tieto ja uutiset ovat nykyään heti saatavissa, tulee helposti sellainen illuusio, että se olisi lisääntynyt. Sama koskee myös rikollisuutta ja väkivaltaa, sekin on koko ajan vähentynyt, mutta se että siitä uutisointi on lisääntynyt massiivisesti, voi saada luulemaan että se olisi lisääntynyt. Tämä kannattaa muistaa aina.

Jos olet herkkä ahdistumaan, kannattaisi ehkä myös välttää niitä sosiaalisen median sivustoja, joissa noihin ahdistavia ajatuksia aiheuttaviin kuviin törmäät - ainakin siihen asti että pääset niiden ajatustesi isännäksi.
tallennettu

DISCLAIMER: Teksteissäni ei ole tulkinnanvaraa vaan kirjoitan juuri tismalleen niinkuin tarkoitan. Rivien välien lukeminen  ja oma tulkinta on aina lukijan vastuulla ja tähän mennessä ollut 100% virheellistä. Merkurius jousimiehessä: Kuulostan saarnaajalta vaikka asia olisi täysin triviaali.
Suomityttö
Kanta-astroilija
***
Viestejä: 510



Profiili
« Vastaus #11 : 22.11.2012 18:58:06 »

 smitten
be
Äitini tiesi myös Berliinin muurin poistumisen ja Neuvostoliiton hajoamisen jo hyvän aikaa ennenkuin kaikki sitten tapahtui yllättävänkin nopeasti. Olisinpa kiinnostunut kuulemaan, mikä on se dramaattinen muutos, johon viittaat. Vaikka yv:llä.
tallennettu

Nousu Skorpioni
Aurinko Leijona
Kuu Vesimies

* Totuus ei tarvitse puolustajaa.
body electric
Astroholisti
*****
Viestejä: 1092



Profiili
« Vastaus #12 : 22.11.2012 22:32:40 »

Dramaattisella muutoksella tarkoitan yleisiä globaaleja asioita ja ehkä jotain mitä tapahtuu Suomessa, ikäänkuin maailman ja ihmisten mitta ois täysi, en osaa sitä tarkemmin selittää.
Täällähän on paljonkin puhuttu päivämäärästä 21.12.2012, mutta en nyt tarkota juuri sitä.

Tää on sellasta minkä aavistan ja tunnen nahoissani, mutta "hyvinkin pian" voi tarkottaa esim kahta vuotta. En nyt suoranaisesti näe mitään erityistä sen suhteen, esim että Senaatintorille laskeutuu valtava avaruusalus.

Kaikkien kannattaa tietenkin pitää silmät ja korvat auki tuolla maatodellisuudessa ja funtsia mitä on erilaisten uutisten takana ja rivien välissä.
tallennettu

.
Suomityttö
Kanta-astroilija
***
Viestejä: 510



Profiili
« Vastaus #13 : 23.11.2012 20:10:28 »


Mulla on ihan sama tuntemus, että kun tiettyyn suuntaan kulminaatiopiste on saavutettu, asiat heilahtavat päinvastaiseen suuntaan. Luulen että pian tapahtuu paljon erilaisia muutoksia. Saamme nähdä.

Viestiketjun alkuperäiseen asiaan eli eläinten huonoon kohteluun tunnen itseni voimattomaksi. Olosuhteiden vuoksi en voi osallistua eläinten hoitamiseen, että siten antaisin panokseni. Kaikkien puolustuskyvyttömien huono kohtelu tuntuu pahalta.
tallennettu

Nousu Skorpioni
Aurinko Leijona
Kuu Vesimies

* Totuus ei tarvitse puolustajaa.
Sivuja: [1]
  Tulostusversio  
 
Siirry: