Sama juttu, välillä sitä elää omassa päässään liikaa. Minulla stellium 6.huoneessa joka on
ja kai myös tietyllä tavalla
huone. Minulla identiteetti on aina liittynyt vahvasti opiskeluun juuri siinä mielessä, että olen analyyttinen ja pohdiskeleva.
Jäin pohtimaan tuota identiteetin käsitettä yleensä. Nuoruudessa sitä tarvitsi ihan kipeästi sellaista pysyvää identiteettiä ja siitä myös ne voimakkaat mielipiteet. Jotenkin sitä ajatteli, että kun jotain juttuja löysi tai keksi ensimmäistä kertaa niin tällainen minä olen ja sitä määritti itsensä sen kautta. Sitä suorastaan imi itseensä kaikki vaikutteita ympäriltä, vaikka omasta mielestään uskoi olevansa ihan ainutlaatuinen. Ja se onkin todella tärkeä kokemus. Myöhemmin sitä tietyllä tavalla järkyttyy kun tajuaa olevansa ihan kuin kaikki muutkin. Toisaalta näin kolmekymppisenä sitä tajuaa, että en tule olemaan koko loppuelämääni samanlainen kuin olen nyt ja se on ihan ok ja itse asiassa ihan hyvä. Itsestään löytää uusia puolia, joskin myös huomaa jotain piirteitä, joista ei tunnu pääsevän millään eroon.
Nousu-rapuna voisiko sanoa, että jossain mielessä tunteeni on minun identiteettini. Mutta tuo muuttuva laatu, niin sitä koko ajan hyväksyy paremmin sen, että itse ja myös kaikki ympärillä muuttuu. Identiteetti koostuu niin monista asioista ja kokemuksista ym. Tietyllä tavalla jos siis kokee olevansa identiteetitön niin sitä vasta etsii. Toisaalta aina sitä löytää itsestään ja toisista uusia puolia, vaikka samalla tajuaa miten jotkut asiat pysyvät niin samana. Identiteetti se on sekin, että ei ole mitään voimakasta mielipidettä tai näkemystä.
Mutta mitä vanhemmaksi tulee sitä hienosyisempiä sävyjä identiteettiin tulee. Ihan kuin ensin näkisi yhden irrallisen langanpätkän, sitten huomaa, että se on jostain lankamytystä kunnes huomaa kokonaisen lankakerän mistä nämä langat ovat. Vähän samalla tavalla näen identiteetin kehityksen ja rakentumisen. Ja itselläni, kun tosiaan elän välillä aika vahvasti päässäni, tällaiset jutut eivät edes näy ulospäin vaan ne ovat enemmän sisäisiä juttuja.