Mutta pisteet sulle sideman, kirjoitat asiasta kiihkottomasti ja pohtien.
Thx! Ei minulla ole mitään syytä kiihkoilla, kun meditaatio eli ole minulle
missään määrin uskonnollinen tai edes juurikaan spirituaalinen jutska.
Jos esim. harrastaisin jotakin budo-lajia, luulisin, että suhtautumistani
siihen voisi verrata meditaatiota kohtaan tuntemaani kiinnostukseen.
Skorpparina olen kiinnostunut asioiden perimmäisestä luonteesta.
Jo skidinä olin kiinnostunut fyssasta ja kemiasta vaikka minulla
ei ollutkaan edellytyksiä lähteä niitä opiskelemaan matemaattisen
lahjattomuuteni tautta.
Olen vahvasti sillä kannalla, että syvämeditaation aikana koettava
"hiljaisuus" on subjektiivinen kokemus aineen kvanttimekaanisesta perustilasta,
tai sinneppäin. Fyysikon koulutuksen saanut MMY mielestäni korosti
tuota aspektia usein melko painokkaasti. Luulen, että se liittyi advaita-
vedaantaan, jota MMY'n guru SBS käsittääkseni edusti.
On kiintoisaa, että Erwin Schrödinger, yksi kvanttimekaniikan suurhahmoista, oli kai
vedaanta*-fani, ja mahdollisesti sai joitakin QM:aan liittyviä ideoita tuosta Intian filosofian
kenties huippua edustavasta suuntauksesta, tai sitten ei... heh heh...
Aina (ainakin melkein) luotettava Wiki:
Schrödinger stayed in Dublin until retiring in 1955. During this time he remained committed to his particular passion; involvements with students occurred[dubious – discuss] and he fathered two children by two different Irish women.[14] He had a lifelong interest in the Vedanta philosophy of Hinduism, which influenced his speculations at the close of What Is Life? about the possibility that individual consciousness is only a manifestation of a unitary consciousness pervading the universe.[15] A manuscript "Fragment From An Unpublished Dialogue of Galileo" from this time recently resurfaced at The King's Hospital boarding school, Dublin[16] after it was written for the School's 1955 edition of their Blue Coat to celebrate his leaving of Dublin to take up his appointment as Chair of Physics at the University of Vienna.
* vedaanta <- veda+anta: vedan loppu, veda-kirjallisuuden syvällisin sanoma siitä, että ainoa tosioleva on brahma(n),
mualimankaikkeuvven Suuri Henki, joka maayaa- eli illuusiovoimallaan "uneksuu" materiaalisen, ilmentyneen maailmankaikkeuden??