Joulukuussa seitsemän vuotta täyttävä poikani kertoi minulle eilen illalla, että pelkää nukkumaanmenoa siksi, koska yöllä kun herää, niin näkee "kuvia". Hän on aiemmin kertonut, että pelkää nukkua, koska näkee pahoja unia. Olen yrittänyt opettaa hänelle, että niitä unia ei tarvitse katsoa, vaan voi päättää nähdä toista unta, tai muuttaa unen mörököllit kilteiksi.
Nyt kuitenkin selvisi, että ne unet/kuvat tulevat siinä vaiheessa, kun hän on jo hereillä. Hän kertoi, että kun hän esimerkiksi katsoo oman huoneensa lamppua, niin hän kyllä näkee sen lampun, mutta silti hän näkee myös muuta. Joskus on ollut jotain hahmoja, ja kerran hän on nähnyt minutkin kävelemässä siinä kuvassaan.
Mä yritin selittää, että hänellä varmaan toinen silmä näkee vielä unta, ja siks tulee niitä kuvia. Poika kai jotenkin ymmärsi asian, mutta silti pelkää sitä, että kuvia taas yöllä näkyy. Hoksasin vasta jälkeenpäin, että onkohan kyse unihalvauksesta. En tajunnut kysyä pojalta, että pystyykö liikkumaan.
Hän myös kertoi, että kolmevuotiaana (en tiedä voiko muistaa oikeasti niin tarkkaan) hän näki sellaista unta, että hän oli sängyssä, mutta ei kuitenkaan ollut. Sitten hän oli tipahtanut jostain siihen sänkyyn.
Voiko tämmöisiä unia saada loppumaan? Ei ole kiva, kun pieni ihminen joutuu tuollaisia pelkäämään