Sivuja: [1]
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Oh no, not again: sumppi-blues  (Luettu 7200 kertaa)
0 jäsentä ja 4 vierasta katselee tätä aihetta.
sideman
Astroholisti

Profiili
« : 09.06.2013 13:21:34 »

Useita vuosia sitten, kun join säännöllisesti jopa 6 kuppia sumppia päivässä,
yhdistin sen jotenkin siihen, että auringonotto sai ihoni syyhyämään aivan
sietämättömästi.

(edit) Muistaakseni tulin tuohon johtopäätöksen mm. siksi, että kun
rankan viikonloppukännäyksen jälkeen kahvi ei  pariin päivään juuri
maistunut, ihokin tuntui paljon "rauhallisemmalta"... . Shocked

Saattaa kuitenkin olla, että kyseessä on kofeiinin ja gluteenin yhteisvaikutus.

Nimittäin, minun pitäisi gluteenitestejä varten syödä kuukauden verran
normaalia, gluteenipitoista ravintoa. Olen kuitenkin siirtänyt sen aloittamista,
koska huomaan jo parin hapankorpun jälkeen, että huonepölyallergian oireet
pahenevat merkittävästi. Juuri hetki sitten join kuitenkin kupin vihreätä teetä
parin hapan korppu siivun kera. Ja eikös mitä, vaikka kofeiinia lienee vihreässä
teessä vain noin kolmannes kahviin verrattuna, ihon pistely tuli ilmi, vaikka
en sitä suurin surminkaan osannut odottaa!

Tälläisen messun löysin parin minuutin
guuglauksella:

Right now I am reading a really interesting book called Caffeine Blues.

What has gotten my attention is how frequently the author goes back to auto-immune problems being exacerbated or even CAUSED by excessive caffeine.

It works two ways - caffeine exhausts your adrenal glands so that your body either can't respond to allergens or over-reacts. It also destroys the mucosa lining in your gut ("leaky gut" anyone?) so that food gets through the lining under-digested and your body responds to it as an allergen.

There are other things, but those are the two things that stuck out to me.

More than anything, though, I'm really concerned about my own auto-immune problems and all the various ways caffeine could be making it much, much worse. Not to mention the dependency on it means that I have such terrible problems getting out of bed in the morning, so I don't get up early to exercise, which contributes to feeling even crappier and having more weight issues.

The authors points out study after study that shows there is NO "moderate" amount of caffeine. Different people are affected in different ways, but no one gets off scot-free.

Today I'm going to start working on going caffeine-free. It takes three weeks to rid it from your system, according to this guy (that seems to agree with my previous experiences), so sometime around the New Year I'll try to report back on how it has gone - how it has affected my stomach problems, energy problems, etc.

I'm hoping to draw some attention to this, since EVERY person on this board has an immune problem! And hoping to hear from anyone here who has gone caffeine-free and seen an improvement. Wish me luck! And I'll report back.

In the meantime, the book is Caffeine Blues by Stephen Cherniske. I'm in no way affiliated with the author, etc. I read many nutrition & health books, and find most of them to be total junk. I only pay attention when the facts presented are backed up by heavy research, and this book is full of HUNDREDS of references to research published in respected journals. Otherwise I wouldn't give it a second glance.

Huh
« Viimeksi muokattu: 09.06.2013 13:37:39 kirjoittanut sideman » tallennettu
Eklektikko
Astroholisti

Profiili WWW
« Vastaus #1 : 10.06.2013 11:29:44 »

Lisämunuaisuupumuksesta kärsivälle kofeiini ei tietenkään ole suositeltavaa ja voi olla myös ongelmallinen niille, jotka ovat erityisen herkkiä sen vaikutuksille. Ikinä ennen en ole kuullut kofeiinin aiheuttavan vuotavan suolen oireyhtymää, eli sen uskon heti kun löydän (tai joku muu löytää minulle) tutkimuksen aiheesta. Ja sitähän ei sitten voi tutkia luotettavasti henkilöillä, jotka syövät mitään niistä selkeästi ja todistetusti sitä aiheuttavaa asiaa, eli gluteeniviljoja, glukoosi-fruktoosisiirappia tai vaikkapa nyt tomaattia, joka monille sitä myös aiheuttaa...

Gluteeni tuntuu ylipäätään rassaavan elimistöä aika lailla, monet ovat esim. ruvenneet sietämään  maitotuotteita lopetettuaan viljansyönnin. Koetan muistaa pikakääntää tänne sen kotitestauksen maidon- ja gluteeninsiedolle, se on hyvä yksinkertainen karvalakkimallin tapa testailla itse asiaa ennen kuin mahdollisesti kääntyy lääkärin puoleen.
tallennettu

DISCLAIMER: Teksteissäni ei ole tulkinnanvaraa vaan kirjoitan juuri tismalleen niinkuin tarkoitan. Rivien välien lukeminen  ja oma tulkinta on aina lukijan vastuulla ja tähän mennessä ollut 100% virheellistä. Merkurius jousimiehessä: Kuulostan saarnaajalta vaikka asia olisi täysin triviaali.
pikkari
Astroholisti

I`m hot when I`m not as cold as ice

Profiili
« Vastaus #2 : 10.06.2013 17:05:39 »

Tää menee hieman ohi aiheen mutta miten paljon sitä pölyä pitää olla että alkaa oireilee? Osta hyvä ihminen imuri hepasuodattimella ja pyyhi pölyjä ahkerasti.
Toi ihon pistely kuullostaa kummalliselta. Mä saan homemestoissa sellasen reaktion.Aika outoa että huonepöly saa sellasta aikaan.
Palkkaa siivooja jos ei siivous kiinnosta. Ei oman kodin pidä sairastuttaa
tallennettu
sideman
Astroholisti

Profiili
« Vastaus #3 : 22.12.2013 12:00:56 »

Olen nyt yhden vuorokauden ollut juomatta kofeiinitonta kahvia.
Usean viikon ajan join kupin tai pari päivässä. Sinä aikana pallit
pudottivat karvansa lähes täydellisesti.

Näyttää siltä, että lähes välittömästi muutamien tuntien kahvittomuuden
jälkeen karvatupit aktivoituvat. Palleissa ne nimittäin näkyvät  sangen
selvästi silloin kun aktivoituvat, seems to me!

Kyse ei voine olla muusta kuin siitä, että jopa decaf'issa on jokin molekyyli
tai molekyylejä, jotka ainakin meitsillä vaikuttavat epäedullisesti sexyhormoneihin!

Kenties kyseessä on geneettinen jutska, vähän samaan tyyliin kuin kaukoidässä(?)
yleisehkö maksan entsyymipuutos, tai mikä lie, joka aiheuttaa sen, että maksa
ei kykene polttamaan alkohoolia kovin tehokkaasti, tai jotain.

(Korjaus edelliseen, Wiki:)

To the contrary, around 80% of Asian people (less common in Thailand and India) have a variant of the gene coding for the enzyme alcohol dehydrogenase called ADH1B, and almost all Chinese and Korean people have a variant of the gene called ADH1C, [8] both resulting in an alcohol dehydrogenase enzyme that converts alcohol to toxic acetaldehyde at a much higher efficiency than other gene variants (40 to 100-fold in case of ADH1B).[2] In about 50% of Asians, the increased acetaldehyde accumulation is worsened by another gene variant, the mitochondrial ALDH2 allele, which results in a less functional acetaldehyde dehydrogenase enzyme, responsible for the breakdown of acetaldehyde.[8] The result is that affected people may be better at metabolizing alcohol, often not feeling the alcohol "buzz" to the same extent as others, but show far more acetaldehyde-based side effects while drinking.
[/color]
Oli miten oli, jos tuo meitsin ilmeinen "vaiva" on yleinen Suomessa, se saattaa
olla sangen merkittävä tekijä suomalaisten pieneen syntyvyyteen!

Mulla nimittäin pallit juilii nyt taas vuorokauden kahvilakon ansiosta sen verran ilikeesti,
että tekisi välittömästi mieli ryhtyä lastentekoon! (Lisäys: onneksi tuo panettaminen
lievenee päivän mittaan, seems to me...) Ja tämä ei totisesti ole eka kerta
kun tuon olen huomannut. Aiemmin kovan viikonloppuryyppäämistyylin aikaan huomasin
että kankkuspäivänä panetti vallan julmetusti. Tärkein syy siihen saattoi olla, että silloin
ei kahvi maistunut, kun sitä muutoin tuli juotua viitisen kuppia päivässä!

Asian kääntöpuoli tietysti on se, että wanna-be joogin on helppo pitää brahma-carya*
eli seli-selibaatti kahvin avustuksella. Toisaalta sexyhormonien alhainen taso aiheuttaa
mielialan laskua. Siis suo siellä, vetelä täällä.

Vaikeasta masennuksesta kärsinyt parturini muuten totesi, että "masentuneena
ei pidä juoda kahvia", mikäli oikein muistan.

(edit) Tuli jopa mieleen sellainenkin, että suomalaisten paradoksaalisesti
heikko hiuslaatu (luulisi, että kylmä ilmasto suosii vahvaa lettiä??) saattaa
osittain olla kahvin "ansiota".

Huh

* brahma-carya-pratiSThaayaaM viiryalaabhaH. (yoga-suutra, en muista numeroa ulkoa...)
« Viimeksi muokattu: 22.12.2013 14:10:35 kirjoittanut sideman » tallennettu
nousukuu
Astro-nauttija

Profiili
« Vastaus #4 : 26.12.2013 22:40:13 »

Onko helpottanut ja miten karvoitus jaksaa?
tallennettu
sideman
Astroholisti

Profiili
« Vastaus #5 : 27.12.2013 09:27:54 »

Onko helpottanut ja miten karvoitus jaksaa?

Atooppinen(?) hilseilevä ihottuma otsalta häviää noin vuorokauden tai parin (de-cafkin) kahvipaaston jälkeen.
Karvatupet palleissa tulevat saman aikaikkunan sisällä selvästi näkyville?

:Smiley
« Viimeksi muokattu: 27.12.2013 09:39:36 kirjoittanut sideman » tallennettu
Varjotar
Astroholisti

Starchild

Profiili
« Vastaus #6 : 27.12.2013 10:33:27 »

Mulla hävis käsivarsista kummalliset kutiavat ihottumaläiskät sen jälkeen kun lopetin leivän syömisen.
Kaikkien parhaiten olen voinut, kun maitoa on vain kahvissa ja ruoka on yksikertaisen kaunistelematonta  Cheesy
tallennettu

Kuuntele tuulta.
sideman
Astroholisti

Profiili
« Vastaus #7 : 27.12.2013 11:27:43 »

Mulla hävis käsivarsista kummalliset kutiavat ihottumaläiskät sen jälkeen kun lopetin leivän syömisen.
Kaikkien parhaiten olen voinut, kun maitoa on vain kahvissa ja ruoka on yksikertaisen kaunistelematonta  Cheesy

Olisiko ollut kyseessä ihokeliakia??   Huh
tallennettu
Eklektikko
Astroholisti

Profiili WWW
« Vastaus #8 : 27.12.2013 11:52:52 »

Ihokeliakia on aivan eri asia kuin se että saa viljasta atooppista ihottumaa!
Viljakeliakian tuottama ihottuma on lisäksi vielä ihan erilaista ihottumaakin kuin atooppinen ihottuma.

Atooppinen ihottuma on yleensä kuivaa ja hilseilevää, ihokeliakiassa esiintyy rakkuloita.

Vielä kerran: Ei tarvitse olla niin keliaakikko, kuin vilja-allergikkokaan saadakseen ikäviä oireita viljoista, koska syynä  niihin ovat lektiinit, viljan proteiinit jotka sopivat ihmiskehon solujen pintaproteiinehihin kuin avain lukkoon, mistä seuraa ongelmia.

Minun atooppiseen ihottumaani ei ole mitään vaikutusta kahvilla tai kahvittomuudella. Sen sijaan viljoista saan sitä takuuvarmasti.

Viljansyönnin lopettaminen on poistanut minulta:
Atooppisen ihottuman
Hengitystieallergiat
Kaikki vatsavaivat
Nivel- ja lihaskivut
Vanhojen urheiluvammojen jatkuvan juilimisen
tallennettu

DISCLAIMER: Teksteissäni ei ole tulkinnanvaraa vaan kirjoitan juuri tismalleen niinkuin tarkoitan. Rivien välien lukeminen  ja oma tulkinta on aina lukijan vastuulla ja tähän mennessä ollut 100% virheellistä. Merkurius jousimiehessä: Kuulostan saarnaajalta vaikka asia olisi täysin triviaali.
sideman
Astroholisti

Profiili
« Vastaus #9 : 27.12.2013 15:11:16 »

Ihokeliakia on aivan eri asia kuin se että saa viljasta atooppista ihottumaa!

Atooppisen(?) ihottuman (kuivan hilseilevän) ohella minulla oli melko tarkkaan tämännäköisiä
läiskiä käsivarsissa ja jaloissa, joskin huomattavasti vähemmän, ehkä  yhteensä vain alle kymmenen:

http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00266

Ne hävisivät gluteenittomuuden myötä. Ajattelin, että kenties Varjotar'illa oli samantapaisia, vaikka
minun läiskäni eivät tosin kutisseet, mikäli oikein muistan...

Mutta näkyy olevan sen verran harvinainen vaiva tuo ihokeliakia, että tuskinpa siitä
tosiaankaan on ollut kysymys sen paremmin minulla kuin V:llakaan!

Smiley
« Viimeksi muokattu: 27.12.2013 15:16:29 kirjoittanut sideman » tallennettu
Varjotar
Astroholisti

Starchild

Profiili
« Vastaus #10 : 27.12.2013 15:34:46 »

Eivät olleet tuollaisia. Olivat siis muutaman sormenpään kokoisia, atooppis-tyyppisiä kuivia länttejä olkavarressa, hilseilivät ja kutisivat. Mikään litku ei tehonnut. Ruokavaliosta tuli muutos asiaan.  Cheesy
tallennettu

Kuuntele tuulta.
Sivuja: [1]
  Tulostusversio  

Siirry: