Mä haluaisin tehdä jotain järkevää ja olla sellasten ihmisten kanssa kenestä pidän. Entisellä työpaikallani en jotenkin luota kehenkään, mut en tiedä miksi mulla on tunne et mun on silti vain pakko mennä sinne takaisin ja kestää se kuin nainen. Oppia olemaan välittämättä. Tehdä töitä ihan vaan siks että pääsis sieltä pois kun työvuoro loppuu.
Mitäpä jos opettelisit rahan poikimaan laittamista vaikkapa pörssissä?
Jos sinulla on "lahjoja" siihen, voit jonkin ajan kuluttua alkaa tehdä sitä, mistä eniten diggaat tarvitsematta
sietää v-mäisiä tai epäluotettavia kolleegoita työpaikalla?
Harjoittele ensin pitkähkö rupeama
vaikkapa rekisteröitymällä Kauppalehden verkkosaitille, ja sen jälkeen Oma raha -> Oma salkku -osiossa virtuaalisesti
sijoittamalla, seuraten miten sijoitukset kehittyvät.
Jos itse aloittaisin vasta nyt, luultavasti
kokeilisin usein ns. pilkkimistä osakkeella, jossa on runsaasti volaa, eli lyhyen ajan kurssivaihtelut ovat
suht. voimakkaita. Eli laitat ostotarjouksen selvästi alemmalle tasolle kuin päivän keskikurssi
on, ja sitten jäät odottamaan, josko saalis käy täkyyn kiinni! Esimerkiksi Talvivaaraa pilkkimällä
olisi muutama viikko sitten muistaakseni helposti vähintään tuplannut sijoituksensa muutamassa päivässä,
jos onnistui ostamaan läheltä pohjaa. Alin kurssi taisi olla silloin alle 3 centtiä / lappu, ja vähän
ajan päästä positiivisen uutisen buustaamana kurssi pomppasi lähelle 12 centtiä / pala!
Kun olet löytänyt oman tyylisi, voit pienellä panoksella aloittaa reaalisijoittamisen. Käsittääkseni
esim. Nordnet'issä myynti- ja ostopalkkiot ovat suhteellisen siedettävät. Toki kannattaa sen verran
korkeita panoksia käyttää, etteivät nuo pankin tai vastaavan kustannukset syö mahdollisia voittoja
tykkänään!
Toki kannattaa pitää mielessä, että jos oikein huono tsägä käy, voi pörssissä pahimmillaan
menettää koko sijoittamansa pääoman esim. konkurssitilanteessa, mutta sellaiset ovat
perin harvinaisia pörssinoteerattujen osakkeiden kyseessä ollen...