Olen edelleen samaa mieltä kun olen itse tuntenut monta
erilaista häpeän tunnetta ja ne ei liity syyllisyyteen yhtään, osaan ne kyllä erottaa
Tietenkin jos ei ole oikein kokemusta näistä asioista (ei ole siis oikein varma mitä tuntee ja ei osaa antaa niille tunteille oikeaa nimeä) niin tuolloin on ehkä helpompaa ottaa kirjaviisaus esille ja ymmärtää niitä tunteita sitä kautta.
Mutta parhaiten oppii kun vain tuntee ne tunteet ja katsoo miten niihin reagoi, terveellä ja kasvattavalla tavalla vaiko itselleen vanhingollisesti.
Syyllisyys ja häpeä on kyllä niin erilaiset toisistaan että uskon harvan erehtyvän tässä asiassa, mutta voin toki olla väärässä muitten suhteen ja muiden puolesta on niin kovin vaikeaa mennä sanomaan.
Fiksusti sanottu.
Minäkin erotan häpeän tunteen syyllisyydestä. Esim häpeä omasta käytöksestä tuntuu ihan erilaiselta, kuin syyllisyys omasta käytöksestä.
Tuo oli erittäin hyvä pointti, että jotkut ihmiset eivät tunnista tunteitaan. On myös ihmisiä, jotka joutuvat aikuisena opettelemaan tunteidensa nimeämistä terapeutin kanssa. Siinä ei netin hakukoneesta ole välttämättä apua.
Toivottavasti tämä sananikkarointi ei vie hyvää ketjua sivupoluille - kuten valitettavan usein tapahtuu.