Sivuja: [1]
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Rokotukset ja autismi?  (Luettu 3693 kertaa)
0 jäsentä ja 4 vierasta katselee tätä aihetta.
sideman
Astroholisti

Profiili
« : 26.07.2013 12:45:17 »

Muuan hätkähdyttävimmistä youtube-videoista mitä olen kuunaan nähnyt:

http://www.youtube.com/watch?v=SxEHHBsH1v4

Shocked
tallennettu
Eklektikko
Astroholisti

Profiili WWW
« Vastaus #1 : 26.07.2013 13:22:45 »

Video voi olla hätkähdyttävä, mutta se on huuhaata. Tämä tarina on kumottu jo useaan otteeseen, mutta video toki on edelleen nähtävissä youtubesta.

WIkipediasta löytyi aika hyvä esitys koko saagasta, valitettavasti vain englanniksi:
http://en.wikipedia.org/wiki/MMR_vaccine_controversy

Eka lause tuosta wikipedia-artikkelista itse asiassa riittää, olennaiset sanat lihavoitu:

"The MMR vaccine controversy centered around the 1998 publication of a fraudulent research paper in the medical journal The Lancet that lent support to the subsequently discredited theory that colitis and autism spectrum disorders could be caused by the combined measles, mumps and rubella (MMR) vaccine."

Vinkki:
Aina kun tulee Youtubesta eteen jotain oikein raflaavaa, niin kannattaa googlettaa muita lähteitä. Minä ihan yksinkertaisesti löin googleen sanat 'autism vaccinations debunk' ja sain sekä tiedelinkkejä että tuon Wikipedian. Valitettavasti parasta pubmed-linkkiä en saanut kuitenkaan auki.

Tämä on jo itse asiassa niin vanha juttu, että on erikseen tehty tiedettä siitä: Parikin tutkimusta on siitä, miten tuo huijaus on vaikuttanut rokotushalukkuuteen, niiden linkit putkahtivat myös esille tuolla kolmen sanan google-haulla.

Itse olen sitä mieltä että on järkeviä rokotuksia (polio, kurkkumätä yms. lastentaudit ja jäykkäkouristus jne.) ja sitten on rokotteita, jotka ovat oikeastaan turhia tai eivät muuten johda ihmeempään kokonaishyötyyn, mutta ovat erinomaista bisnestä lääketehtaille.

Kannattaa etsiä netistä vaikkapa nyt polion esiintymäkartta planeetallamme: Synkimmät alueet ovat niitä, joissa pyörii kaiken maailman huhuja siitä, että poliorokotukset ovat länsimaiden juoni. Surullista niiden lasten kannalta, jotka kuolevat tai vammautuvat pysyvästi.
tallennettu

DISCLAIMER: Teksteissäni ei ole tulkinnanvaraa vaan kirjoitan juuri tismalleen niinkuin tarkoitan. Rivien välien lukeminen  ja oma tulkinta on aina lukijan vastuulla ja tähän mennessä ollut 100% virheellistä. Merkurius jousimiehessä: Kuulostan saarnaajalta vaikka asia olisi täysin triviaali.
sideman
Astroholisti

Profiili
« Vastaus #2 : 27.07.2013 09:41:16 »

Video voi olla hätkähdyttävä, mutta se on huuhaata. Tämä tarina on kumottu jo useaan otteeseen, mutta video toki on edelleen nähtävissä youtubesta.

WIkipediasta löytyi aika hyvä esitys koko saagasta, valitettavasti vain englanniksi:
http://en.wikipedia.org/wiki/MMR_vaccine_controversy

Eka lause tuosta wikipedia-artikkelista itse asiassa riittää, olennaiset sanat lihavoitu:

"The MMR vaccine controversy centered around the 1998 publication of a fraudulent research paper in the medical journal The Lancet that lent support to the subsequently discredited theory that colitis and autism spectrum disorders could be caused by the combined measles, mumps and rubella (MMR) vaccine."

Vinkki:
Aina kun tulee Youtubesta eteen jotain oikein raflaavaa, niin kannattaa googlettaa muita lähteitä. Minä ihan yksinkertaisesti löin googleen sanat 'autism vaccinations debunk' ja sain sekä tiedelinkkejä että tuon Wikipedian. Valitettavasti parasta pubmed-linkkiä en saanut kuitenkaan auki.

Tämä on jo itse asiassa niin vanha juttu, että on erikseen tehty tiedettä siitä: Parikin tutkimusta on siitä, miten tuo huijaus on vaikuttanut rokotushalukkuuteen, niiden linkit putkahtivat myös esille tuolla kolmen sanan google-haulla.

Kappas vain, Suomessakin on tutkittu 1 800 000 lasta, 0 autismitapausta heidän joukossaan:

http://www.youtube.com/watch?v=u6gpw_Deth8

Noin kohdasta 8:40 ->

Ei ole mitään käryä mitenkä tuo luku  on saatu, mutta mielestäni se tarkoittasi
sitä, että noin 0 -30 -vuotiaitten suomalaislasten joukossa ei ole yhtään autistia.

Minkähän ikäisiä ne noin 10 000 autistista suomalaislasta sitten ovat?

Huh
« Viimeksi muokattu: 27.07.2013 09:51:51 kirjoittanut sideman » tallennettu
Sivuja: [1]
  Tulostusversio  

Siirry: