Sivuja: 1 [2]
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Ongelmia entisten elämien selvittelyssä..?  (Luettu 14912 kertaa)
0 jäsentä ja 5 vierasta katselee tätä aihetta.
sideman
Astroholisti
*****
Viestejä: 8253


Profiili
« Vastaus #15 : 17.01.2014 16:41:44 »

Toinen ongelmallinen sana tuossa suutrassa on vivekin. Se tarkoittanee henkilöä, jolle on kehittynyt -- esim. meditaation
harjoittamisen seurauksena -- ominaisuus nimeltä viveka (erottelukyky) eli kyky erottaa väliaikainen, epätodellinen ikuisesta, ainoasta jutskasta, joka pysyy vaikka koko maailma fyysinen lakkaisi olemasta, eli aatman, immeisen toellinen ite!

Siihen mitään meditaatiota tarvita. Minulle on oman maailmankatsomuksen vuoksi ihan älyn tasoltakin jo selvää että koko tämä keinotekoinen leikkikenttämme, fyysinen taso, on se ainoa missä on mitään katoavaista, koska vain lineaarisessa ajassa (vain tällä fyysisellä tasolla ilmenevä harha) asiat ylipäätään 'alkavat' tai 'loppuvat.' Todellisuudessa aika on ulottuvuus - se on sitä siellä verhon takana todellisessa maailmankaikkeudessa - eli asiat joiden luulemme 'alkavan' tai 'loppuvan' ovat vain olemassa eri kohdissa aika-ulottuvuutta.  Wink



Must tuntuu, että vivekin voi tarkoittaa tyyppii, jolla (vähintään?) ilmenee TM-terminologiaa siteeratakseni, witnessing sleep.
Elikäs, valaistumisen alkeellisimman tason, kosmisen tietoisuuden yksi kriteeri on se, että hemmon Näkijä (draSTaa, aatman, puruSa) on syvän unenkin aikana hereillä, eli jäppinen tiedostaa fyysisen kehonsa olevan täysin tiedottomassa tilassa?

 Huh
« Viimeksi muokattu: 17.01.2014 16:43:42 kirjoittanut sideman » tallennettu
Eklektikko
Astroholisti
*****
Viestejä: 3687


Profiili WWW
« Vastaus #16 : 17.01.2014 17:04:00 »

Must tuntuu, että vivekin voi tarkoittaa tyyppii, jolla (vähintään?) ilmenee TM-terminologiaa siteeratakseni, witnessing sleep.
Elikäs, valaistumisen alkeellisimman tason, kosmisen tietoisuuden yksi kriteeri on se, että hemmon Näkijä (draSTaa, aatman, puruSa) on syvän unenkin aikana hereillä, eli jäppinen tiedostaa fyysisen kehonsa olevan täysin tiedottomassa tilassa?

Sihähän kuvailet tuossa ns. selväunta, eli unta jossa tietää näkevänsä unta. Niitä oppii näkemään ihan maallisin harjoituksin, näen niitä itse aina silloin tällöin. Ja niin muuten näkevät skeptikko-ateisti ystävänikin, jotka todellakaan eivät usko mihinkään fyysisen tason ulkopuoliseen tai ole sellaisesta kiinnnostuneita.

Tosin voin kuvitella, että pitkällisen meditaatiouran jälkeen voisi tulla itsestään ilman harjoittelua tila jossa jokaikinen nähty uni olisi selväuni, se olisi kyllä aika magee tila.  Grin
tallennettu

DISCLAIMER: Teksteissäni ei ole tulkinnanvaraa vaan kirjoitan juuri tismalleen niinkuin tarkoitan. Rivien välien lukeminen  ja oma tulkinta on aina lukijan vastuulla ja tähän mennessä ollut 100% virheellistä. Merkurius jousimiehessä: Kuulostan saarnaajalta vaikka asia olisi täysin triviaali.
Ritsa
Kanta-astroilija
***
Viestejä: 715



Profiili
« Vastaus #17 : 17.01.2014 17:55:25 »

Nuo selväunet on kyllä kivoja. Tuosta sidemanin tiedostavasta unitilasta tuli mieleen, että tarkoittaisikohan se myös sellaista Clint Eastwood-tyylistä länkkärinunta, ettei mikään voi oikeastaan yllättää vaikka nukkuisikin? Smiley Itse nukahdin tuossa joku aika sitten lattialle rankan työpäivän jälkeen. Avovaimo tuli sitten viereen hihhuloimaan ääneti, mutta ei koskettanut ja silti heräsin siihen vaikka olin aivan sippi.
tallennettu
Ritsa
Kanta-astroilija
***
Viestejä: 715



Profiili
« Vastaus #18 : 17.01.2014 18:11:55 »

Tein muuten tuon youtube-linkin takana olevan rentoutumisen jne. Halusin tietää jostain tärkeästä aiemmasta elämästäni. Siinä tuli päähäni mielikuva isolla amerikan raudalla ajava melko raavas mies, joka jättää kaiken taakseen beat-sukupolven aikana. Taustalla oli täydellinen vapauden fiilis, mutta myös ehkä oppimatta jäänyt läksy, siitä mitkä ovat tuollaisesta seuraukset lähimmäisille. Hän teki tämän suuren askeleen jonkun valtavan ahdistuksen aiheuttamana. Pystyn samaistumaan tähän sillä jätin nuorena lähimmän kaverini kokonaan, koska se suhde oli aivan sairas. Mieleen tuli myös kuva tummaihoisesta naisystävästä, joka saattoi liittyä lähtemiseen jollain tavalla. Ehkä sitten perhe ei hyväksynyt häntä tuohon aikaan.
tallennettu
sideman
Astroholisti
*****
Viestejä: 8253


Profiili
« Vastaus #19 : 18.01.2014 01:00:57 »

Must tuntuu, että vivekin voi tarkoittaa tyyppii, jolla (vähintään?) ilmenee TM-terminologiaa siteeratakseni, witnessing sleep.
Elikäs, valaistumisen alkeellisimman tason, kosmisen tietoisuuden yksi kriteeri on se, että hemmon Näkijä (draSTaa, aatman, puruSa) on syvän unenkin aikana hereillä, eli jäppinen tiedostaa fyysisen kehonsa olevan täysin tiedottomassa tilassa?

Sihähän kuvailet tuossa ns. selväunta, eli unta jossa tietää näkevänsä unta. Niitä oppii näkemään ihan maallisin harjoituksin, näen niitä itse aina silloin tällöin. Ja niin muuten näkevät skeptikko-ateisti ystävänikin, jotka todellakaan eivät usko mihinkään fyysisen tason ulkopuoliseen tai ole sellaisesta kiinnnostuneita.

Tosin voin kuvitella, että pitkällisen meditaatiouran jälkeen voisi tulla itsestään ilman harjoittelua tila jossa jokaikinen nähty uni olisi selväuni, se olisi kyllä aika magee tila.  Grin

Mielestäni ei ole kyse selväunesta, vaikka sekin lienee eräänlaista "alemman tason" witnessing sleep'iä.

"Heavy" witnessing sleep tarkoittaa, että todellinen itsesi, aatman (yks. nom: aatmaa),  "kokee olemista" syvän unen aikana, jolloin useimmat ihmiset ovat täysin kanttuvei!

Valitettavasti täytyy käyttää noita ivallisuusmerkkejä (" "), koska aatman eli todellinen itse, neljäs tietoisuuden tila
on täysin normaalin päivätietoisuuden käsityskyvyn ulottumattomissa. Tunnetuin kuvaus tuosta tilasta löytynee maaNDukya-
upanishadista (maaNDukyopaniSat):

nAntaHpraj~naM na bahiShpraj~naM nobhayataHpraj~naM na praj~nAnaghanaM
na praj~naM nApraj~nam.h | adR^iShTamavyavahAryamagrAhyamalakShaNaM
achintyamavyapadeshyamekAtmapratyayasAraM prapa~nchopashamaM
shAntaM shivamadvaitaM chaturthaM manyante sa AtmA sa vij~neyaH ..

(na-antaf-pragjan na bahish-pragjan noobhajataf [na + ubhajataH]-pragjan
na pragjaana-ghanan na pragjan na-apragjam. adrishtam avjavahaarjam
agraahjam alakshanam atshintjam avjapadeeshjam eekaatma-pratjaja-saaram
prapantshoopa-shamam shaantam shivam advaitam tshaturtham manjantee sa aatmaa
sa vigjeejahaa.)

 Turiiya (neljäs [tietoisuudentila])is not that which cognises the internal, not that which cognises the external, not what cognises both of them, not a mass of cognition, not cognitive, not non-cognitive. lt is unseen, incapable of being spoken of, unnameable. the essence of the knowledge of the one self that into which the world is resolved, the peaceful, the benign, the non-dual, such they think, is the fourth quarter. He is the self: He is to be known.

Koko helahoito:

aum

O gods, with our ears may we hear that which is auspicious…

Adorable Ones, with our eyes may we see that which is auspicious. While praising the gods, with steady limbs may we enjoy the life that is allotted by the gods. May Indra of ancient fame be auspicious to us. May Pusan and the Visva-Devas be propitious to us. May Tarksya of unhampered movement, be well disposed towards us. May Brihaspati ensure our welfare. Aum! Peace! Peace! Peace!

1. Aum this syllable is all this… An explanation of that… All that is past, the present and the future, all this is the syllable Aum. And whatever else there is beyond the threefold time, that too is only the syllable Aum.

2. All this is verily Brahman. This self is Brahman. This same self has four quarters.

3. The first quarter is Vaishvanara, whose sphere is the waking state, who cognises extemal objects, who has seven limbs and nineteen mouths and who experiences gross objects

4. The second quarter is Taijasa, whose sphere is the dream state, who cognises internal objects, who has seven limbs and nineteen mouths, and who experiences the subtle objects.

5. Where one being fast asleep does not desire any desire whatsoever and does not see any dream whatsoever that is deep sleep. The third quarter is prajna, whose sphere is the state of deep sleep, who has become one, who is verily a mass of cognition, who is full of bliss and who experiences bliss, whose face is thought

6. This is the lord of all. This is the knower of all. This is the inner controller. This is the source of all. This is the beginning and the end of beings.

7. Turiya is not that which cognises the internal, not that which cognises the external, not what cognises both of them, not a mass of cognition, not cognitive, not non-cognitive. lt is unseen, incapable of being spoken of, unnameable. the essence of the knowledge of the one self that into which the world is resolved, the peaceful, the benign, the non-dual, such they think, is the fourth quarter. He is the self: He is to be known.

8. This is the self which is of the nature of the syllable Aum, in regard to its elements. The quarters are the elements, the elements are the quarters, namely the letter ‘a’, the letter ‘u’ and the letter ‘m’.

9. Vaishvanara, whose sphere is the waking state, is the letter ‘a’, the first element, either from the root ‘ap’ to obtain or from being the first. He who knows this obtains verily, all desires. Also he becomes first.

10. Taijasa, whose sphere is the dream state, is the letter ‘u’. It the second element, from exaltation or inter-mediateness. He who knows this exalts, verily, the continuity of knowledge and he becomes equal: in his family is born no one who does not know Brahman.

11. Prajna, whose sphere is the state of deep sleep, is the letter ‘m’, the third element, either from the root ‘mi’, to measure or because of merging. He who knows this measures all this and merges also.

12. The fourth is that which has no elements, which cannot be spoken of, into which the world is resolved, benign, non- dual. Thus the syllable ‘Aum’ is the very self. He who knows it thus enters the self with his self.

 


Muoks: typoja oikaistu
« Viimeksi muokattu: 18.01.2014 11:57:20 kirjoittanut sideman » tallennettu
sideman
Astroholisti
*****
Viestejä: 8253


Profiili
« Vastaus #20 : 18.01.2014 12:01:57 »

Miksi sana aatman on maskuliinisukuinen (sa[H] = he ; saa = she)?

En ole tästä likikään varma, mutta luulisin sen johtuvan lähinnä siitä, että miehet edustavat
Taivaallista Isää (puruSa, brahma[n]) ja naiset Äiti Maata (prakRti)...

 :Smiley
tallennettu
Sivuja: 1 [2]
  Tulostusversio  
 
Siirry: