Opettavainen tarina, joka liittyy aiheeseen vaikka ensin ei ehkä siltä tunnukaan:
Nainen soitti poliisit paikalle kotiinsa ilmoituksella, että itsensäpaljastaja heiluttelee hänelle vastapäisen talon ikkunasta. Paikalle saavuttuaan poliisit ihmettelivät, että eihän kun naisen olohuoneen ikkunasta katsoo, niin missään näy yhtään säädyttömästi itseään paljastelevaa häirikköä. Tähän nainen sanoi: "Mutta hyvä konstaapeli, teidän täytyy ensin nousta tälle keittiöjakkaralle ihan tässä ikkunan laidalla ja katsoa sitten aivan tuonne vasemmalle viistoon alaspäin, niin sitten näette sen törkeän häirikön heiluttelevan elintään."
Jos kaksi ihmistä kiistelee keskenään jossain ketjussa asiallisesta asiasta - kuten siitä kuka kirjoitti mitä ja kuka tulkitsi kenen tekstiä pieleen milläkintavoin jne. - niin jokainen, joka on itse niin herkkä että ahdistuu moisen lukemisesta vaikka ei itse ole hommassa mukana, on itse vastuussa siitä että hän pysyy poissa kyseisestä ketjusta, tai jättää lukematta niiden kirjoittajien viestit jotka saavat aikaan sen että hän tuottaa itse itselleen negatiivisia tunteita omilla ajatuksillaan toisten ihmisten kirjoituksista. Katson että minulla on täysi oikeus oikaista omia tekstejäni koskevat virhetulkinnat ja suoranaiset vääristelyt ihan omalla normaalilla tyyllläni, jolla muutenkin kommunikoin keskustelupalstoilla. Kenenkään ei ole pakko lukea ainuttakaan viestiäni, vapaata tahtoaan voi vapaasti käyttää myös tässä asiassa.
Jos tämä herkkä ihminen ei ole kinassa mukana, vaan seuraa sitä sivusta tilanne on tämä:
Tervetulleeksi itsensä tunteminen ei saisi olla kiinni siitä, miten
jotkut muut keskenään keskustelevat, jos herkkä ihminen itse saa kuitenkin vain kilttiä ja positiivista palautetta. Jos näin on, on se ei-tervettulleeksi itsensä tunteminen aiheutettu ihan niillä omilla ahdistavilla ja ikäviä tuntemuksia aiheuttavilla ajatusketjuilla, kuten kaikki ahdistus aiheutetaan.
'Vahvat kirjoittajat savustavat herkät pois' on muuten aivan eri asia kuin 'keskustelija vetäytyy keskustelusta huomattuaan puhuneensa itsensä pussiin.'
Muokkaus: Muutin juuri allekirjoitustekstini ihan vain siinä toivossa, että jatkossa olisi vähemmän turhia kinoja ja tekstini luettaisiin itsenään. Toisten tulkinnoista ja projektioista on mahdotonta ottaa vastuuta ja on toimintahäiriöistä sairastuttavaa käyttäytymistä edellyttää edes sellaista kirjoittajalta.