Sivuja: [1]
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Hieman erilainen pyörremyrsky-/trombiuni, apua tulkintaan?  (Luettu 6654 kertaa)
0 jäsentä ja 6 vierasta katselee tätä aihetta.
Haww
Satunnainen astroilija
*

Profiili WWW
« : 30.10.2012 22:52:51 »

Olen nähnyt kaksikin unta pyörremyrskyistä, jotka muistan erittäin selvästi ja ovat ainoita unia, jotka ovat jääneet kaivamaan mieltäni. Lueskelin muiden vastaavia unia, mutta en aivan tunnista niistä itseäni. Miun unissa keskeisessä osassa on pyörremyrskyn sisään joutuminen ja painottomuuden tila sen nostaessa minuu ylös.

Ensimmäisen unen näin joskus kesällä. Kävelin loppusyksystä iltapimeällä tässä läheisellä tiellä. Maan ohuesta lumikerroksesta muodostui pieni lumipyörre, joka tuli minua kohden ja suureni. En paennut, koska luulin sen olevan harmiton. Lopulta seisoin pyörteen keskellä, joka olikin niin voimakas, että nosti minut katuvalojen yläpuolelle. Muistan elävästi hyvin voimakkaan ja kuvottavan painottomuuden tunteen, leijuin vain ilmassa (en pyörinyt mukana). Kohotessani korkeammalle tiesin, että en pääse ehjänä alas ja miltä vapaa pudotus tuntuu kehossa. Olin myös hyvin yksin, en nähny ketään ja tiesin, ettei kukaan näe minua. Kaikki tuntui lopulliselta.

Toisen samantyylisen unen näin viimeyönä. Olin kolmen hyvän ystävättäreni kanssa meidän isolla takapihalla. Kaukana puiden takana näin ison trombin liikkuvan hitaasti. Varoitin muita ja lähdimme juoksemaan, mutta trombi kaartoikin silmänräpäyksessä suoraan eteemme. Tartuin kahteen kavereistani ja nousimme aivan jättimäisen tummanharmaan trombin päälle. Päältä näkyi trombin "ydin" (mikä näytti samalta, kuin pirates of the caribbean: maailman laidalla -elokuvasta tuttu kohtaus kahdesta laivasta, jotka joutuvat suureen pyörteeseen ja lopulta kaatuvat sinne maatot yhdessä). Kolmas ystäväni jäi kauemmas johonkin toiseen ihmisläjään, kun me kolme muuta takerruimme toisiimme ja vaihdoimme "viimeisiä katseita". Tiesin, ettei kolmas ystäväni ole yksin ja että hän on turvassa. Kaksi muuta ystävääni sen sijaan olivat takertuneet juuri minuun, ja yritin pitää meitä kasassa. Tunsin vastuun kaikkien elämästä minulla. Samalla epätoivon, että kuolemme kuitenkin, enkä voi pelastaa meitä mitenkään. Olin taas yksin. En voinut vaikuttaa tapahtumiin mitenkään.

Molemmat unet päättyivät ennen kuin olisin murskaantunut maahan. Uutta minulle näissä unissa oli juuri valtava ja aito tunnepitoisuus, ei niinkään itse tapahtumat. Lisäksi unet ovat piirtyneet viivantarkasti niin aivoihini, kuin verkkokalvoille. Olisin hyvin kiitollinen, jos joku osaisi avata näitä!

Tämä on uusi tunnukseni täällä, sillä vanha kuoppautui sähköpostitilin vaihdon vuoksi.
tallennettu
Indium
Vieras
« Vastaus #1 : 31.10.2012 22:39:52 »

No mitä mulla nyt nousee mieleen ja mitä saan hatusta vedettyä:  :Smiley
Eka uni:
Vesi symboloi usein tunteita, ja lumi monesti tulkitaan tukahdutetuiksi ("jäädytetyiksi") tunteiksi.
Syysillan pimeydessäkin ylipäänsä näkee huonommin, ja unessa et pakene vaikka näet pyörteen tielläsi.
Sitten onkin myöhäistä, menetät kontrollin, nouset sinne minne valot eivät näytä, tajuat ettet selviä, ja syvä yksinäisyys...
Öö. Pelkäätkö/oletko joskus pelännyt, että tunteesi ottavat vallan sinusta, vaikka yrität tukahduttaa ne ja teeskentelet, ettei se haittaa? Ei tarvi tähän mulle vastata, enkä väitä että meni oikein, mutta tuolta tuo minulle kuulostaa. Smiley

Toinen uni sitten...hmm, kolmas ystävä, joka on pyörteen iskettyä jossain muualla kuin kanssasi, on turvassa, mutta kahta muuta et tunne voivasi pelastaa? Tämä kuulostaa ihan suorituspaineilta ja itseluottamuksen puutteelta. Huh

Muutkin saa sitten kommentoida. Cheesy
tallennettu
Haww
Satunnainen astroilija
*

Profiili WWW
« Vastaus #2 : 04.11.2012 13:32:56 »

Löysin päiväkirjastani merkinnän aiemmasta unesta, mikä ei ollutkaan kesällä, vaan viikon tarkkuudella tasan vuosi sitten Shocked Vuosi sitten olin unen "kuvaamassa" tilanteessa muutama kuukausi sen jälkeen. Uudempi uni koskettaa aika tarkalleen nykyhetkeä, joka ei ollut vielä viime viikolla samanlainen.

Vastaan sinulle, koska puhut totta. Sain uuden koulun myötä uuden, tiiviin ystäväpiirin. Kliseisesti ihastuin vuosi sitten yhteen pojista, joka kiinnitti minuun paljon huomiota. Juttelimme illat ja naureskelimme päivät. Asiat kehkeytyivät lopulta siihen, että edelleen tämä poika ja hyvä ystäväni samasta piiristä ovat onnellisesti yhdessä.

En tiedä kuinka tämä on mahdollista, mutta olen taas samassa tilanteessa, samassa porukassa. Porukkaamme tuli hieman uutena jäsenenä toinen poika, jonka kanssas vietin erityisesti kesällä paljon aikaa. Olin töissä yhden kaupan edustalla, jonne lähellä oleva poika tuli lähes päivittäin juttelemaan. Tämä sai minut uskomaan, että hän voisi olla kiinnostunut minusta. Meillä on paljon yhteistä ja istumme usein vierekkäin tunneilla. Kuitenkin, koko porukkamme yrittää "parittaa" kyseistä poikaa ja toista piirimme tyttöä. En voi kertoa kenellekään suoraa mielipidettäni tästä, sillä se olisi todella ilkeää. Niimpä vaikenen, mikä kieltämättä risoo mieltä aika pahasti. Yritän ajatella, että ehkä muut lukevat, että he olisivat parempia toisilleen, mutta en oikein onnistu.

Olen aika stressaantunut tällä hetkellä, mutta suorituspaineita minulla ei ole koskaan ollut. Olen sinut itseni ja luottamukseni kanssa niin kauan, kun minun ei tarvitse lähestyä hyvin henkilökohtaisesti ventovieraita ihmisiä tai kun en muista pömppömahaani Cheesy olen monesti yrittänyt muuttaa elämäntapojani, mutta mikään ei ole ottanut tuulta alleen. Tähän olen aika pettynyt.

Pelottavaa, uneni ei ole koskaan kuvannut mitään nykyistä eikä tulevaa. Nyt näyttää siltä, että juuri tästä kaikessa on kyse. Ahdistavaa :/

Osaisiko joku selittää tuota vahvaa painottomuuden tunnetta? Molempien unien jälkeen olisin voinut melkein vannoa (ehkä se ei kuitenkaan ole totta Cheesy), että leijuin oikeasti ilmassa ja että tunne oli fyysistä. Rinnastuuko juuri tähän samaan asiaan?
tallennettu
Indium
Vieras
« Vastaus #3 : 06.11.2012 12:40:19 »

Haww, hauska kuulla että tulkintani meni ainakin osittain oikeaan, kun kumminkin harrastelijana vain kommentoin täältä  angel

Ajattelisin, että tuo painottomuuden tunne unessasi, etenkin koska se on pelottava painottomuuden tunne, symboloi sitä kontrollin puutteen pelkoa. Unessa on joskus hämmentävän selviä fyysisiä tuntemuksia, vaikka reaalimaailmassa kroppa ei inahdakkaan  Smiley Itse olen monesti nähnyt putoamisunen, jossa mätkähdän maahan tiettyyn asentoon, ja säikähdän hereille muuten presiis samasta asennosta, mutta eri kyljellä (tai jos olen pudonnut unessa mahalleni, herään selälläni maaten  Cheesy ).

Nyt kun tuota tarinaa kerrot ja mietin noita uniasi, tuo jälkimmäinen unihan näyttäisi hyvinkin natsaavan nykytilanteeseesi. Hei, tehdään niin että palaan tähän myöhemmin selittämään mitä tarkoitan...! Nyt tuli nääs vähän hoppu yhtäkkiä.
tallennettu
Indium
Vieras
« Vastaus #4 : 06.11.2012 18:48:51 »

No niin, palataas asiaan  coolsmiley

Ensinnäkin piti sanomani, että tavallisesti unet käsittelevät jotain tämänhetkistä tunnelmaa/pelkoa/toivetta, joskus taas mennyttä sellaista. Niihin vain usein valikoituu sellaista tavaraa ja symboleita, mistä ei järjellä ajatellen välttämättä huomaa että liittyvät yhtään mihinkään. Siksi varmaan tunnet, että unesi eivät aiemmin ole käsitelleet nykyhetkeä. Smiley Lisäksi joskus vaistoamme asioita (esim. ihmisten luontaisen sanattoman viestinnän kautta) mutta emme ehkä usko niihin järjellä, ja siksi näemme unen joka sitten hetikohta vaikuttaakin toteutuvan, vaikka se on vain se vaistoamamme, järjellä kieltämämme asia.

Joku henkilö unessa, vaikka tuttukin, ei välttämättä symboloi henkilöä itseään; se voi viitata asiaan/ihmiseen jota unen henkilö "edustaa".
Sekin on hyvä huomio, kun omia unia miettii, että minkälaiset unet toistuvat tietyissä elämäntilanteissa. Juuri kuten sinulla nyt nämä myrsky-unet.  Smiley

Nyt siis siihen jälkimmäiseen uneesi...

En tiedä kuinka tämä on mahdollista, mutta olen taas samassa tilanteessa, samassa porukassa. Porukkaamme tuli hieman uutena jäsenenä toinen poika, jonka kanssas vietin erityisesti kesällä paljon aikaa. Olin töissä yhden kaupan edustalla, jonne lähellä oleva poika tuli lähes päivittäin juttelemaan. Tämä sai minut uskomaan, että hän voisi olla kiinnostunut minusta. Meillä on paljon yhteistä ja istumme usein vierekkäin tunneilla. Kuitenkin, koko porukkamme yrittää "parittaa" kyseistä poikaa ja toista piirimme tyttöä. En voi kertoa kenellekään suoraa mielipidettäni tästä, sillä se olisi todella ilkeää. Niimpä vaikenen, mikä kieltämättä risoo mieltä aika pahasti. Yritän ajatella, että ehkä muut lukevat, että he olisivat parempia toisilleen, mutta en oikein onnistu.

Vaikenemalla yrität saada tilannetta paremmaksi (unessa tunnet vastuuta kavereistasi myrskyn keskellä) ja se ei onnistu (unen kuolemanpelko).
Ja unessa ystävä on turvassa muualla, muihin ihmisiin kuin sinuun takertuneena...

Etkö tunne ansaitsevasi tätä poikaa?

Ja miksi oikeastaan pelkäät sanoa mielipidettäsi? Yleensä puhuminen on parempi vaihtoehto kuin asian patoaminen sisälleen. Smiley
Onko tuossa "parittamisessa" kyse pojan/toisen tytön tunteista, vai onko se ihan puhtaasti leikkimielistä? Jos jälkimmäinen, niin mitä se haittaisi jos sinä ja poika lähentyisitte?
Tsemppiä!!  Smiley

(Muoks: Fiksailin sanamuotoja.)
« Viimeksi muokattu: 06.11.2012 19:03:57 kirjoittanut Indium » tallennettu
Haww
Satunnainen astroilija
*

Profiili WWW
« Vastaus #5 : 06.11.2012 23:43:43 »

Voi kiitos, kun pureudut asiaan näin tarkasti Smiley

Tunnen kyllä ansaitsevani ja olen pitkään ollut positiivisella mielellä asian suhteen. Kyse on lähinnä siitä, että kaikki ovat hyviä ystäviäni, joten en koe olevani oikeutettu vaatimaan poikaa "itselleni". Jos kymmenen ystävää sanoo olevansa heidän kannallaan ja minä menisinkin vänkäämään, että eikun mie oon kiinnostunut....  uglystupid2 Tiedän kyseisen tytön pitävän pojasta, mutta vastatunteista en osaa sanoa. Tarkoituksenani on kysyä häneltä suoraan. Mutta asiaan suhtaudutaan joukossamme yllättävän tosissaan, se ei ole vitsi (vaikka niin aluksi luulin itsekin, ennenkuin minua valaistiin).

Mutta tämä ei ole rakkaussotkuketju  Grin suuret kiitokset unen selventämisestä Indium! Ennen näin pelkän oudon pyörremyrskyn, jota pelkäsin, mutta nyt tiedän mistä se on peräisin, voin olla rauhassa  :Smiley
tallennettu
Indium
Vieras
« Vastaus #6 : 07.11.2012 19:57:00 »

Eipä kestä kiittää.  Cheesy Joo, itselläkin on käynyt niin että kun on saanut selityksen jollekin pelottavalle unisymbolille, niin sen lisäksi että se on oivallus valveilla, myöskään seuraava sitä aihetta käsittelevä uni ei ole yhtään niin pelottava enää. Ihmisen mieli on hassu. Grin

Ei muuta kuin rohkeutta peliin! Rakkauden eteen tarvitsee joskus taistella. Smiley  smitten
tallennettu
Sivuja: [1]
  Tulostusversio  

Siirry: