Tarttuva biisi, mutta eihän tuota kulkuriviettiä tosiaan ole perinteissä naisille varattu. Nykyään menevät, omat rahansa tienaavat ja lapsettomat sinkkunaiset kulkevat niinkuin miehet ennen vanhaan. Se naisille sallittakoon ja olen sitä myös itse harrastanut. Lapset ovat kai suurin syy, miksi nainen haluaa sitten asettua aloilleen.
Noh, jonkinlainen tasa-arvoinen, ehkä hieman matriarkaalinenkin yhteiskunta on ollut aikoinaan ainakin Kreetalla. Tätä sanotaan minolaiseksi kulttuuriksi. Se oli ihan merenkulkuun ja kaupankäyntiin perustuva yhteiskunta, jossa taide ja arkkitehtuuri oli myös korkeatasoista. Minolainen kulttuuri tuhoutui Theran/Santorinin tulivuorenpurkauksessa n. 1500 eKr. Siihen asti yhteiskuntajärjestelmä näytti toimivan ihan hyvin. Joidenkin mielestä tämä oli muuten Platonin kuvaama Atlantis. Mene, tiedä. Itse olen aina viehtynyt tästä kulttuurista, esim. rakennusten seinämaalaukset ovat ihastuttavia ja raikkaita. Eli ei tasa-arvoinen yhteiskunta ole mikään mahdottomuus, onhan sitä jo kokeiltu.
http://antiikinhistoriaa.wikispaces.com/Antiikin+Kreikka+-+Minolainen+kulttuuri