Hyvin tunnistettu, Sideman, olen pitta-vata.
Mutta en usko että näläntunteen voimakkuudella on doshien kanssa tekemistä nimittäin:
Rasvapolttoisen syömisillä en nimittäin tunne sitä sokeripolttoiselle tuttua näläntunnetta kuin äärimmäisen lievänä, usein en ollenkaan vaan sen sijaan tulee semmoinen sisäinen palelu sen näläntunteen sijaan ja siitä tiedän että pitää syödä.
Niinpä ero siihen sokeripolttoisille tuttuun näläntunteeseen jonka muistan takavuosilta on erittäin suuri ja tuon vaatimattoman vesimelonipalan tuottama nälkä tuntui todella hirvittävän kovana. Ja nimenomaan ilmeni pari tuntia ennen kuin olisi ollut nälkäinen pelkällä kermakahvilla ja kaakaopavuilla. Tämä on hyvä käytännön esimerkki siitä insuliinin aiheuttamasta tarpeesta syödä enemmän.
Näläntunteen voimakkuus on siis kiinni ruuan makroravinnesuhteista ja THL:n suosittelemin makrosuhtein syödessä näläntunne oli voimakkaampi. Se ei ole sitä enää ollenkaan, vaan on tuskin edes havaittavissa nykyisellä ruokavaliollani, mutta doshani ovat silti ne ihan samat kuin ennenkin.
Kahvini on ilman muuta kofeiinillista, minulla ei ole mitään syytä juoda kofeiinitonta. Perustelu: Olin tuossa vuosituhannen vaihteen jälkeen puolitoista vuotta täysin kofeiinitta, en juonut edes teetä. Minkäänlaista eroa kofeiinilliseen elämään ei ollut siinä millainen oloni tai terveyteni oli. Niinpä kun kahvi maistuu hyvältä suuhuni ja suojaa todella monilta vakavilta sairauksilta, eikä aiheuta minulle mitään ongelmia, en näe syytä olla juomatta sitä.
Kahvin hiilihydraattimäärä mustana on NOLLA.
Näinollen se ei tuota niitä aineenvaihduntaongelmia, joita tuottavat ne maanviljelystuotteet joihin insuliiniaineenvaihduntamme ei ole sopeutunut.
Minä nimittäin EN puhunut mistään yksittäisistä ruoka-aineista kun puhuin sopeutumattomuudesta maanviljelysruokaan. Minä puhuin ruokavalion makroravinnesuhteista, eli siitä kuinka suuri prosentti päivän kaloreista tulee proteiinista, rasvasta ja hiilihydraateista.
Tämä makroravinnesuhde-juttu on se mikä erottaa eniten maanviljelijän ja metsästäjä-keräilijän ruokavalioa. THL suosittelee nykyisin näin:
Rasvojen saannin vaihteluväli on 25 - 40 % E%
Hiilihydraattien saannin vaihteluväli on 45 – 60 E% (
Proteiinin saannin vaihteluväli on 10- 20 E%
(Ja näillä makrosuhteilla muuten sitten lihotetaan myös sikoja kun halutaan oikein rasvaista sianlihaa, siis tuo hiilihydraattien yläraja 60 E% on nimenomaan sellainen...)
Kun taas minä syön näin:
Rasvat 70 E% - voi, kerma, oliiviöljy, naudan ja lampaan rasva
Hiilihydraatit 15 E%
Proteiini 15 E%
Ja minä olen rentokarppaaja, eli ketoosia ei näykään paitsi aamuyöllä jolloin ihan joka iikka käy ketoosissa jotta ei tarvitse herätä syömään ja hiilihydraatteja tulee 70-100 g päivässä. Toiset vetävät makrosuhteilla 80/5/10, varsinkin tyypin 2 diabeetikot, jotka saattavat sitä tarvita päästäkseen lääkityksestä eroon.
Sen lisäksi ovat sitten toki uusien kasvien - viljat ja pavut - lektiinit, jotka eivät sovi kaikille, mutta ne ovat tapauskohtaisia. Joillekin ei sovi kahvi, mutta minulle sopii ja makroravinnesuhteisiin se ei vaikuta vähääkään.