Ja kyllä, minä tiedän, ettei tämä keskustelu, tai sen yritys, johda mihinkään. Kyse on juurikin Laican mainitsemasta sopeutumisesta. Jos haluaa olla osa yhteisöä, on sopeuduttava tietyiltä osin laumaan. Jos taas haluaa toimia ulkopuolisena tiedottajana, asia on eri. En vaan ole varma, voiko kukaan tällaisilla avoimilla keskustelufoorumeilla ottaa itselleen tiedottajan roolia.
MItä se sopeutuminen tuossa tarkoittaa? Ja jos en koe että astro.fi sivusto on minun elämässäni mitään mitä kutsuisin nimellä 'yhteisö' - sen kunnian saavat vain yhteisöt jossa tapaan oikeita ihmisiä, joiden oikeat nimet tiedän kasvokkain ja niihinkin kuulumisen suhteen olen äärinirso, eli usein en niihin varsinaisesti kuulu, vaikka olenkin niiden kanssa tekemisissä - niin mitä tarkoittaa edes olla osa sitä? Sitä että yrittää kumartaa kaikille vaikka silloin aina kuitenkin pyllistää jollekulle? Ja kuka/ketkä ne yhteisön 'säännöt' määrittää?
Internetin ja keskustelupalstojen ihmeenä ja hienoutena näen juuri sen, että ne EIVÄT parhaimmillaan ole kuin yhteisöt. Ja olen nähnyt jokusen palstan menevän piloille juuri sen vuoksi että sinne on sitä yhteisöllisyyttä väkisin tuotu. Yhteisöt ja yhteisöllisyys ovat vähintään yhtä usein tuhoavia kuin rakentavia ja tästä syystä:
Yhteisön älykkyysosamäärä on sama kuin sen vähiten älykkään jäsenen älykkyysosamäärä ja sen henkinen tasapaino sama kuin sen tasapainottomimman jäsenen tasapaino. Yhteisöllisyys on sitä, että yhteisö tykönään päättää mikä ei sovi yhteisöön - ja se voi olla vaikka sitten väärä pukeutumistyyli, puhe/kirjoitustyyli, musiikkimaku, seksuaalinen suuntautuminen, poliittinen vakaumus, uskonto tai sen puute - ja sitten kiusaamisen keinoja käyttäen ajaa poikkeavat joko pois yhteisöstä tai takaisin yhteisön tykönään päättämään 'hyväksyttävään' tapaan käyttäytyä.
Yhteisöllisyyttä tuputetaan nyt ennen kaikkea hyvinvointivaltion alasajon vuoksi: Kun yhteisö vahtii ja kontrolloi, tarvitaan vähemmän kallista valtion/kuntien toimintaa. Ikävää tämä on sen vuoksi, että valtion ja kuntien kontrollitoimia sentään määrittelee ja pidättelee lainsäädäntö, yhteisöjen kiusaamisen keinoja käyttävää jäsentensä kontrolloimista ei säätele kukaan. Yhteisöt voivat olla kivoja asioita ihmisten elämässä ja itsekin koen löyhästi muutamiin kuuluvani, mutta valtaa niille ei mielestäni saa antaa tippaakaan, juurikin edellä mainituista syistä.
Se paljon puhuttu sosiaalinen kontrolli toimii juurikin kiusaamisen keinoin, sen vuoksi sille on sivistysvaltiossa aika vähän tilaa, elleivät sitten kaikki sitä harjoittavat ole äärettömän tasapainoisia ja kaikki omat traumansa systeemeistä pois saaneita, sekä täysin suvaitsevaisia kaiken itsestä poikkeavan mutta yhteisöä vaarantamattoman suhteen.
Minä kirjoitan mitä kirjoitan ihan omista motivaatioistani, jotka näemmä jäävät sinulle hämäräksi ja ihan hyvä niin. Ei minun tarvitse miksikään julistautua, kirjoitan mitä kirjoitan silloin kun siltä tuntuu ja tavalla jonka koen itselleni luonnolliseksi ja sopivaksi. Minä olen se erakko-shamaani, joka elelee jurtassaan kylän laitamilla, puhuu välillä outoja, ei ole oikein tykätty, mutta kuitenkin aina joskus harvakseltaan jollekulle hyödyllinen, vaikka sitten ihan vain sattumalta. Sitä voi käyttää myös kasvatuselementtinä sanomalla muille yhteisön jäsenille: Katso nyt tuotakin, tee niinkuin yhteisö sanoo, että sinusta ei tule samanlainen omituisuus ja älä tee niinkuin tuo tekee, tai yhteisö ei enää pidä sinusta