Ja tämä asia tuossa ensimmäisessä viestissä häiritsee vähän. Et siis Eklektikko varmaan tarkoita sitä ihan noin, miten sen voi tuosta tulkita? Eli, että negatiivisista tunteista pitäisi jotenkin päästä eroon.
Apua, en vain osaa kirjoittaa näköjään auki niitä asioita jotka minulle ovat itsestäänselviä... minulle nimittänin on itsestään selvää tämä:
Jos haluaa parantaa omaa oloaan noin yleisesti ottaen, voi hyvinkin olla että haluaa päästä niistä negatiivisista tunteistaan, jotka eivät ole järjellisessä suhteessa maailman tapahtumiin eroon.
Eikö sen ensimmäisen viestin kognitiivisten häiriöiden listasta pystynyt jo päättelemään, että ei tässä ollut kyse siitä, että joku vaikka kiusaa tai on ilkeä ja siitä seuraa ohimenevä vihan välähdys (=asiallinen hälytysmerkki tunnepuolella siitä että terveitä rajoja on rikottu) joka motivoi puolustautumaan?
Eikö siitä kognitiivisten häriöiden listasta siinä ensimmäisessä viestissä ja niiden kuvauksista ihan oikeasti ja todella voinut tajuta, että kyseessä ei ole vain se että olisi joku negatiivinen tunne, vaan siitä että omilla ajatuksilla jokin negatiivinen tunne suurennellaan kohtuuttomaksi ja elämää haittaavaksi asti?
MInä olen työskennellyt eroon niistä KOGNITIIVISISTA HÄRIÖISTÄ jotka suurentelevat luonnollisia tuntemuksia kohtuuttomiksi. Se ei todellakaan olisi tapahtunut vain itsestään ajan kanssa, vaan se vaati työtä. Ei se riitä että kiinnittää huomiota ja hyväksyy, vaan ainakin minä tarvitsin myös sen, että pohdin olivatko ne ajatukset oikeasti maailman todellista tilaa vastaavia, vai sisälsivätkö ne ehkä niitä kognitiivisia häiriöitä joita siinä ensimmäisessä listassa lueteltiin.
Ne on nimittäin nyt tässä keskustelussa jätetty kokonaan huomiotta nyt täällä ketjun loppupäässä ja on puhuttu vain siitä että pohditaan ajatuksia ja niiden aiheuttamia tunteita. On unohdettu kokonaan se että mielemme saattaa joskus syöttää meille sellaista epätotta, jota emme ikinä uskoisi jonkun muun sanomana, mutta uskomme kun se välähtää nopeasti mielessämme.
Kopsaan ne vielä tähän, nämä eivät kovin helposti lähde pois sillä että ne vain panee merkile, siinä samassa viestissä oli myös ohjeet näiden kumoamiseksi.
1. Kaikki-tai-ei-mitään ajattelu
Näet kaiken ehdottomina kategorioina. Jos suorituksesi ei ole täydellinen, tunnet epäonnistuneesi täysin.
VIRHE: Harmaan sävyjä on aina olemassa; "ei kovin hyvä," "melko hyvä," "tarpeeksi hyvä."
2. Yliyleistäminen
Näet yksittäisen negatiivisen tapahtuman loputtoman epäonnistumisen jatkuvana kuviona.
VIRHE: Yksittäinen tapahtuma on vain yksittäinen tapahtuma, eivätkä siihen vaikuta useimmat muut tapahtumat.
3. Mielen suodatin
Otat yhden negatiivisen yksityiskohdan ja keskityt siihen niin muut asiat poissulkevasti, että se värittää koko kokemustasi todellisuudesta - niin kuin mustepisara voi värjätä kokonaisen lasillisen vettä.
VIRHE: Opettele näkemään myös ne 99% asioista, jotka ovat positiivisia aivan yhtä tosina osoituksina todellisuuden luonteesta.
4. Positiivisten asioiden diskvalifiointi
Hylkäämällä positiiviset kokemukset ("sitä ei lasketa"), haudot negatiivista uskoa jonka jokapäiväinen kokemuksesi maailmasta todistaisi vääräksi.
VIRHE: Opettele olemaan käyttämättä sanaa "mutta" kun kuulet kehuja. Käytä erillistä lausetta, jos tarvis on.
5. Johtopäätökset
Tulkitset tapahtumia negatiivisesti, vaikka johtopäätöksesi tueksi ei ole todisteita:
a) Lukemalla ajatuksia: Oletat että ihmiset reagoivat sinuun negatiivisesti.
VIRHE: Kukaan ei voi tietää toisen ajatuksia, ellei toinen kerro niitä hänelle.
b) Ennustelemalla: Ennakoit asioiden menevän pieleen ja vakuutat sitten itsesi siitä, että ennustuksesi on tosiasia.
VIRHE: Et voi tietää tulevaisuutta, sillä sitä ei ole vielä lyöty lukkoon ja se riippuu monista asioista, joista osa ei ole vielä tapahtunut.
6. Katastrofiajattelu ja minimalisointi
Liioittelet jonkin asian - esimerkiksi oman virheesi tai toisen ihmisen saavutuksen -merkitystä, tai minimoit merkityksettömiksi omat haluttavat ominaisuutesi tai toisen ihmisen epätäydellisyydet.
VIRHE: Sinun ominaisuutesi eivät ole sen huonompia vaikka ne ovatkin sinun, eivätkä toisten ominaisuudet ole sen parempia vaikka ne ovatkin heidän.
7. Tunteellinen päättely
Oletat että tunteesi heijastavat todellisuutta: "Tunnen itseni idiootiksi, joten minun täytyy olla idiootti."
VIRHE: Tunteesi ovat aina todellinen osoitus siitä mitä tunnet, mutta eivät välttämättä kerro mitään mistään muusta.
8. "Pitäisi" lauseet
Yrität motivoida itseäsi "pitäisi" ja "ei pitäisi" -lauseilla. Kun kohdistat tällaisia lauseita toisiin ihmisiin ja kerrot heille mitä heidän "pitäisi" tehdä, saat vastaasi ärtymystä ja paheksuntaa.
VIRHE: "Pitäisi" heijastaa jonkun muun arvomaailmaa, vain "haluan" heijastaa sinun arvomaailmaasi.
9. Luokittelu
Äärimmäinen yliyleistämisen muoto, johon kuuluu emotionaalisesti latautunut kielenkäyttö. Sen sijaan, että kuvailisit virhettä jonka olet tehnyt, luokittelet itsesi negatiivisesti: "Olen luuseri." Tai kun joku ärsyttää sinua, luokittelet hänet negatiivisesti: "Hän on idiootti."
VIRHE: Luokittelu häiritsee kommunikaatiota, koka luokittelut ovat liian yleistäviä ollakseen täsmällisiä ja ne vain edistävät syrjintää ja kritiikkiä.
10. Personalisaatio
Näet itsesi jonkin negatiivisen ulkoisen tapahtuman aiheuttajana, vaikka tosiasiassa et ole siitä vastuussa.
VIRHE: Pahoja asioita sattuu maailmassa koko ajan ja todellisuudessa ne eivät juuri koskaan ole sinun syytäsi.
Tokihan jos nyt joku on sitä mieltä että mielellään vain panee nämä merkille vuosia ja vuosia eikä tee niille mitään ja kestää siis pitkään ennen kuin niistä pääsee eroon, niin siitä vaan. Minä kyllä koin hyödylliseksi myös työskennellä ne kumoon, koska se on paljon nopeampi tapa päästä niistä eroon kuin vain se että panisi ne merkille eikä tekisi mitään.
Kyse ei ole tässä siis ollenkaan negatiivisten tunteiden taltuttamisesta, vaan ajatuksellisten kognitiivisten häriöiden taltuttamisesta!