Eniten itseäni pohdituttaa täydellinen vastuuttomuus meriturvallisuus-säännöistä. Siellähän jätettiin keulavisiiri raolleen eikä ajoporttia saatu tiiviisti kiinni, kun rekkoja oli ajettu laiva liian täyteen, kun tahdottiin laivalle mahdollisimman suuri tuottavuus (saiko päällystö bonuksia) silloisella reitillä - ?tulos tärkeämpää? kuin turvallisuus, vaikka myrskyn tulo oli tiedossa. Ristiaallokko pienelläkin tuulella Viro-landiasta Stockholmiin aina alusta höykkyyttävä pituussuuntaan sekä sivutuulessa ravistava. Siinä myrskyssä olisi hajonnut jotain hyväkuntoisestakin paatista.
Katselin karttaa ja totesin, että
![uranus](https://www.astro.fi/forum/Smileys/Astro2/uranus.png)
on selkein astrologinen merkki, ettei mitään voinutkaan olla tehtävissä ja että silloinen lastauspäätös on tehty hätiköiden, turvallisuutta ajattelematta.
Lisäkdi 4h:n rypäs kertoo paljon höynäilystä. Siellä on luotettu olemattomaan vastuullisuuteen perämiesten joukossa oikein olan takaa.