Eniten itseäni pohdituttaa täydellinen vastuuttomuus meriturvallisuus-säännöistä. Siellähän jätettiin keulavisiiri raolleen eikä ajoporttia saatu tiiviisti kiinni, kun rekkoja oli ajettu laiva liian täyteen, kun tahdottiin laivalle mahdollisimman suuri tuottavuus (saiko päällystö bonuksia) silloisella reitillä - ?tulos tärkeämpää? kuin turvallisuus, vaikka myrskyn tulo oli tiedossa. Ristiaallokko pienelläkin tuulella Viro-landiasta Stockholmiin aina alusta höykkyyttävä pituussuuntaan sekä sivutuulessa ravistava. Siinä myrskyssä olisi hajonnut jotain hyväkuntoisestakin paatista.
Katselin karttaa ja totesin, että
on selkein astrologinen merkki, ettei mitään voinutkaan olla tehtävissä ja että silloinen lastauspäätös on tehty hätiköiden, turvallisuutta ajattelematta.
Lisäkdi 4h:n rypäs kertoo paljon höynäilystä. Siellä on luotettu olemattomaan vastuullisuuteen perämiesten joukossa oikein olan takaa.