Mistä tiedät noin olevan? Kuka tuon on kertonut?
Kuitenkin me ihmiset (leikkavat lääkärit) eivät tee leikkauspäätöstä, vaan leikkauspäätös on tehty muualla. Leikkausta tekevillä lääkäreillä ei ole päätäntävaltaa leikkauksen suhteen, vaan se on päätetty taivasmaailmassa. Missä ihmisen oma tahto, jos asiat päätetään taivaissa?
Kannattaa tutustua syvemmin aiheesta "vapaa tahto" esim filosoofisista teksteistä. Antiikin filosofit (en tiedä onko kaikki) tullut siihen tulokseen että vapaata tahtoa ei ole, on liikaa asioita jotka vaikuttavat ihmisen ns päätöksiin. Itse koen, että tietyssä pisteessä minulla on vapaa tahto päättää tietyistä asioista mutta onko tämä vain laiha lohdutus, joskus tuntuu siltä
Eikös viimeisimmät aivotutkimukset osoita, että aivosi ovat tehneet esim. valinnan kahdesta vaihtoehdosta
useita sekunteja ennen kuin "teet" sen, toisin sanoen "itse" luulet tekeväsi sen? Patañjalin suutra
draSTaa dRshi-maatraH shuddho 'pi pratyayaanupashyaH
...jotenkin tuntuisi kuvaavan tuota tilannetta.
The Seer (ihmisen todellinen itse, prakRtista eli ilmentyneestä mualimankaikkeuvvesta totaalisen riippumaton puruSa* eli
aatmaa eli turiiya eli draSTaa, siis "näkijä", eli neljäs tietoisuudentila eli puhdas, transsendenttinen tietoisuus, kaikkein relatiivisten tietoisuuden tilojen "taustalla" oleva absoluuttinen, brahman kaa identtinen koskaan syntymätön ja kuolematon tietoisuus, ainoa
todella olemassa oleva "entiteetti" -- sidis) is pure consciousness but though pure, appears to see through the mind.
* sattva-puruSayor atyantaasaMkiirNayoH... : sattva, prakRtin hienoin aspekti, ja puruSa ovat absoluuttisen erilliset (ati-anta-
asaMkiirNa eli absoluuttisen [ati-anta: vailla loppua olevan] "yhteen[sam] kirnuamattomat [a...kiirNa])").