Aloitinpa nyt tällaisen ketjun, jota voi väännellä myös astrologiselta kantilta, siksi tälle puolelle, eli minkälainen mies/nainen (eli poika/tyttö) oli se, johon lapsena ihastuit ja onko tuo tyyppi muuttunut?
Rupesin miettimään tätä aihetta siksi, että huomaan nykyisen mieheni olevan aika hyvinkin sellainen, johon olisin ala-asteikäisenä ihastunut. Silloin ajattelin, että kunnon miehet ovat lämminsydämisiä, reiluja, vahvaluonteisia (ehkä jopa semmoista heikompia puolustavaa piirrettä) ja positiivisia elämänasenteeltaan. Teini-iässä alkoivat taas kiinnostaa jokseenkin erikoiset, hieman limaisetkin (?), renttumaiset, välinpitämättömän oloiset jne. Tuo muutos on hauska, ja olen miettinyt mistä se johtuu. Hormoneista? On hyvä etten jäänyt kiinni tuohon miestyyppiin, vaikka ehkä hieman vähällä oli, sillä nyt tuntuu että olen vihdoin minulle oikeanlaisen miehen kanssa. Voisiko se siis olla niin, että tarvitsee miehen, joka täyttää tuon lapsuudessa syntyneen mallin siitä millainen mies on, tai ei koe että mies olisi tarpeeksi mies vaan jotain puuttuu? Toki taas elämän ja oppimisen kannalta ovat monenlaiset miehet hyväkin juttu, mutta tulinpa nyt miettineeksi asiaa tältäkin kantilta.
Mistä tuo lapsuuden malli sitten on syntynyt, kyllä se taitaa aika pitkälti olla sytynyt siitä millaisena olen isäni tuolloin nähnyt. Nykyinen kumppanini siis muistuttaa isääni, apua.
Tuo yhtälö on myös mielenkiintoinen, että olen nähnyt isäni lämpimänä sankarityyppisenä hahmona, vaikka hän on kuitenkin ollut aika kova kurin pitäjä samaan aikaan ja jokseenkin vähän rankka herkälle tytölle. Vaikka olen ollut aina herkkä ja reagoinut herkästi, olen silti aistinut että minua rakastetaan, en koskaan ole epäillyt sitä. Voisiko olla kuukalan herkkyys taas positiivisessa mielessä läsnä tuossa jälkimmäisessä?
Mutta millaisia malleja muilla on ollut? Löytyykö selittäviä tekijöitä kartalta?