MooOoona
Kohtuuastroilija
|
|
« : 09.01.2013 13:56:33 » |
|
Mitähän tämä uni mahtaa merkitä?
Unessa kävelin vanhan kaupungin kadulla, jonka vieressä oli kuivettunut puistikko ja taustalla punainen, korkea kivitalo. Kuivuneella ruohikolla vanha, nuhjuinen mies veti väkisin narussa perässään joutsenta, jolla oli selässään suuri haava. Joutsenelta puuttui siipi ja tuo siipi oli miehen kädessä. Sanoin, että pitäisi viedä joutsen hoitoon siiven palauttamiseksi, mutta mies sanoi että ei suostu siihen. Hän piti joutsenta omanaan, vaikka mitä ilmeisimmin se ei ollut totta. Joutsenhan on vapaa. Mutta joutsen oli allapäin ja alistunut kohtaaloonsa, kuin odottaen kuolemaa. Mies sanoi, että pitää siiven itsellään, eikä anna sitä joutsenelle. Mies piti itseään tärkeänä, hän oli runoilija ja poltti tupakkaa. Mies oli itsekkään ja pahansuovan oloinen.
Jouduin muualle, enkä saanut pelastettua joutsenta. Yritin saada muita apuun. Joku lähti kanssani etsimään joutsenta. Mies oli kadonnut, mutta löysimme pienen kivijalkakaupan, jonka edustalla korissa oli kuivattu joutsenen siipi ja kuivattuja joutsenen osia. Miehen ääni kuului. Haluan kuivata joutsenen. Mies olikin irroittanut tahallaan joutsenen siiven. Se ei ollutkaan loukkaantunut.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Lilim*
|
|
« Vastaus #1 : 12.01.2013 10:14:45 » |
|
MooOoona: tämä on tosi mielenkiintoinen uni, hirveän moniulotteinen ja paljon kiinnostavaa symboliikkaa. Olen tätä pohtinut ja mielelläni liittäisin tämän unen ikävään parisuhteeseen tai ylipäätään rakkaudessa itsensä näivettäneeseen ihmiseen. Oletko itse kokenut tällaisia asioita jotka koskettavat edelleen nykyisessä tai menneessä parisuhteessa tai ehkä seurannut voimattomana läheisen ahdinkoa? Joutsen on puhdas, viaton ja myös yksiavioinen, ikuisesti uskollinen eläin. Tuo voisi olla vaikka narsistinen mies jota halveksit. Hänen tekonsa ilmenevät tuollaisena vanhan inhottavan miehen olomuotona ja siipirikko raukka on voimaton hänen käsissään, kuihtuu pois.. Kuihtunut rakkaus ja julma vallankäyttö toisen kustannuksella. Mutta jos olen hakuteillä rakkausasian suhteen kyseessä on joka tapauksessa jokin kohdattu vääryys ja voimattomuuden tunne.
|
|
« Viimeksi muokattu: 12.01.2013 11:58:30 kirjoittanut Lilim* »
|
tallennettu
|
“And those who were seen dancing were thought to be insane by those who could not hear the music.”
|
|
|
Thuileann
Kohtuuastroilija
|
|
« Vastaus #2 : 12.01.2013 21:26:20 » |
|
Voi myös olla, että unennäkijä on antanut maailman kyynisyyden riisua persoonallisuudestaan sen puhtauden ja viattomuuden, mitä joutsen edustaa. Eli uni symboloisi sitä, että kaipaat ja haluat pelastaa sen osan sinusta, joka ei vielä ole maailman korruptoima, joka toivoo eikä sorru välinpitämättömyyteen tai toivottomuuteen, joka uskaltaa rakastaa eikä kyynisesti ajattele että rakkaus on vain materiaalista hyvää eikä mitään muuta.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Lilim*
|
|
« Vastaus #3 : 12.01.2013 21:40:26 » |
|
Hienosti hoksattu näkökulma Thuileann!
|
|
|
tallennettu
|
“And those who were seen dancing were thought to be insane by those who could not hear the music.”
|
|
|
Thuileann
Kohtuuastroilija
|
|
« Vastaus #4 : 12.01.2013 21:42:24 » |
|
Kiitos. En sano, että olen eri mieltä Lilimin kanssa, sanon vain että unet ovat tosi usein symbolisia eikä konkreettisia. Joku joskus sanoi, että esitämme itse kaikki roolit unissamme.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
MooOoona
Kohtuuastroilija
|
|
« Vastaus #5 : 16.01.2013 11:25:26 » |
|
Oi miten hienoja tulkintoja.
Toisiaan, joutsen on viaton ja puhdas! Mutta runoilija myrkyttää itseään tupakalla ja haluaa silpoa ja tappaa ja myydä puhtauden ja viattomuuden.
Tuo kyynisyyden kohtaaminen, josta Thuileann puhuu, on varmasti yksi unen viesteistä. Siinä on jotain mikä puhuttelee minua. Olen kohdannut paljon kyynisiä ihmisiä, joita lapsenmielisyyteni ja jopa lempeyteni on ärsyttänyt tavattomasti. En ole suruilta tai onnettomuuksiilta säästynyt. Päinvastoin. Harva vaihtaisi osaa kanssani. Mutta siitä huolimatta, jotain lempeää lämpöä oleivaista kohtaan sisimmästäni kumpuaa. Mutta sitä lämpöä ei voi näyttää, kun se ärsyttää niin paljon kanssaihmisiäni. He ymmärrätävät paremmin niitä, joita kiukuttaa, ärsyttää, tuohduttaa yms.
Liliam puhui vallan käytöstä ja rakkaudesta. Tässä on varmasti myös jotain viestiä. Joutsen on tosiaan yksiavoinen, parisuhderakkauden symboli. Vallankäyttö ja rakkaus eivät kuulu yhteen, mutta ihmisten välisissä suhteissa jotain "vallankäyttöä" varmasti aina tapahtuu, jos asiaa ajattelee niin, että joutuu mukautumaan toiseen tms. Mutta sen ei pitäisi olla väkivaltaista! Ja tässähän oli selkeästi suoranaisesta ilkeydestä kyse. Luulen kuitenkin, että kyse ei olisi tietystä parisuhteesta, vaan tärkeistä ihmissuhteista yleensä, kenties. Mutta kyse voi olla myös suhteestani itseeni, joka on syntynyt peilatessani itseäni muista, jotka ovat olleet ilkeitä ja kyynisiä.
Olen miettinyt tuota runoilijaa, kuka hän on ja mitä runoilija tässä tarkoittaa. Hän on ilkeä ja katkera, paha ihminen, vaikka runouden ajatellaan olevan inspiroitunutta, jopa yhteyttä korkeimpaan. Vai mitä muuta runoilija voisi merkitä?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
MooOoona
Kohtuuastroilija
|
|
« Vastaus #6 : 16.01.2013 14:11:40 » |
|
Viattomuutta ja lempeyttä tosiaan joudun peittelemään. "Läheiset" eivät ole hyväksyneet, pitävät heikkoutena tai tyhmyytenä.
Jotain tässä on tapahtumassa, kun sellainen lempeä sisäinen rakkaudellinen voima ja ilo herätti minut hiljattain keskellä yötä. Tunsin voimakasta tarvettaa laulaa. Lauloinkin hiljaa ja tunsin kuinka rakkaudellinen lempeä "tuuli" puhalsi kauttani. Kotona en saanut laulaa, koska se ärsytti isääni.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Thuileann
Kohtuuastroilija
|
|
« Vastaus #7 : 20.01.2013 13:59:13 » |
|
Laula, hyvä ihminen, laula. Sehän se runoilija nimenomaan on. Hän on se taiteellinen inspiraatio jonka yhteiskunta, lähisukulaiset, kuka vaan pakotti katkeraksi ja kamalaksi ihmiseksi. Hän on sinä ja sinun laulusi. Nämä kaksi aspektia taistelevat sinussa koko ajan, mutta ovat itse asiassa yksi ja sama.
Laula. Laula. LAULA. Laula kunnes itket. Laula kunnes naurat. Laula kunnes et enää keksi mitään laulettavaa. Ja sittenkin, laula. Siellä se lukko on, ja siellä se avainkin on.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|