Itse olen vähentänyt nuoruusvuosien viikonloppukännäystä radikaalisti viime vuosina ja etenkin viime kuukausina. Ei ole enää tarvetta. Kai sillä jotain sosiaalisia tilanteita koitti helpottaa. Baareissa esim. tuntuu olevan juuri tuollaista energiavuotoa mistä joku puhui. Toisaalta otan alkoholia kohtuudella hyvässä seurassa nykyäänkin. Tosin teen sen siksi, että olen silloin sosiaalisempi ja voin auttaa ystäviäni henkisyydelläni ja puheillani, jotka tuntuvat voimistuvan alkoholista. Meditaatio pysyy mukana koko ajan jos vain mahdollista. Luin hetki sitten Oshon kirjan Esoteerinen psykologia, joka oli erittäin ajatuksia herättävä. Siinä hän mainitsi, että entisaikojen jonkun koulukunnan tantramestarit olivat sitä mieltä, että todellista valaistumista ei voi saavuttaa, ennen kuin pystyy pitämään meditaatiotilan myös minkä tahansa aineen tai tunteen alaisuudessa. Mielenkiintoista.
Lienee hieman harhaanjohtavaa puhua ja kirjoittaa meditaatiotilan "pitämisestä", mikäli tarkoitentaan samaadhia yoga-suutrain
käyttämässä merkityksessä? Meditaatiotila on olemassa kaikessa materiassa, niin elävässä kuin elottomassa? Elottomassa
materiassa sitä vastaa aineen perustila , quantum vacuum state?
Elollisessa olennossa sitä vastaa puhtaan tietoisuuden tila (turiiya, samaadhi, jne) ? Ihminen (Homo sapiens "sapiens") on tietääksemme ainut elollinen olento tällä planeetalla (mahdollisia "ufoja" lukuunottamatta) , joka kykenee tietoisesti kehittämään hermostoaan niin
että tuon puhtaan tietoisuuden "kokeminen" on mahdollista?
Parempi olisi siis ehkä todeta niin, että valaistuminen (sen alkeellisin taso, TM:ssä Kosminen tietoisuus, valaistuneisuuden alokastaso, alaistuneisuuden inssiajon läpäisy) on 24/7 (jopa nidraa'ssa eli syvässä "tiedottomassa" unitilassa) tietoisuutta siitä, että todellinen
itsesi (aatman) on täysin erillinen materiaalisesta, kolmen guNan (sattva, rajas ja tamas) keskinäiseen "leikittelyyn" perustuvasta materiaalisesta mualimankaikkeuvvesta?
:
(edith) Eikös Siddhaartha Gautama Shaakyamunin eli (viimeisimmän?) Buddhan väitetä todenneen jotenkin
seuraavanlaisesti:
Ero buddhan ja tavallisen pulliaisen välillä on se, että edellinen tietää olevansa valaistunut, jälkimmäinen
ei sitä hiffaa (koska tämän maailman ilot ja murheet ym:t kätkevät sen havainnolta?).