Sivuja: 1 2 [3]
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: hyssyttely vs. suorapuheisuus  (Luettu 21880 kertaa)
0 jäsentä ja 10 vierasta katselee tätä aihetta.
Eklektikko
Astroholisti

Profiili WWW
« Vastaus #30 : 16.05.2013 09:03:51 »

Downtempo: Se miesten erilainen reagointi adrenaliiniin oli, jos oikein muistan, aivorakennejuttu ei suinkaan testosteronista riippuvainen.

Mutta sitten ihminen voi kyllä konfliktitilanteessa saada ns. mantelitumakereaktion, jolloin myös ne älylliset toiminnot ohitetaan. Voi näyttää/kuulostaa samanlaiselta, mutta on aivan eri juttu: Adrenaliini vaikuttaa miehiin aina ko. tavalla, mutta mantelitumakereaktiot ovat sukupuolesta riippumatta yksittäisen vaarallisen/pelottavan tapahtuman jättämiä muistijälkiä, jotka samakaltaisen tapahtuman kohdalla (joka voi olla sitten vaikka se perheriita) laukaisevat reaktion. http://www.tiede.fi/artikkeli/392/pelko_voi_jaada_paalle

Lainaus
Olen kyllä muuten impulsiivinen ihminen, sanon suoraan asiat, en mikään maton alle-lakaisija, mutta jotkut ihmiset keitä olen kohdannut, saa mussa valtaan niin suuren raivonpuuskan, että en osaa edes itse käsitellä itseäni sen aikana.

Oletko koskaan pystynyt saamaan otetta siitä, millaisia ajatuksia mielessäsi oli juuri silloin raivonpuuskan syntyessä? Mitä ajattelit juuri silloin näistä ihmisistä ja siitä mitä he tekivät/sanoivat? Ne ajatukset - joita et ehkä ehtinyt ollenkaan tietoisesti huomata - olivat ne jotka sen raivonpuuskan sinussa aiheuttivat, eivät nuo ihmiset. Jos pääset kiinni siihen mitä ajatuksia päässäsi on tuollaisessa tilanteessa, voit muuttaa omaa ajatteluasi pikkuhiljaa niin että et enää ajattele raivoa tuottavia ajatuksia. Se voi kyllä olla melko vaikeaa, mutta sitä voi simuloida vaikka kuvittelemalla/muistelemalla ihan yksin kotona tilannetta jossa noin on käynyt ja kirjoittamalla sitten nopeasti paperille täysin suoraan ja sensuroimatta kaikki ajatukset mitä päässä liikkuu. Sieltä löytyy suurella todennäköisyydellä asioita, joita kannattaa säättä (ääriajattelua, yliyleistyksiä jne), jolloin on vähemmän altis jatkossa aiheuttamaan itselleen raivoa.

Eräällä kurssilla sanottiin, että aina kun joku löytää teistä 'napin' jota painamalla teidät saa reagoimaan negatiivisesti, kannattaa olla kiitollinen tälle ihmiselle sen sijaan että olisi vihainen, sillä ilman häntä sitä nappia ei olisi löytynyt eikä olisi mahdollista itse työskennellä eroon siitä taipumuksestaan reagoida. Minua tämä ajatus on auttanut kovasti vuosien varrella silloin, kun ko. tilanteita on tullut eteen. Jossain vaiheessa se alkoi olla jopa kiehtovaa niin, että sen 'napin painamisen' aiheuttama negatiivinen tunne alkoi lievittyä jo ihan itsekseenkin hieman sen vuoksi, että melkein heti tuli sellainen ajatus että 'jännää, tällainenkin reaktio minulla on, enpäs tiennytkään!"

Lainaus
En tymmärrä mitä reaktiota ne musta haluaa, jos kerta kuuntelen, yritän ymmärtää, myös toisen asemasta, tuon oman kantani julki, mutta silti tulee jotain ihme provoilua, siltikin olen rauhallinen ja yritän hakea sitä yhteistä säveltä, jolloin minulta menee hermot, korotan ääntä, vetäydyn, toinen haluaa vääntää lisää, taas yrittäen hakea lisää reaktiota ja yritän vieläkin hakea jotan sopua asiaan, vaikka tiedostan, että asiassa ei ole päätä eikä häntää... Yrittääkö tuollaiset ihmiset saada minussa aikaan jotain väkivaltaisiareaktioita, vai mitä?!

Nehän eivät välttämättä ollenkaan yritä yhtään mitään muuta kuin nimenomaan saada sinut kärsimään ja menettämään malttinsa, koska siitä tulee niille itselleen vähän parempi olo.  Undecided  Se ainoa reaktio jonka toisia kiusaava haluaa omaa oloaan parantaakseen nähdä on paha olo ja kärsimys, mahdollisesti myös maltin menetys jotta voisi tuntea itsensä paremmaksi.  Siitä kannattaa ehkä pitää kiinni, että jos haluaa itse aikalisän tai kokonaan tilanteen poikki - puhuit tuossa vetäytymisestä, mikä kuulostaa tosi fiksulta tuossa tilanteessa - niin ei anna toisen puuttua siihen vaan pistää vaikka tilanteen poikki sanomalla että "nyt riittää, jatketaan toisen kerran" tms.  Ei kukaan voi pakottaa sinua keskusteluun tai edes olemaan paikalla, se on sinun päätöksesi.

Minusta kuulostaa tosi fiksulta sekin että et ole heidän kanssaan tekemisissä: Joskus ollaan vain niin eri aaltopituudella, että kukaan ei hyödy kommunikoinnin väkisin yrittämisestä ja joskus ihmiset myös ihan tahallaan kiusaavat ja provosoivat. Joskus se eri aaltopituudella oleminen on niin selkeää, että vaikka olisi työskennellyt itsestään kaikki ne provokaatio-napit pois, niin silti ei löydy yhteistä säveltä sillä tavoin, että yhdessäolo olisi viihtyisää tai antoisaa.
tallennettu

DISCLAIMER: Teksteissäni ei ole tulkinnanvaraa vaan kirjoitan juuri tismalleen niinkuin tarkoitan. Rivien välien lukeminen  ja oma tulkinta on aina lukijan vastuulla ja tähän mennessä ollut 100% virheellistä. Merkurius jousimiehessä: Kuulostan saarnaajalta vaikka asia olisi täysin triviaali.
Ave^^
Vieras
« Vastaus #31 : 16.05.2013 19:37:24 »

Hienoa miten paljon keskustelua.  Smiley

Eihän se mitenkään ole järkevää päästellä ilmoille vihaa, mutta kuitenkin lopulta monenlaiset tunteet kuuluvat ihmiselämään, ja luonnollisuuden ja aitouden nimissä niitä pitäisi olla lupa myös näyttää. Rajan pistäisin johonkin siihen, että kaikki minkä pystyy anteeksipyynnöllä hoitamaan kuntoon, eli pitkäaikainen henkinen väkivalta tai fyysisten vammojen aiheuttaminen ovat kuitenkin sellaisia, mitkä pitäisi pystyä hillitsemään ja purkamaan ulos tuohtumiset jollain muulla tavalla. Kuuhilda puhui tuosta, ettei peili saa särkyä, ja voin samaistua tuohon ajatukseen. Mikäli en pystyisi kaikkein lähimmälle ihmiselle näyttämään niitä negatiivisimpiakin tunteitani, joutuisin tavallaan esittämään jotakin mitä en ole. Ihan pelkkä suorapuheisuus on myös sellainen, että toiset järkkyy herkästäkin ja toiset pitää suoruudesta, että näillä janoilla ääripäissä olevat selkeästi joutuisivat toistensa seurassa jatkuvasti esittämään jotakin mitä eivät ole.

Kiihtyminen on aika vapauttava kokemus silloin, kun sitä ei ruve vetämään överiksi. Kun tunne vapautuu ja saa sen viestittyä ulos (mikä mielestäni on kaikkein tärkeintä siinä vapautumiskokemuksessa, että saa toisen tietoiseksi siitä tunteesta), alkaa huomaamaan uusia asioita ja voi jopa vähän ajan päästä ymmärtääkin sitä toista osapuolta. En tiedä, siitä voidaan olla montaa mieltä, miten toisen niskaan saa oksennella omia tunteitaan, mutta jossain järkevässä mitassa sitä pitäisi olla oikeus tehdä, itse en ainakaan pysty kaikkia tunteita purkamaan pois yksikseni. Ja, kyllä haluan itsekin, että minua kohtaan osoitetaan tunteet suoraan ja puhutaan suoraan, jotta tiedetään kaikki missä mennään ja voidaan yhdessä ratkoa hommaa. Vastavuoroista, ihminen on kokonaisuus, johon kuuluu myös tunteet, jotka vaikuttavat vahvasti vähän kaikkeen. Se minusta aika paljon tuottaa muhivia ongelmia, kun niitä tunteita ei osoiteta suoraan.  :Smiley

muok. Miksiköhän riidat tuppaavat keräämään ympärilleen ihmisiä kuin kärpäsiä? Jokaisella on tarve sanoa jotakin. Voisiko se olla sitä, että ilmassa leijuva aggressio kutsuu luokseen sitä itsessä olevaa purkamatonta aggressiota? Vai onko ihminen vain luonnostaan aggressiivinen, kuten jotkut väittävät?

« Viimeksi muokattu: 16.05.2013 19:51:44 kirjoittanut Ave^^ » tallennettu
Varjotar
Astroholisti

Starchild

Profiili
« Vastaus #32 : 13.06.2013 22:45:27 »

Minä olen myös se, joka pitää kavereistaan huolta viimeiseen asti ja pysyy vierellä, mutta hyväksikäyttöä en suvaitse. En myöskään anna saamatta takaisin keltä tahansa. Sellaiset pistän hyvin nopeasti menemään, joilla ei ole mitään kunnioitusta knuppel2
tallennettu

Kuuntele tuulta.
Corvus Leonis
Astroholisti

Kaikkien sisällä on jokainen meistä.

Profiili
« Vastaus #33 : 14.06.2013 15:48:24 »

Vai onko ihminen vain luonnostaan aggressiivinen, kuten jotkut väittävät?

On, mutta se onkin ihan loogista; ihminen ei olisi ikinä päässyt hallitsevaan asemaan planeetalla ilman päämäärätietoista muiden oliolajien hävittämistä (se, onko se ollenkaan sen arvoista, on näköjään täysin toissijainen asia. :Smiley)

Ihmislajin lähimmät sukulaiset, simpanssit, ovat myös tunnettuja aggressiivisuudestaan, joten ei kovin kaukaa haettu teoria. Ja toisaalta on tutkittu, että ihmisyhteiskunnat muistuttavat muista kädellisistä eniten paviaaniyhdyskuntia, jotka nekin ovat tunnettuja erityisestä aggressiivisuudestaan.

Ja mitä ympärillä näkee kaupungilla päivittäin (paitsi jos on pilvilinnassa elävä kansanedustaja) niin ei näy kovinkaan suurta eroa yllämainittuihin olioihin. Meno on ehkä enemmän vailla varsinaista päämäärää.
tallennettu
Jesse Uitto
Vieras
« Vastaus #34 : 15.06.2013 13:27:13 »

JOS edes evoluutiota tapahtui, niinkuin törkeästi väität. Minusta eläimet ja ötökät ovat koristeita ja vitsauksia - molemmat syntyneet ihmisen alitajunnasta.
tallennettu
Corvus Leonis
Astroholisti

Kaikkien sisällä on jokainen meistä.

Profiili
« Vastaus #35 : 16.06.2013 11:17:58 »

JOS edes evoluutiota tapahtui, niinkuin törkeästi väität.

En maininnut yhtään mitään evoluutiosta. Viittaan seikkaan, että joillakin organismeilla on DNA-analyysien mukaan läheisemmät sukulaisuussuhteet kuin toisilla. Sellaiset on myös esim. ameeban ja delfiinin välillä, sekä kukan ja mehiläisen, riippumatta siitä haluaako joku uskoa niihin vaiko ei. Asianlaidat voi tarkistaa jopa ihan itse (!) mikroskoopista tai viimeistään aminohappoketjuja jaksottavien tietokoneohjelmien avulla.

Tosin on selvää, että joitakin ihmis(apina)yksilöitä kaikki tämä saattaa hieman pelottaa!  police

Ihmisenä olemisessa on lähinnä se etu, että silloin on periaatteessa oikeutettu ihmisoikeuksiin jotka ovat yleisesti ottaen paremmalla tolalla kuin eläinten oikeudet. :Smiley Esim. kaltaisiasi ei saa laillisesti metsästää syksyisin haulikoiden ja koirien avulla mikä on kyllä kamalan väärin koska se olisi mukava harrastus ja terveellistä hyötyliikuntaa raikkaassa ulkoilmassa! smitten
tallennettu
Jesse Uitto
Vieras
« Vastaus #36 : 16.06.2013 14:24:02 »

Tai niin sulle on väitetty. Miks haluut tahallas loukata mua  Cry
tallennettu
Sivuja: 1 2 [3]
  Tulostusversio  

Siirry: