Olikos se niin, että olit allerginen kaikille pähkinöille ja myös manteleille? Jos vain mitään pähkinää/mantelia voit syödä, ne ovat erinomainen hiilihydraatin lähde. Maitotuotteet myös, mutta olikos niin että haluat ensin olla ilman maitotuotteita myös nyt samalla kun testailet viljojen pois jättämistä? (Muokkaus: Viestin lopusta huomasin, että syöt edelleen maitotuotteita, mutta en nyt jaksa koko viestiä muokkailla uudelleen sen mukaiseksi, joten älä välitä alkuosan siihen viittaavista teksteistä.)
Vaikka se sokeri onkin ikävä asia, niin rasva samalla syötynä suojelee vatsaa. Muutama pala tummaa suklaata (vähintään 50% kaakaota) on hyvä hätäkeino saada hiilihydraatteja ennen treeniä. Tai sitten joku hedelmä vaikka, mieluummin kokonainen hedelmä kuin hedelmämehu, kun sokeri on 'kiinni' hedelmän kuiduissa, se on kaikkein vähiten haitallisessa muodossa.
Hiilihydraatteja ei tarvitse liikuntaan sinänsä, ainoastaan räjähtävää voimaa vaativissa suorituksissa saattaa tarvita hiilihydraattilisää. Uskoisin, että sinun kohdallasi kyse ei ole sinänsä siitä että hiilihydraattien vähyys olisi haitannut menoa, vaan siitä että kun juuri vasta olet ne viljat pois jättänyt, olet siirtymävaiheessa sokeripolttoisesta rasvapolttoseksi. Tällöin voi mennä muutamasta päivästä viikkoon ennen kuin insuliinitasot laskevat riittävästi ettei keho koko ajan vaadi sokeria polttoaineeksi ja kroppa oppii käyttämään rasvahappoja suoraan energiaksi. (ketoosia/ketoneita ei siis tarvita, mitokondriot puksuttavat ihan iloisesti energiaa rasvahapoista sellaisenaan, itse asiassa helpommin kuin glukoosista joka vaati ensin 'esikäsittelyn') Ota siis liikunnan suhteen rauhallisesti jonkin aikaa nyt siirtymävaiheessa.
Sinun tulee saada sama kalorimäärä päivässä kuin ennenkin, vaikka et enää söisikään niitä viljoja, mikä tarkoittaa sitä että kaikki on syytä syödä täysrasvaisina versioina ja käyttää rasvaa muutenkin melko huolettomasti. Lisää rasvaa sen mukaan kuin maistuu. Minä syön juustoviipaleetkin nykyään voilisän kanssa, koska jo suutuntuma kertoo että 20% rasvaa juusto on liian vähärasvaista välipalana nälkää pitääkseen.
Hyvin vähäinen hiilihydraattimäärä ei ole millään tavoin vaarallinen jos saat kaikki tarvitsemasi ravinteet. Laihduttajatkaan eivät välttämättä syö vain 20 g hiilaria päivässä, sen verran syödään jos tieten tahtoen halutaan ketoosiin (moni aloittaa laihdutuksen lyhyellä ketoosijaksolla, koska se häivyttää näläntunnetta ja saa laihtumisen reippaaseen vauhtiin, jatkuva ketoosi ei ole välttämätön laihdutuksessakaan), mutta moni menee ketoosiin jo 50 g hiilareilla. Se 20g on esitetty kirjoissa sen vuoksi, että sillä sinne ketoosiin halutessaan pääsee takuuvarmasti, siinä kaikki.
Vähähiilihydraattinen on vielä 150 g hiilareitakin, ainakin siihen nähden mitä ihmiset yleensä syövät. Sinunhan ei tarvitsisi niitä vahtia ollenkaan, kun et halua laihtua vaan päinvastoin: Ongelmana on tässä nyt vain se, että olet allerginen pähkinöille ja et halua vielä kokeilla sopisivatko ne maitotuotteet kuitenkin (fiksua, koska vasta kun vatsa on viljojen jäljiltä rauhoittunut, selviää se siedätkö maitotuotteita). Niinpä jos et halua mennä alhaisilla hiilareilla, niin sitten on saatava hiilareita vaikka juuri marjoista, hedelmistä tai tummasta suklaasta. Kasviksista paprika on harvinaisen korkeahiilarinen, mutta se aiheuttaa joillekin vatsaongelmia. JOs voit sitä syödä, siitä niitä saa enemmän kuin kasviksista yleensä.
Jos sinulla ei ole tärkkelysintoleranssia, peruna on usein kaikkein vähiten hankala vaihtoehto, riisi puolestaan viljoista vähiten yleensä ongelmia aiheuttava. Mutta ehkä nekin kannattaa sitten testata yksitellen tuon ekan viesti ohjeen mukaan vasta sitten kun olet saanut gluteenin ja maitotuotteet testattua?
Itse en laskeskele hiilareita ollenkaan ja melko todennäköisesti minulla ne lukemat asettuvat välille 70-150 g päivässä. Saan hiilihydraattini etupäässä maitotuotteista ja pähkinöistä, mutta onhan niitä ihan kaikissa vihanneksissa ja marjoissakin, vaikkakin todella pieniä määriä.
Ja sitten minulla on kyllä yksi merkittävä poikkeus, joka on sekä viljatuote että teollinen elintarvike: Yosa kaurajugurtti. Käytän makua mustikka-banaani, jossa ei ole lisättyä sokeria ja joka on luomua. Maitohapattaminen hajottaa viljojen myrkyllisiä ainesosia, joten jos ei ole tärkkelysintoleranssia, Yosa voi olla hyvä vaihtoehto. Tavallisesta kauralesepuurosta saan karmean närästyksen, mutta Yosa ei tuota ongelmia. Edelleen kuitenkin ottaisin kokeiluun vasta, kun gluteeni ja maito on jo testattu. Itse käytän Yosaa sen vuoksi, että teen eväspöperöä töihin kotona itse kefiirisienellä tehdystä kefiiristä. Se on niin äreän hapanta, että se vaatii jotain happamuutta leikkaamaan ja siihen käytän makeutukseksi Yosaa. Mutta ei se pöperön lopputulos ole kyllä silti makeaa tavallisen ihmisen suuhun, tai kovin makeaa edes minun suuhuni; kunhan leikkaa vähän kefiirin happamuutta.
Summa summaruma: Voimattomuus liikunnan yhteydessä on todennäköisimmin siirtymävaiheongelma, sillä ei se pyöräily räjähtävää voimaa vaadi. Rauhallisesti vain liikunnan suhteen viikon verran tms. ja varmista että saat tarpeeksi kaloreita noin ylipäätään.
Eilisen syömisesi, niihin voi lisätä rasvaa näin: Uunivihanneksiin voita päälle, munien kanssa voita, fetasalaattiin oliiviöljyä, ja kun näemmä niitä maitotuotteita nyt edelleen syöt, niin rasvattoman rahkan vaihto kermarahkaan (rainbowlla on sellainen) tai turkkilaiseen jugurttiin lisää myös helposti rasvaa kokonaisuuteen. Kana nahkoineen, sillä rasva on nahassa ja kuohukermaa ihan mihin vain maistuu.
Syömisesi vaikuttivat oikein hyviltä ja monipuolisilta.
Kropalta menee jonkin aikaa sen rasvapolttoisuuden oppimiseen, mutta sitten kun se on sen oppinut ei pitäisi olla isompia ongelmia liikunnankaan kanssa. Ja sitten on vielä sellainen juttu, että ei kaikkien kroppa tykkää todella matalista hiilihydratteista, vaan toiset voivat huonosti hyvin matalilla hiilarimäärillä. Tämä selviää kokeilemalla, jos hiilareiden laatu on hyvä (esim. juuri maitotuotteet, pähkinät jos voit, marjat, tumma suklaa ja se Yosa) niin se ei rasvapolttoisuutta haittaa. Voi olla että sinä olet juuri sellainen ihminen ja saattaa muuten olla että minäkin olen, sillä en ole edes kokeillut mitä tapahtuisi sellaisilla 20-50 g päivässä lukemilla. Minä vahdin vain sitä laatua, enkä määrää ja voi olla että sinulla jäivät vain hiilarit turhan alas juuri nyt. Kovin matala hiilarimäärä ei ole millään tavoin siis vaarallinen, mutta ihan vaarattomastikin voi se kroppa vihjailla huonolla ololla, että nyt niitä haluttaisiin vähän enemmän.