Kärjistäen: Ellei henkilö itse ymmärrä toimintansa häiritsevyyttä on se yleisen järjestyksenpidon näkökulmasta tavalla tai toisella saatava loppumaan. Tämä ohje suhteutettava tilanteeseen ja kellonaikaan, sekä kyseisen talon ja henkilön "faileihin".
Samalla tavoin voi todeta, että ellei valittaja ymmärrä valituksensa asiattomuutta, on sellainen saatava loppumaan normaalin asumisen ja elämisen mahdollistamisen nimissä.
Minun mielestäni on aivan ok soittaa sähkörumpuja ilman vahvistinta - niinhän Sideman kertoi tehneensä - vaikkapa nyt esim. puoli tuntia tai kolme varttia päivässä niinä aikoina, kun muutenkaan ei vaadita erityistä hiljaisuutta. Samoin on ok soittaa sitä akustista kitaraa hiljakseen asunnossa keskellä päivää (klo 13); jos naapurin tenttiinlukua moinen häiritsee, ei se ole asukkaan vika, vaan sen naapurin oman laiskuuden kun ei vaivaudu lähtemään ilmaiseen lukusaliin (jollainen tässä omassa tapauksessani olisi löytynyt muutaman korttelin päästä kirjastosta).
Vessan vetämisestä tai normaalista kävelystä (vastakohtana siis 'hakkaa kantapäitä lujaa lattiaan'-kävelylle) valittaminen päiväsaikaan yms. osoittaa vain, että valittaja on saattanut omalla äänten tarkkailullaan itsensä sellaiseen yliherkkään tilaan, josta aiemmin ketjussa kirjoitin. Tai sitten hänellä ns. ei ole oikeaa elämää, vaan elämän sisältönä on muiden asukkaiden tarkkailu talokyylän ominaisuudessa ja pienimmästäkin aiheesta asiattomasti valittaminen.
Ihan yhtä häiritsevää kuin meteli, noin asumisrauhan kannalta, on se että valitetaan asioista joista ei ole mitään asiaa valittaa. Ja jos haluaa selvyyden asiaan on oikea menettelytapa tämä:
1) Ensin kannattaa pitää vähän päiväkirjaa metelin kestosta ja ajankohdista. Jos se on lyhytkestoista ja tapahtuu päiväsaikaan, ei ole paljoakaan saumaa valittaa.
2) Jos taas on, niin sitten ensin itse juttelemaan naapurille mieluiten ystävälliseen sävyyn.
3) Jos tämä ei auta, seuraavaksi yhteydenotto isännöitsijään.
4) Jos isännnöitsijä ei halua/voi tehdä mitään, sitten yhteydenotto oman kaupungin/kunnan asumisterveysvastaavaan, joka järjestää melumittauksen. Nykyään on laitteet jotka voidaan jättää asuntoon äänittämään vaikka vuorokaudeksi putkeen tms. ja tuloksista selviää sitten niin desibelimäärä, ajankohta kuin kestokin.
Minä viitsin kirjoitella tästä aiheesta paitsi omien kokemusten vuoksi ja sen vuoksi että paatuneena kerrostaloasukkina tiedän mitä tapahtuu jos ääniä rupeaa erikseen tarkkailemaan (ks. aiempi viestini aivojen toiminnasta asiassa), myös sen vuoksi että satun tuntemaan Helsingistä päätoimisen melutapausten käsittelijän, joten on ikäänkuin sisäpiirin informaatiota asiasta.