Osaisiko joku kertoa mistä nämä tuntemukseni johtuvat? Minulla on lapsesta saakka ollut ajoittain sellaisia fiiliksiä, kuin olisin joku muu. Kun puhun, kuulen ääneni kuin se olisi jonkun muun. Tai kun näen itseni peilistä tai kuvista, en tunnista itseäni, kasvot näyttävät tavallaan vierailta. Tai kun kosketan vaikka käsivarttani, tuntuu kuin koskisin vierasta.
Lienee jonkinmoinen mahdollisuus siihen, että kyseessä on neljännen tietoisuudentilan
"sekoittuminen" kokemuksessa "normaaliin" päivätietoisuuteen. Pastaan tähän pätkän
maaNDukya-upanishadista, jossa neljä tietoisuudentilaa (valvetietoisuus, unennäkö,
syvä uni ja "neljäs" määritellään. Näin siis tuon pläjäyksen laatija määrittelee alkukielellä
neljännen (caturtha; tshaturtha):
nAntaHpraj~naM na bahiShpraj~naM nobhayataHpraj~naM na praj~nAnaghanaM
na praj~naM nApraj~nam.h | adR^iShTamavyavahAryamagrAhyamalakShaNaM
achintyamavyapadeshyamekAtmapratyayasAraM prapa~nchopashamaM
shAntaM shivamadvaitaM chaturthaM manyante sa AtmA sa vij~neyaH ..
7..
Sama vähän "helpotettuna":
na antaH-prajñaM na bahish-prajñaM na ubhayataH-prajñaM na prajñAna-ghanaM na prajñaM na aprajñam | adrishtam avyavahaaryam agraahyam alakshaNaM
acintyam avyapadeshyam eka-aatma-pratyaya-saaraM prapañchopashamaM
shaantaM shivam advaitaM caturthaM manyante sa aatmaa sa vijñeyaH ..
7..
Svaamii Krishanaanandan (krishna-aananda = Krishnan autuus?) käännös:
That is known as the fourth quarter: neither inwardturned nor outward-turned consciousness, nor the two
together; not an indifferentiated mass of consciousness;
neither knowing, nor unknowing; invisible, ineffable,
intangible, devoid of characteristics, inconceivable,
indefinable, its sole essence being the consciousness of
its own Self; the coming to rest of all relative existence;
utterly quiet; peaceful; blissful: without a second: this is
the Ātman, the Self; this is to be realised.
Tuo neljäs tietoisuudentila on siis ihmisen todellinen Itse. Sillä
ei yoga-suutrain mukaan ole mitään tekemistä empiirisen itsen
eli egon kaa. Sitä ei voi kokea, koska se loppupeleissä on identtinen
brahman (Brahmanin) eli "maailmankaikkeuden Itsen" kaa. Siis toisin
sanoen tuossa tietoisuudentilassa kokija, kokeminen ja kokemisen
kohde ovat yhdentyneet, tai jotain.
Diploomi-insinööri, joogalentäjä Timo Lahtinen osaa meitsiä paljon
havainnollisemmin kuvata tuota
neljättä tietoisuudentilaa eli transsendenttista tietoisuutta, joten
suosittelen lukemaan hänen kirjasensa Joogalento, jos satutte jostain
sen saamaan käsiinne.
Lienee pieni mahdollisuus siihen, että sinulla tuo neljäs tietoisuudentila,
joka on kaikkien muiden tilojen perusta, "lyö jotenkin läpi" tavallista voimakkaammin.
Neljättä voidaan verrata vaikkapa valkokankaaseen, joka on taustalla huomaamattomana
elokuvaa katsellessa eli valvetietoisuutta ja unennäkötilaa kokiessa.
Syvämeditaatiotekniikoiden, esim. TM:n eli transsendenttisen meditaation tavoitteena
on tuon neljännen tilan "saavuttaminen" funtsisessioiden aikana. Aloittelija voi tyypillisesti
"kokea" sitä 20 minsan session aikana ehkä yhteensä minuutin verran, mutta sekin
on paljon enemmän kuin se sekunnin murto-osan kestävä "kokemus" siirryttäessä
tietoisuudentilasta toiseen (valveesta unennäköön ja syvään uneen ja takaisin).
Tästä nyt voisi pälättää sivutolkulla eikä kukaan taitaisi tulla hullua hurskaammaksi...