Kaivanpa tämän wanhan aiheen esille, koska Myers-Briggs -tyyppejä olen tässä viime aikoina tankannut.
Kaksi testiä olen tehnyt, ja molempien mukaan olen INTJ (Introvert - Intuitive - Thinking - Judging)
Tarkkoja prosentteja en muista, mutta introverttiys (I) on se vahvin ominaisuus - kummankin testin mukaan. Intuitive (N) oli 1. testin mukaan keskivahva, 2. testin lievä. Thinking (T) näyttäisi olevan kummankin testin mukaan se häilyvin ominaisuus, eli tarpeen mukaan pystyn jossain määrin samaistumaan tunnepuoleen (F). Judging (J) on selkeästi myös vahvuus.
Pitkään kuvittelin olevani ISFP, mutta kyllä tuo INTJ osuu ja uppoaa.
Että tässäpä tämä... INTJ on naisilla melkoisen harvinainen persoonallisuustyyppi - ehkä tämä osaltaan selittää, miksi koen itseni enemmän "äijäksi". Naisporukoissa todellakin tunnen olevani kummajainen
Miehet kun ovat pääsääntöisesti Thinking (T) -tyyppiä ja naiset Feeling (F) -tyyppiä, niin naisella Thinking (T) -tyyppi tuntuu aiheuttavan ihmettelyä, ehkä uteliaisuutta tai jopa pelkoa niin miehissä kuin muissa naisissa. Et oikein kuulu kumpaankaan porukkaan...
Omaa analyysiä piirteistäni, miten näkyvät:
Introvert:
- Tarvitsen paljon omaa aikaa ja rauhaa. Viikonloput kuluvat pääsääntöisesti omassa rauhassa akkuja ladaten, harvoin sosiaalisissa tapahtumissa.
- Keskittyminen herpaantuu helposti meluisassa ympäristössä.
- Herkkäaistinen ja taipumus ylikuormittua, mikäli ärsykkeitä tulee joka suunnasta liikaa.
- Viihdyn "oman pääni sisällä", tykkään pohdiskella kaikennäköistä. Pääsisäinen elämä on vilkkaampi kuin verbaalinen ulosanti antaisi ymmärtää.
- Lukeminen, musiikin kuuntelu, TV:n katselu yms. houkuttelee enemmän kuin seurustelu muiden ihmisten kanssa.
- En viihdy ruuhkaisissa paikoissa enkä sellaisissa tapahtumissa, joissa on paljon itselleni vieraita ihmisiä. Mm. baarit, yleisötapahtumat, festarit yms. ovat täyttä helvettiä.
- Pidän kyllä ihmisistä, mutta työpäivän jälkeen on tunne, etten välttämättä kaipaa seurustelua sen enempää.
- Huono puhuja, hyvä kirjoittaja.
- Tuttujen seurassa olen hyvinkin vilkas, puhelias ja viihdyn keskipisteessä - vieraiden ihmisten parissa keskipisteenä olo on kiusallista.
Intuitive:
- Havainnoin ympäristöä tarkasti, teen paljon aistinvaraisia havaintoja.
- Olen huono muistamaan yksityiskohtia. Ajattelen enemmän suuria kokonaisuuksia.
- Oppiminen tapahtuu hahmottamalla tilanne käytännössä. Faktojen ja yksityiskohtien tankkaaminen manuaalista on hyödytöntä pakkopullaa.
- Tarkan faktatiedon hallinta on vähän niin ja näin. Muistan palasia sieltä täältä. Enemmän siis "vähän joka suunnasta" kuin yhden tietyn erityisalueen täydellinen hallinta.
- Olen varsin luova ja idearikas. Kyseenalaistan jo olemassa olevaa tietoa ja lähden helposti keksimään vaihtoehtoja ja luomaan uusia yhteyksiä. Yhdistelen jo olemassa olevia tiedonpalasia ja tarkastelen kokonaisuuksia uudelleen.
- Keskustelutyyli on "maalaileva" - näin sanoo S-tyypin mieheni
Lause saattaa katketa ja asiayhteys muuttua kesken lauseen ihan toiseksi. Puhetyyli on rönsyilevä.
- Small talk tai faktapohjainen keskustelu on TYLSÄÄ (ellen ole aiheesta kiinnostunut). Tykkään enemmän ideoida, pohdiskella ja tarkastella asiaa joka kantilta. Tykkään esittää omia ideoitani muille.
- En ole kovinkaan käytännönläheinen.
- Jään helposti "pääni sisään".
Thinking:
- Päätökset perustuvat aina pitkällisen harkinnan tulokseen. Isoja päätöksiä tehtäessä en koskaan tee tunnepohjaisia impulssiratkaisuja, vaan asia on pohdiskeltu monelta kantilta läpi ennen päätöstä.
- Rationaalisuus, kaukokatseisuus. Mietin aina, miten päätökset vaikuttavat tulevaisuuteen.
- Ns. naisellinen hoivavietti puuttuu. Lapset herättävät enemmänkin ärsytyksen ja pakokauhun, kuin suojeluhaluisia, tunteita.
- Olen tietyllä tavalla empatiakyvytön. Samaistuminen muiden ihmisten tilanteeseen ja tunteisiin on ajoittain heikkoa.
- "Lohdutan" ennemmin antamalla neuvoja ja vinkkejä kuin "olemalla läsnä". Avuttomuus ärsyttää, samoin lapsellisuus.
- Ihmisten tunnekuohut ahdistavat. Erityisesti negatiiviset. Pelkään vihaisia ihmisiä ja pyrin välttämään paikkoja ja tilanteita, joissa on tunnekuohuja nähtävissä (esim. nettifoorumit, joilla väitellään; riidat ihmisten välillä yms.).
- En pidä tyhmistä ihmisistä. Enkä pelkästään tunteidensa vallassa elävistä ihmisistä ilman hippuakaan maalaisjärkeä.
Judging:
- Järjestelmällisyys - jess!
- Keskeneräisyys ja sotkuisuus ärsyttää (vaikka N-tyyppinä olenkin aika laiska ja käytännötön... :
).
- Tykkään projektiluontoisesta työskentelystä: otetaan asia käsittelyyn ja hoidetaan se kunnialla päätökseen. Asia kerrallaan käsittelyyn mielummin, kuin että hypitään asiasta toiseen ja edestakaisin.
- Äkillinen suunnitelmien muutos ahdistaa - kun teen sopimuksia/aikatauluja, oletan, että niistä pidetään kiinni.
- Tuntuu, että elämäni koostuu useista projekteista, joita hoidetaan ajallaan valmiiksi - ja ei se mitään, kaipaan projekteja elämääni.
- Valmistautuessa uusiin asioihin hankin ensin pohjatietoa ja teen alustavan suunnitelman. En osaa "vetää lonkalta".
- Aikataulutus, deadlinet, to do -listat - kiitos! Muuten olen aikaansaamaton.