Itse olen tehnyt kumppanille varsin selväksi että en tule rajoittamaan hänen vapauttaan millään lailla. Mielenkiintoinen ilmiö tapahtuu kun ei kiellä eikä estä.. Mitä kaikkea sitä tekeekään sillä annettulla vapaudella
Kokeilkaa joskus
On tullut aikoinaan kokeiltua ns. vapaata suhdetta jossa ainoa rajoite oli se, että molemmilla on vapaus sivusuhteisiiin mutta muiden kuin vakikumppanin kanssa se on sitten ehdottomasti turvaseksiä. Huono puoli on se, että mahdollisuutta sivusuhteisiin tulee helposti käytettyä vakisuhteen ongelmien ratkaisun väistämiseen: Jos on tyytymätön olo, se helpottaa hetkeksi sivusuhteella ja vähän aikaa vakisuhde on taas ok. Kunnes tulee taas tyytymätön olo jne. Ja sillon ne vakisuhteen ongelmat jäävät helposti ratkaisematta kokonaan, mikä sitten lopulta tuhoaa koko suhteen ihan vain siihen että ongelmia ei ole koskaan edes yritetty käsitellä.
Tämän vuoksi olen itse yksiavioisuuden kannalla ja myös itse siihen valmis. Ja myös sen vuoksi, että minua lakkaa välittömästi kiinnostamasta kokonaan kumppani, joka haluaa sivusuheita. Ellei kumppanini ole valmis panostamaan siihen, että sivusuhdetta halutessaan hillitsisi itsensä ensin ja tutkisi tuntojaan ja pohtisi onko vakisuhteessa ongelma, hän ei ole minusta kiinnostava ja vaivan arvoinen kumppani ollenkaan.
Mustasukkaisuutta sen sijaan en ymmärrä ollenkaan, jos minä en ole se tärkein, en halua jatkaa suhdetta, varsinkaan sillä tavoin 'taistelen puolisostani' väkisin, kuten ihmiset usein tekevät. Siinä kohtaa missä muut tuntevat mustasukkaisuutta, minä tunnen surua suhteen loppumisesta ja teen sen surutyön pois, jatkan sitten elämääni eteenpäin.
Ja sitten on tietysti terveydellinen näkökulma:
Turvaseksi on sitä vain, jos kumi ei petä, ei suudella syviä kielisuudelmia eikä ole oraalista seksiäkään muuten kuin turvasellaista. Kuinka moni on valmis rajoittamaan itseään noin paljon sivusuhteissaan ja/tai edes kertoo rehellisesti jos niin käy?
Joka kerran kun harrastaa jonkun kanssa suojaamatonta seksiä, mikrobien kannalta katsottuna harrastaa suojaamatonta seksiä kaikkien hänen aiempien kumppaneidensa kanssa joiden kanssa hän on harrastanut joskus suojaamatonta seksiä ja heidän sitä edeltävien suojaamattoman seksin kumppaneidensa kanssa jne. Suojaamaton seksi yhden ihmisen kanssa voi olla siis mikrobien kannalta katsottuna suojaamatonta seksiä kymmenien tai satojen ihmisten kanssa pahimmillaan...