Hei!
Toivottavasti olet käynyt alkeiskurssin jälkeen tunneilla!
Ihan normaalia hikoileminen yms. Itse olen joogan avulla parantanut alaselkäongelmat ja muita pikkuvaivoja. Auttaa myös pms vaivoihin, joogasta vain tulee niin onnelliseksi, ettei mikään pilaa sitä päivää, kun on harjoituksen tehnyt.
Itse olen astangajoogaa harrastanut muutamia vuosia. Olen todennut asanoiden parantavan vaikutuksen niin fyysisellä kun mentaalitasollakin. Esim. jos jossain kohdassa kehoa on kireyksiä, on niille syy mentaalitasolla ja tehdessä siihen kohtaan vaikuttavaa asanaa, nousee mahdollisesti tietoisuuteen asiaan liittyviä tunnetason juttuja.
Ykkössarja asanat ovat fyysisenkehon terapiaa ja parantamista, kakkossarja sitten alkaa puhdistamaan energiakanavia ja hermostoa.
Suosittelen Petri Räisäsen kirjaa ykkössarjasta, siinä on hyvin tietoa jokaisen asanan terveysvaikutuksesta ja kaikesta muusta.
Astangajooga minun mielestäni on aikas laaja systeemi, jos kiinnostuu kokonaisuudesta. Asanoiden tekeminen on yksi kahdeksasta osaa astangajoogaa. Itse olen vähitellen perehtynyt syvemmin muihinkin osa-alueisiin ja yllätyksenä tuli se, että sinne sisältyy myös nämä henkimaailman ilmiöt ja kyvyt, mutta niitä pidetään vähän kuin siinä sivussa tulleina juttuina, joihin ei kannata sen kummemmin kiinnittyä.
Yhdyssana 'aSTaa.nga' (~ ashtaang-ga < aSTa + an.ga) voitaneen kääntää vaikkapa 'kahdeksan
(aSTa) osainen (-an.ga) ; vrt. esim. ruotsin 'åtta', saksan 'acht'.
Se viittaa tavallisesti MaharSi Patañjalin (n. 200 eaa??) yoga-suutraan II 29:
yamaniyamaasanapraaNaayaamapratyaahaaradhaaraNaadhyaanasamaadhayo 'STaav an.gaani.
(Loppu ilman sandhia: ...samaadhayaH[1]; aSTau[2]; an.gaani.)
Nuo kahdeksan paatañjala-yogan osaa ovat siis:
yama, niyama, aasana, praaNaayaama, pratyaahaara, dhaaraNaa, dhyaana ja samaadhi.
Pattabhi Jois'in systeemin koko nimi lienee 'aSTaan.ga-vinyaasa-yoga. Tuo 'vinyaasa' viitannee
siihen, että aasanat tehdään jotenkin dynaamisesti, eikä ensisijaisesti staattisesti kuten
haTha-yogassa.
En ole ikinä kuullut, että astanga-joogassa harjoitettaisiin esim. Patañjalin siddhejä eli
"yliluonnollisia" kykyjä, joihin kolme viimeistä an.gaa (dhaaraNaa, dhyaana ja samaadhi = saMyama) tavallaan viittaavat...
-----------------------------
1. Monikon nominatiivi sanasta samaadhiH; jos dvandva-samaasassa on useampi kuin kaksi
osaa, sen viimeinen komponentti on tavallisesti monikossa; esimerkkinä duaalista voidaan
ottaa ilmaus 'aurinko ja kuu'; se voidaan ilmaista joko rinnastuskonjunktiota 'ca' (ja)
käyttäen: suuryash candrash ca; tahi sitten dvandva-yhdyssanana, jolloin jälkimmäinen
komponentti on duaalissa: suurya-candrau (~aurinko-kuud)
2. sanskritissa, kuten esim. saamessa, on duaali, siis yksikkö, *kaksikko* ja monikko; jostain syystä lukusana 8 on duaalissa...