Joku viisas sanoi että jos ei aio äänestää, niin käy äänestämässä tyhjää. Silloin se on jonkinlainen kannanotto, muuten lasketaan nukkuvaksi. Mutta eipä se muuta mitään sen enempää, ellei sitten 80% käy äänestämässä tyhjää, mikä olisi ehkä upeinta ikinä.
Pitääkö se muuten olla ihan tyhjä se lappu? Eli jos piirtää akuankan tai vitunkuvan, niin se on hylätty, ei tyhjä?
Mä en edelleenkään ihan vielä suostu uskomaan, että vaalirahoitus vaikuttaa vaalitulokseen. Vaikka kai se on ihan fakta.
Mutta ei sen pitäisi olla niin!
Ainakin mä käyn ihan itse katsomassa netistä monenkin puolueen listoilta mitä kullakin ehdokkaalla on asialistallaan, ja minkälaisilla meriiteillä on varustettu. Valitsen sitten vähän milloin milläkin perusteella, joskus haluan antaa ääneni lupaavalle tulokkaalle, joskus taas vähän kokeneemman, mutta aina sen mukaan että ehdokas vaikuttaa siltä että pystyy myös tekemään jotain, ja tietysti tärkeimpänä että ne arvot on kohdallaan ja kyseisen ryhmittymän myös.
Ongelmat suomessa eivät nimittäin ole kiinni siitä ettei ole hyviä ideoita mielenosoituksille. Sen sijaan meillä on:
- lumedemokratia
- ihmisiä jotka luulevat että äänestämättä jättämällä voi vaikuttaa johonkin
- ihmisiä jotka luulevat että menestyjäpuoluetta äänestämällä voi alkaa menestymään
- passiivinen, herranpelkoinen ja auktoriteettiuskoinen kansa
Pakko kai se on munkin alkaa uskomaan. Tyhmä kansa!
Juu, kommareita oon äänestänyt pari kertaa ja aiemmin vas.liittoa, no ehkä piraatit voisi olla mahdollinen myös mutta kyllä ne kommarit vaan on siinä asian ytimessä parhaiten mitä tulee parlamentaariseen vaikuttamiseen.