Sivuja: [1]
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Pojan valveunet  (Luettu 2778 kertaa)
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta.
astronomus
Kohtuuastroilija
**

Profiili
« : 19.08.2013 08:54:30 »

Joulukuussa seitsemän vuotta täyttävä poikani kertoi minulle eilen illalla, että pelkää nukkumaanmenoa siksi, koska yöllä kun herää, niin näkee "kuvia". Hän on aiemmin kertonut, että pelkää nukkua, koska näkee pahoja unia. Olen yrittänyt opettaa hänelle, että niitä unia ei tarvitse katsoa, vaan voi päättää nähdä toista unta, tai muuttaa unen mörököllit kilteiksi.
  Nyt kuitenkin selvisi, että ne unet/kuvat tulevat siinä vaiheessa, kun hän on jo hereillä. Hän kertoi, että kun hän esimerkiksi katsoo oman huoneensa lamppua, niin hän kyllä näkee sen lampun, mutta silti hän näkee myös muuta. Joskus on ollut jotain hahmoja, ja kerran hän on nähnyt minutkin kävelemässä siinä kuvassaan.

Mä yritin selittää, että hänellä varmaan toinen silmä näkee vielä unta, ja siks tulee niitä kuvia. Poika kai jotenkin ymmärsi asian, mutta silti pelkää sitä, että kuvia taas yöllä näkyy. Hoksasin vasta jälkeenpäin, että onkohan kyse unihalvauksesta. En tajunnut kysyä pojalta, että pystyykö liikkumaan.

Hän myös kertoi, että kolmevuotiaana (en tiedä voiko muistaa oikeasti niin tarkkaan) hän näki sellaista unta, että hän oli sängyssä, mutta ei kuitenkaan ollut. Sitten hän oli tipahtanut jostain siihen sänkyyn.

Voiko tämmöisiä unia saada loppumaan? Ei ole kiva, kun pieni ihminen joutuu tuollaisia pelkäämään  Sad
tallennettu

aurinko harka  askendentti leijona  kuu vaaka
Iko
Kohtuuastroilija
**

Profiili
« Vastaus #1 : 20.08.2013 10:02:04 »

En tiedä voiko saada loppumaan, ne kun kuuluvat tuohon ikään.
Pienemmät lapset liikkuvat unimaailmassa aika vapaasti, ja kun persoona alkaa sitten kehittymään (juuri tuossa iässä) näitä pelkoja voi tulla, tämä sitten sulkee ovia sinne maailmaan, niin ettemme enää muista missä yöllä olemme olleet.
Mutta juuri herätessä näitä kuvia voi vielä tulla, ollaan kun kahdessa maailmassa yhtä aikaan ja ainakin minun mielestä ei tarvitse olla edes unihalvauksessa, niitä tulee muutenkin.
Pojalle olisi vaan yritettävä kertoa ettei mitään pelättävää ole, koska ne on vaan kuvia, ei ne pysty mitään tekemään ja eikä niitä kannata jäädä katselemaan.

Meille aikuisille viisaat ovat sanoneet että kun unet alkavat liukua ahdistaviin juttuihin, olisi pyrittävä heräämään...tätä tietenkin voisi myös yrittää lapselle opettaa.
tallennettu
Sivuja: [1]
  Tulostusversio  

Siirry: