Sivuja: [1]
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Olen totaalisen väsynyt, epätoivoinen ja neuvoton. :((  (Luettu 4742 kertaa)
0 jäsentä ja 11 vierasta katselee tätä aihetta.
starless
Kohtuuastroilija
**
Viestejä: 58


Profiili
« : 18.02.2013 18:36:23 »

Olen lukion ensimmäisellä. Odotin lukion alkua innolla ja minulla oli aika kovat odotukset, sillä ajattelin tämän olevan niinkuin uusi alku. Mutta se paikka ahdistaa minua aivan kamalasti. Tunnen oloni jatkuvasti yksinäiseksi, sillä en ole saanut lainkaan uusia ystäviä. Kavereita ja hyvänpäivän tuttuja kyllä mutta en ainuttakaan ystävää. Ikävöin koko ajan entisiä ystäviäni yläasteelta ja pidän heihin paljon yhteyttä mutta tottakai hekin ovat jo saaneet uusia ystäviä omista kouluistaan eikä nähdä toisiamme samalla tavalla kuin ennen. Minulla on lukiossa kaveriporukka kenen kanssa olen, mutta tunnen itseni ulkopuoliseksi koska heillä on paljon yhteisiä kiinnostuksen kohteita ja yhteisiä juttuja jotka eivät kiinnosta minua ja olen muutenkin aivan erilainen. Tilanne ahdistaa minua suunnattomasti, koska tykkään olla ihmisten kanssa. Minulla on kyllä poikaystävä kenen kanssa vietän vapaa-ajalla aikaa, mutta olisi ihana jos olisi ystäviäkin - sellaisia oikeita, kunnon ystäviä. Tai edes yksi, kenen kanssa voisi jakaa kaikki salaisuudet ja puhua vaan ihan kaikesta. Minun on myös hirveän hankala tutustua uusiin ihmisiin. Minua kiusattiin yläasteella ekana vuotena tosi paljon ja sen jälkeen minusta tuli tosi ujo ja hiljainen. En enää osaa edes luottaa kunnolla ihmisiin. Minulta puuttuu rohkeutta ja itseluottamusta. En osaa tehdä oikein päätöksiä ja mietin koko ajan että mitä muut minusta ajattelevat ja pelkään ihmisten puhuvan minusta pahaa selkäni takana. Minulla ei ole yhtään energiaa tehdä yhtään mitään, olen aivan väsynyt, epätoivoinen ja neuvoton. En tiedä enää mitä voisin tehdä. Miten saisin rohkeutta ja itseluottamusta? Entä näettekö mitään muutosta tilanteeseeni? Saanko kavereita, ystäviä? Tahtoisin vain että voisin olla iloinen mennessäni kouluun, ettei se aina olisi niin vastenmielistä. Olen todella epätoivoinen ja otan kaikki neuvot kiitollisena vastaan..!!
tallennettu
Indium
Vieras
« Vastaus #1 : 18.02.2013 20:47:16 »

Moi, laitoin yksärin sulle  Smiley
tallennettu
epona
Vieras
« Vastaus #2 : 18.02.2013 21:20:03 »

Olen lukion ensimmäisellä. Odotin lukion alkua innolla ja minulla oli aika kovat odotukset, sillä ajattelin tämän olevan niinkuin uusi alku. Mutta se paikka ahdistaa minua aivan kamalasti. Tunnen oloni jatkuvasti yksinäiseksi, sillä en ole saanut lainkaan uusia ystäviä. Kavereita ja hyvänpäivän tuttuja kyllä mutta en ainuttakaan ystävää. Ikävöin koko ajan entisiä ystäviäni yläasteelta ja pidän heihin paljon yhteyttä mutta tottakai hekin ovat jo saaneet uusia ystäviä omista kouluistaan eikä nähdä toisiamme samalla tavalla kuin ennen. Minulla on lukiossa kaveriporukka kenen kanssa olen, mutta tunnen itseni ulkopuoliseksi koska heillä on paljon yhteisiä kiinnostuksen kohteita ja yhteisiä juttuja jotka eivät kiinnosta minua ja olen muutenkin aivan erilainen. Tilanne ahdistaa minua suunnattomasti, koska tykkään olla ihmisten kanssa. Minulla on kyllä poikaystävä kenen kanssa vietän vapaa-ajalla aikaa, mutta olisi ihana jos olisi ystäviäkin - sellaisia oikeita, kunnon ystäviä. Tai edes yksi, kenen kanssa voisi jakaa kaikki salaisuudet ja puhua vaan ihan kaikesta. Minun on myös hirveän hankala tutustua uusiin ihmisiin. Minua kiusattiin yläasteella ekana vuotena tosi paljon ja sen jälkeen minusta tuli tosi ujo ja hiljainen. En enää osaa edes luottaa kunnolla ihmisiin. Minulta puuttuu rohkeutta ja itseluottamusta. En osaa tehdä oikein päätöksiä ja mietin koko ajan että mitä muut minusta ajattelevat ja pelkään ihmisten puhuvan minusta pahaa selkäni takana. Minulla ei ole yhtään energiaa tehdä yhtään mitään, olen aivan väsynyt, epätoivoinen ja neuvoton. En tiedä enää mitä voisin tehdä. Miten saisin rohkeutta ja itseluottamusta? Entä näettekö mitään muutosta tilanteeseeni? Saanko kavereita, ystäviä? Tahtoisin vain että voisin olla iloinen mennessäni kouluun, ettei se aina olisi niin vastenmielistä. Olen todella epätoivoinen ja otan kaikki neuvot kiitollisena vastaan..!!

Hei Star(less),

Se, mitä tuo viestisi herätti minussa oli että:

Herran tähden miten hienosti ja tarkasti osaat kuvailla tunnemaailmaasi, tunnistaa mikä sinua vaivaa ja antaa sanoja möykyille, jotka painavat sinua. !!
Olet siis lukion ekalla - minä olin iässäsi niin kanakkulan kaivon pihalla, aivan eksyksissä itseni kanssa, tajuamatta hevon hoota, että kuka minä olen ja mitä minä tunnen. Ulkopuolisille esitin oscarin arvoisesti "coolia" ja ajattelin jotenkin olevani muita parempi - kai. En yksinkertaisesti tiennyt elämästä mitään.

Jokatapauksessa minun tylsästä menneisyydestä ei ollut tarkoitus puhua vaan rohkaista sanomalla, että kun avoimesti jatkat itsetutkiskelua ja uskallat kohdata yksinäisyyden niin helpottaa varmasti. Minulle tulee kyllä heti vahvasti sellainen tunne, että sinulla on hyvät edellytykset selvitä tuosta tilanteestasi.


--


Nostan sinulle kortin kun kerran pyysit apua nimeomaan sillä tavalla. Minulla on kätössä "Godess gudance cards" -pakka, josta nostin sinulle kortin:

Eireen - Rauha.
 
"Sinulla ei ole hätää eikä huolta huomisesta, sillä kaikki järjestyy."

Viesti Erieeniltä:
Vaikka vaikuttaa siltä, että elämäsi on kaaoksessa vakuutan sinulle, että kyseessä on korkeimmat voimat, jotka työstävät verhojen takana taivaallista suunnitelmaa. Tämä rauhaisa ja rakastava voima kantaa ja tukee sinua täysin. Rentoudu ja anna tämän äidillisen ja rakastavan energian eheyttää. Hengitä syvään ja päästä irti kaikesta mitä et enää tarvitse.
Yritä kääntää katseesi ja keskittyä kaikkiin niihin pieniin ilonaiheesiin, joita elämässäsi on. Kiitollisuus houkuttelee enemmän ihmeellisiä asioita elämääsi.

Kortin eri merkityksiä:
*Anna kaikki huolesi korkeimmalle. *Rukoile. * Meditoi. * Osallistu joihinkin rentouttaviin ja rauhaa tuoviin aktiviteetteihin kuten: yogaan, merisuolakylpyihin, päiväunille, leikkeihin, musiikki etc.

Eireen on kreikkalainen jumalatar, joka sisaruksiin kuuluvat Oikeuden ja Lainalaisuuden jumalattaret. Eireen tuo rauhaisan mielen kaikille, jotka sitä häneltä pyytävät. Roomalaiset kutsuvat häntä Paxiksi, joka tarkoittaa "rauhaa". Eireen auttaa meitä korvaamaan huolen uskolla. Hän muistuttaa meitä säilyttämään lapsenomainen utelias ja leikkisä asenne elämään.


Toiv. oli apua.

/A
tallennettu
Thuileann
Kohtuuastroilija
**
Viestejä: 221



Profiili
« Vastaus #3 : 18.02.2013 21:37:03 »

Moi star

Hyvä alkuhan sinulla on, tämä tuttavaporukka. Jos sinun ja heidän välissään on se, ettei teillä ole paljoa yhteistä, mitä jos ehdottaisit vaikkapa leffa- ja pizzailtaa? Katsoisitte leffan ja puhuisitte siitä, ettet tunne itseäsi aivan ulkopuoliseksi sen harrastusasian kanssa.

Toinen hyvä kikka on se, että jos kaveriporukka puhuu siitä omasta harrastuksestaan, alat kysellä siitä aloittelijakysymyksiä. Mikä siinä on niin hauskaa? Kuinka monta vuotta olette harrastanut? Tämän kautta osallistut keskusteluun mutta viestit myös, että sinulla ei ole kokemusta tästä, ja toivottavasti kaverisi tajuavat, että on epäkohteliasta jauhaa tästä asiasta kun sinä olet paikalla. Tai miksetpä jopa kokeile heidän harrastuksiaan? Smiley

Voimia ja jaksamista. Lukio oli minun elämäni parasta aikaa, toivottavasti siitä tulee sellaista sinullekin.
tallennettu
meruska
Kanta-astroilija
***
Viestejä: 651


Profiili
« Vastaus #4 : 19.02.2013 13:04:54 »

Moi star

Hyvä alkuhan sinulla on, tämä tuttavaporukka. Jos sinun ja heidän välissään on se, ettei teillä ole paljoa yhteistä, mitä jos ehdottaisit vaikkapa leffa- ja pizzailtaa? Katsoisitte leffan ja puhuisitte siitä, ettet tunne itseäsi aivan ulkopuoliseksi sen harrastusasian kanssa.

Toinen hyvä kikka on se, että jos kaveriporukka puhuu siitä omasta harrastuksestaan, alat kysellä siitä aloittelijakysymyksiä. Mikä siinä on niin hauskaa? Kuinka monta vuotta olette harrastanut? Tämän kautta osallistut keskusteluun mutta viestit myös, että sinulla ei ole kokemusta tästä, ja toivottavasti kaverisi tajuavat, että on epäkohteliasta jauhaa tästä asiasta kun sinä olet paikalla. Tai miksetpä jopa kokeile heidän harrastuksiaan? Smiley

Voimia ja jaksamista. Lukio oli minun elämäni parasta aikaa, toivottavasti siitä tulee sellaista sinullekin.
Juurikin näin. Ja muista jossain vaiheessa kertoa omista kiinnostuksen aiheistasi. Mitä sinä tykkäät tehdä ja harrastaa.
Omasta kokemuksesta voin kertoa että kaikilla ei ole aina hirveästi harrastuksia. Joskus ettei kiinnosta, joskus ettei ole osaanut hakeutua harrastusten pariin ja joskus ettei se vain jostain muusta syystä ole ollut mahdollista.
Tuosta epäkohteliaisuudesta, niin nuoret lukiolaiset eivät välttämättä hoksaa että on epäkohteliasta puhua asiasta josta joku ei tiedä tai ei ole kiinnostunut. Siitä voi jonkun osalta tulla jopa piikittelyä, koska ei tiedä kun muut tietää. Mutta siitä ei pitäisi lannistua! Älä vetäydy vaan vastaa reippaasti että olet harrastellut jotain muuta ja kerro mitä. Ja aina kannattaa kokeilla jotain uutta!
tallennettu

Taivasta katsellen ja ihmetellen
Mäntysuopa
Kohtuuastroilija
**
Viestejä: 84



Profiili
« Vastaus #5 : 19.02.2013 14:37:14 »

Moi! Lukioaika saattaa olla useimmille tosi rankkaa, ja tuossa iässä ollaan vielä ikävän julmia toisilleen.  Sad Mutta et ole kuitenkaan aivan yksin! Sinulla on poikaystäväkin, joita ei monella kuitenkaan noin nuorena vielä ole.  Smiley

Turhaan mietit sitä, mitä muut ajattelevat sinusta, sitä et kuitenkaan koskaan saa tietää, ei kenenkään pään sisälle pääse. Tärkeintä on että keskityt itseesi ja teet omia juttujasi täydestä sydämestä.  smitten

Olin itse aivan outolintu lukiossa, hylkiö ja vain pari kaveria, mutta vanhempana olen ollut tyytyväinen siihen että olin vain oma itseni enkä mennyt muiden kotkotuksiin mukaan vastoin omaa itseäni.  Smiley Lukion jälkeen olo ainakin minulla helpotti. (Myöhemmin tuli muita vaikeuksia, mutta se on sitten eri juttu...)

Toki saat kavereita jos uskallat esim. harrastuksiin jotka koet itsellesi läheiseksi, siellä on samanhenkisiä ihmisiä. Ja ehkä tuossa lukiossa ei niinkään mätä itse lukio vaan liian korkeat ja epärealistiset odotuksesi sille..? Olisiko mahdollista päästä koulupsykologille? Jutteleminen jonkun kanssa voisi auttaa!

Voimia!
tallennettu
starless
Kohtuuastroilija
**
Viestejä: 58


Profiili
« Vastaus #6 : 25.02.2013 21:23:25 »

Suuri kiitos teille kaikille vastauksistanne ja Ilveksen tyttärelle kortin nostamisesta!  smitten Ehkä kaikki tosiaan kääntyy vielä parhain päin, ainakin oloni on jo vähän parempi ja rauhallisempi, ainakin hyvin toiveikas!:) Ehkä olen nyt vähän eksyksissä, mutta sehän kuuluu myös tähän nuoruuteen, ettei aivan tiedä omaa paikkaansa. Mutta eiköhän sekin vielä löydy:)
tallennettu
Sivuja: [1]
  Tulostusversio  
 
Siirry: