Sivuja: [1] 2
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Miten suhtautua?  (Luettu 15464 kertaa)
0 jäsentä ja 9 vierasta katselee tätä aihetta.
Indium
Vieras
« : 21.03.2014 16:12:09 »

Ihan ensiksi, tämä ei liity kehenkään tällä foorumilla.

Mutta miten suhtautua, kun henkilökohtainen ystävä, joka toimii myös näkijänä/parantajana tms alkaa sanomaan hyvin dramaattisia varoituksia ilman, että mitään ennustusta on edes pyytämällä pyydetty? Siis ihan "Uhkaakos joku nyt henkeäsi? Älä nuku tai liiku yksin" tai että "sori nyt, mutta näen että [tärkeä asia toisen elämässä] päättyy kyllä".

Ilman tosiaan varoitusta, tai kysymättä haluaako toinen kuulla tuollaisia töksäytyksiä, kesken muun keskustelun. Ja ilman että toinen osapuoli on itse vihjannut että tuollaisia uhkia olisi elämässä. Ei kai tuo ole enää auttamista/välittämistä? Vaikeahan tuota on ns. toisesta korvasta sisään, toisesta uloskaan päästää jos oikein hengenlähdön povataan lähellä olevan, vaikka pienempien asioiden kohdalla voi helpostikin suhtautua että "jaahas, no kattotaan" ja elää vain.

Miten näkijät yleensä suhtautuvat kritiikkiin tai tarkentaviin kysymyksiin, jos ovat jotain noin isoa nähneet?
tallennettu
Avicii
Astroholisti

Profiili
« Vastaus #1 : 21.03.2014 16:43:15 »

Joo, ihan sairasta touhua peloitella ihmisiä tuolla tavalla ja yleensä se menee valitettavasti niin, että näkijät eivät koskaan kyseenalaista omia näkyjä vaan alkaa heti selittelemään tai keksivät jonkun hyvän selityksen. Itse olen saanut oman annokseni heistä  buck2
tallennettu

You were born to be real not to be perfect.
Anitaaah
Kanta-astroilija

Profiili
« Vastaus #2 : 21.03.2014 22:05:03 »

Ammattimaiset meediot, selvänäkijät, eivät kerro kamaluuksia asiakkailleen. Itte olen kyllä sanonut, että minulle voi kertoa, en pelkää kuulla. Ja viime istunnossa todella sain sellaista tietoa, joka nostatti kyyneliä silmään .. ja sai suhtautumaan määrättyyn seikkaan eri lailla, pehmeämmin. Suoranaisesti ei koskettanut kerrottu minua itseäni, elämääni kylläkin. Otin sanotun vastaan, oli hyvä kuulla tuo asia.

Muuan herkkätuntoinen intuitiivinen ystäväni vieraili tuntemamme naisen perheen luona. Jälkeenpäin netissä kertoi vaistonneensa jotakin tuttavanaisessa, mutta ei ollut mitään asiasta asianomaiselle maininnut. Oli menossa visiitille ohikulkumatkallaan jonkin ajan kuluttua. Kyseli, uskaltaisiko hän nyt kertoa aavistuksensa, tuntemuksensa. Rohkaisin kertomaan. Vaikeankin asian voi sanoa hienovaraisesti.

Tuo tapaaminen kuitenkin siirtyi heiltä, ja sittenpä seuraava uutinen olikin, että tämä tuttava nainen oli ambulanssilla viety sairaalaan. Päässyt kotiin, ja uudelleen viety sairaalaan. Tätä oli enteillyt ystävän tuntemukset, sanoi ´sitä se oli´, tunsi omantunnon pistoksia ja syyllisyyttä, koska ei ollut tuttavanaista varoitellut tulevasta.

Nämä ovat kovin hienosyisiä asioita, mitä voi kuulijalle kertoa ja mitä ei. Paljon on kuulijastakin kiinni, toinen pystyy reippaasti ottamaan hankalankin viestin vastaan, korjaamaan jopa suuntaansa oikealle kurssille saadessaan ennakkotietoa. Toinen on taas kovin herkkä ottamaan hankalia asioita vastaan, silloin on näkijän syytä pitää tiedot ominaan.

tallennettu

~  kulkekaa nyt-virralla kuin kuunsäteellä ja seuratkaa sen valoa  ~
Varjotar
Astroholisti

Starchild

Profiili
« Vastaus #3 : 21.03.2014 23:16:17 »

Kuulostaa siltä, että se haluaa sulle pahaa.
Juokse, nyt heti ja jätä tämä tyyppi taaksesi ennekuin sattuu todella.
En halua tietää enkä edes arvata mitä tuollaisen takana, on mutta luota vaistoos: JUOKSE, NYT!!
tallennettu

Kuuntele tuulta.
Indium
Vieras
« Vastaus #4 : 22.03.2014 15:07:03 »

Kiitos vastauksista Evea, Avicii, .|. , Anitaaah, Varjotar  smitten

Mutta miten suhtautua ...
pulpahtaneita ajatuksiani ilman järjestystä - onko mikään töksäytys vielä toteutunut - onko hän alkanut luottamaan sinuun niin paljon että uskaltaa kertoa kamaluuksiakin - onko töksäyttely tyypillistä hänelle asiassa kuin asiassa - oletko kieltänyt häntä kertomasta kamaluuksia - oletko väistänyt pois aiheesta vai kysynyt tarkennusta

No hmm. Töksäyttelyjen ei oikein voi sanoa toteutuneen - ei ole toistaiseksi näkynyt mitään todellisia syitä miksi en olisi voinut esim. nukkua yksin.

En nyt suoraan ole kieltänyt etukäteen että "ei hei mitään kamalia sitten", kunhan vain olen kuvitellut että näitä asioita pitempään tehnyt henkilö osaisi jo arvioida, millä "tiedoilla" ei kannata säikytellä toisia. Lääkäreidenkin ammattietiikkaan kuuluu arvioida, että kannattaako potilaalle kertoa sairaskertomuksesta kaikkea, vaikka tämä osaisi itse kysyä asioidensa perään.  Undecided

Elämässäni on itse asiassa ollut useampikin tällainen alun perin ystäväksi ajateltu töksäyttelijä/"varoittelija", ja melkein sama kuvailu, jonka aloitusviestiin laitoin, sopii heistä jokaiseen. Milloin astrologialla, milloin unilla tai näyillä perustellaan että minulle on sattumassa jos vaikka mitä pahaa väkivaltaan ja hengenlähtöön asti, ja täytyy varoa ja pelätä. Ja lähes mikään ei sitten ole toteutunut, ei vaikka aika luovastikin ja "kaukaa hakien" tulkitsisi, tai sitten "osunutkin" ennustus on lopulta ollut AIVAN muuta kuin ensin on vaikuttanut.

Mutta joo, samoilla linjoilla kuin Varjotar, niin etäiseksi kuin mahdollista tällaiset henkilöt ja heidän juttunsa. Välttämättä eivät hae satuttaa minua, mutta ei tämä silti käy.  Undecided Tiedä sitten voiko tuota kritiikkiäkään tosiaan antaa, jos loukkaantuvat vain. Siinä tapauksessa annan kyllä, olen antanutkin, kun ihmisestä ei oikeasti ole pääsemässä kauas. buck2

Anitaaah, olisiko aavistuksen kertominen tehnyt tuosta tuttavanaisen tilanteesta jotenkin vähemmän kipeän?  Huh
tallennettu
Oxyg3n
Satunnainen astroilija
*

Profiili
« Vastaus #5 : 22.03.2014 15:37:12 »

Sellaista ihmistä, joka voisi oikeasti nähdä mitä sulle tulee tapahtumaan EI OLE olemassa. On vain ihmisiä, jotka luulee vahvasti, että sulle tulee tapahtumaan jotain. Moni esiintyy varmasti "näkijänä" ym. "ammattilaisena", jotta heidän sanoillansa olisi enemmän painoarvoa heikossa tilassa oleville ihmisille. Pelkkää manipulointia auttamiseksi verhottuna, jossa on luultavasti takana motiivi saada toinen kiitollisuuden velkaan ja riippuvaiseksi auttajastaan.

Psykoterapeuttien ohjesääntöjen mukaan auttaja ja asiakas eivät saa olla ystäviä keskenään. Mikseivät kaikenlaiset puoskarit pysty noudattamaan tätä aivan syystä laadittua ohjesääntöä? Sen sijaan moni vaan tyrkyttää joskus mitään kysymättä "neuvojaan" ja "apuaan".

Kenenkään ei ole osoitettu voivan nähdä tulevaisuutta, siitä voi tehdä ainoastaan erilaisia ennusteita. Voisi olettaa, että susta luultavasti hyvin vähän tietävä "näkijä", "astrologi", whatever... ei osaa tehdä missään mielessä mitenkään realistista ennustetta siitä, mitä sulle tulee oikeasti tapahtumaan, ellet itse ala elää tämän ennusteen mukaan. Ainoat ennustukset, jotka usein toteutuvat ovat itseään toteuttavat ennustukset.

Myös valheelliset positiiviset asiat joita näkijät asiakkailleen tyrkyttävät ovat valheita. Kukaan "näkijä" tai "meedio" ym. puoskari tuskin lopettaa toimintaansa, koska tässä bisneksessä on aina mahdollisuus kaiken maailman sosiopaattien tienata helppoa rahaa heikossa tilanteessa olevien ihmisten kärsimyksellä. Jos joku oikeesti uskoo, että on olemassa ihmisiä, jotka ovat yhteydessä johonkin korkeampiin voimiin tai omaavat jotain yli-inhimillisiä kykyjä, niin herätkää oikeesti ja lopettakaa rahojenne tuhlaaminen.   
tallennettu
Indium
Vieras
« Vastaus #6 : 22.03.2014 16:31:48 »

Juu Oxyg3n, mitä puoskareihin tulee niin mainitsitkin juuri niitä syitä, miksi on tulossa se uusi laki vaihtoehtohoidoista ja miksi en vastusta sitä. Nykyisellään kun ei ole mitään valvontaa, mitään todellisia sääntöjä, ei virallisia koulutuksia, ei asiakkaiden oikeusturvaa - paitsi nyt suoranaisissa pahoinpitelytapauksissa.

Niin no, onhan meillä se kuluttajien turva siinä asiassa, onko yrittäjän kauppaama "tuote" ollut mitä on sovittu. Silloinkin valitettaessa tulee eteen se, että pitää kehdata myöntää viranomaisille, mitä on käynyt kun ihan itse on valinnut vaihtoehtohoidot siitä huolimatta, että niillä on epämääräinen maine.
Ja tuossakin mennään harmaalle alueelle, jos "auttaja" onkin "auttanut" ilmaiseksi tai minimaalisella kulukorvauksella. Silloin ei voi kuluttajaneuvojakaan kovin paljon sanoa, ellei sitten olla esim. esiinnytty suorastaan lääkäriä viisaampana ilman lääketieteen koulutusta. Kysyin asiaa ihan itse kuluttajaneuvojalta jokin aika sitten.

Nojoo. Tuohan oikeastaan menee jo ohi minun alkuperäisen aiheeni, koska itse ensisijaisesti pohdin näitä jyrkkiä varoituksia töksäytteleviä "ystäviä". No, erittäin, erittäin tärkeä asia joka tapauksessa, ja sellainen josta ehdottomasti on puhuttava.

Siitä voi sitten kinastella, onko joku esim. energiahoidon antaminen/tunteminen yli-inhimillinen kyky vai ei (mielestäni ei, vaan lähinnä asia jolle voi herkistyä), ja se keskustelu kuuluu johonkin ihan eri ketjuunkin kuin tähän.

Minä ajattelen että kyllä sinä voisit ottaa nämä jutut puheeksi hänen kanssaan, kysyä miksi hän niitä kertoo ja kertoa miten sinä siihen suhtaudut. Semmoinen keskustelu ei minusta ole kritiikkiä eikä epäystävällisyyttä,  vaan normaalin kaveeraamisen ja tuttavuuden juttuja.

No, ehkä se ainakin joidenkin tapausten kohdalla tosiaan on sen arvoista. Eniten kai niiden, joiden kanssa on tekemisissä joka tapauksessa.
tallennettu
Ave^^
Vieras
« Vastaus #7 : 22.03.2014 18:46:41 »

Mulle tuli tästä luettuani ensimmäisenä mieleen (kun en siis sinun tapaustasi paremmin tunne), että jos kyseessä olisi todella ystäväkseni luokiteltava henkilö, huolestuisin hieman hänestä, miksi hänellä on tarve maalailla tällaisia. Jos henkilö siis olisi minulle läheinen, en tuon perusteella nyt hylkäisi, vaan juttelisin asiasta enemmän tai jotenkin muuten hienovaraisesti yrittäisin selvittää onko hänellä kaikki hyvin.

Muuten sitten taas, sellaisia epämääräisiä etiäisiähän voi kelle tahansa tulla, ilman että itseään näkijäksikään kutsuu, ja niistä voi kevyesti mainita, minusta se on ihan ok. Sitten jos kauheasti alkaa painostamaan, että sen näyn mukaan pitäisi toimia, niin sitten siellä taustalla voi olla sillä ihmisellä mahdollisesti omaa pahaa oloa, mistä ne ennustuksetkin kumpuavat.
tallennettu
Anitaaah
Kanta-astroilija

Profiili
« Vastaus #8 : 22.03.2014 20:46:07 »

Kiitos vastauksista Evea, Avicii, .|. , Anitaaah, Varjotar  smitten

Anitaaah, olisiko aavistuksen kertominen tehnyt tuosta tuttavanaisen tilanteesta jotenkin vähemmän kipeän?  Huh

Kiitos kiitos ! Kysymykseesi en osaa vastata, olisiko ollut vähemmän kipeä tilanne, tai olisiko henkilö osannut jotenkin
etukäteen varautua kokemukseen. Esim hoitotilanteessa hoidettavalta voi kysyä, onko tässä sinulla jotain kipua ollut,
tai ehkä voisit käydä tarkemmissa tutkimuksissa / lääkärin vastaanotolla. Tuossa kertomassani ei ollut hoitotilanne,
vaan ystävien tapaaminen. Ystävän voisi kuvitella ennakkoon varoittavan joissain tilanteissa, kehottamaan ko henkilöä
pitämään huolta itsestään.

Tulipa tuossa mieleeni, mahdollisesti sinulle määrätynlaisten ´ystävien´ avulla opetetaan erottelua .., mikä on totta,
minkä taas voi jättää omaan arvoonsa, olla kokonaan huomioimatta. Kiva ei toki ole pelotuksia kuunnella, eikä niitä
tarvitsekaan kuunnella. Asiasta voit heille / hänelle kertoa mielipiteesi, siihen sinulla on oikeus eli jollei ole kivaa
kerrottavaa ole vait´ !!

Kaikkea hyvää sinulle !  Smiley
tallennettu

~  kulkekaa nyt-virralla kuin kuunsäteellä ja seuratkaa sen valoa  ~
Oxyg3n
Satunnainen astroilija
*

Profiili
« Vastaus #9 : 24.03.2014 09:53:40 »

Miksei kukaan ole laatinut "ammattietiikkaa" selvänäkijöille, astrologeille ym?
tallennettu
Eklektikko
Astroholisti

Profiili WWW
« Vastaus #10 : 24.03.2014 10:01:13 »

Sellainen löytyy ainakin Sonya Choquetten yhdestä kirjasta, muistaakseni nimeltään 'Herätä Sisäinen Äänesi.'

Ja siitä eettisestä ohjeistosta löytyy sitten mm nämä:
- Ei tuputeta näkemisiä pyytämättä ikinä kenellekään!
- Ei sanota ikävistä sattumuksista mitä on tulossa, eritoten jos nähdään kuolema.
Eli ei näin: "Näen että kuolet auto-onnettomuudessa."
Vaan näin: "Näen että sinun kannattaisi olla lähiaikoina erityisen varovainen liikenteessä.

Tämmöisiä jäi mieleen kirjasta, mutta oli siellä varmaan muutakin aiheesta, kirja löytyy kirjastosta.
tallennettu

DISCLAIMER: Teksteissäni ei ole tulkinnanvaraa vaan kirjoitan juuri tismalleen niinkuin tarkoitan. Rivien välien lukeminen  ja oma tulkinta on aina lukijan vastuulla ja tähän mennessä ollut 100% virheellistä. Merkurius jousimiehessä: Kuulostan saarnaajalta vaikka asia olisi täysin triviaali.
Indium
Vieras
« Vastaus #11 : 24.03.2014 11:43:34 »

Mulle tuli tästä luettuani ensimmäisenä mieleen (kun en siis sinun tapaustasi paremmin tunne), että jos kyseessä olisi todella ystäväkseni luokiteltava henkilö, huolestuisin hieman hänestä, miksi hänellä on tarve maalailla tällaisia. Jos henkilö siis olisi minulle läheinen, en tuon perusteella nyt hylkäisi, vaan juttelisin asiasta enemmän tai jotenkin muuten hienovaraisesti yrittäisin selvittää onko hänellä kaikki hyvin.

Muuten sitten taas, sellaisia epämääräisiä etiäisiähän voi kelle tahansa tulla, ilman että itseään näkijäksikään kutsuu, ja niistä voi kevyesti mainita, minusta se on ihan ok. Sitten jos kauheasti alkaa painostamaan, että sen näyn mukaan pitäisi toimia, niin sitten siellä taustalla voi olla sillä ihmisellä mahdollisesti omaa pahaa oloa, mistä ne ennustuksetkin kumpuavat.

No joo, kyllä tuokin mahdolliselta kuulostaa, että ehkä sillä ystävällä on jokin ääneen sanomaton hätä, joka sitten puskee ulos noin.

Nyt kun mietin, niin joo-o. Olen toki huomannut muissa yhteyksissä, että joskus ihmiset, jotka ovat esim. päässeet pakoon väkivaltaisesta suhteesta, ovat näkevinään väkivallan merkkejä ympärillään kauan aikaa kaiken jälkeenkin. Sellainen on kyllä paljon helpompi ajatella henkilön oman pelon projisoinniksi kuin "näkijän" varoitus, varsinkin kun näkijät monesti muotoilevat asiansa tyyliin "nyt minulle näytetään tälläistä tietoa että x", ei että "minä luulen että x" tai "nyt tuli semmonen olo että ehkä x".

Juu pikku etiäisiä/aavistuksia olen itsekin kokenut ja niitä pohdiskellut.  Smiley Ei siinä kai joo mitään, kunhan just pidetään se että ei jyrätä ketään eikä esitetä sitä tietona.
tallennettu
Indium
Vieras
« Vastaus #12 : 24.03.2014 11:45:01 »

Tulipa tuossa mieleeni, mahdollisesti sinulle määrätynlaisten ´ystävien´ avulla opetetaan erottelua .., mikä on totta,
minkä taas voi jättää omaan arvoonsa, olla kokonaan huomioimatta. Kiva ei toki ole pelotuksia kuunnella, eikä niitä
tarvitsekaan kuunnella. Asiasta voit heille / hänelle kertoa mielipiteesi, siihen sinulla on oikeus eli jollei ole kivaa
kerrottavaa ole vait´ !!

Kaikkea hyvää sinulle !  Smiley

Kiitos ajatuksista, varmaan siinä tuokin asia opittavana on. Kaikkea hyvää sinullekin  Smiley
tallennettu
Indium
Vieras
« Vastaus #13 : 24.03.2014 11:50:15 »

Sellainen löytyy ainakin Sonya Choquetten yhdestä kirjasta, muistaakseni nimeltään 'Herätä Sisäinen Äänesi.'

Ja siitä eettisestä ohjeistosta löytyy sitten mm nämä:
- Ei tuputeta näkemisiä pyytämättä ikinä kenellekään!
- Ei sanota ikävistä sattumuksista mitä on tulossa, eritoten jos nähdään kuolema.
Eli ei näin: "Näen että kuolet auto-onnettomuudessa."
Vaan näin: "Näen että sinun kannattaisi olla lähiaikoina erityisen varovainen liikenteessä.

Tämmöisiä jäi mieleen kirjasta, mutta oli siellä varmaan muutakin aiheesta, kirja löytyy kirjastosta.

Nuo ovat kyllä oikein hyvät ohjeet. Tosin, ongelmaksi jää se, miten saataisiin auttajiksi mielivät ihmiset lukemaan tällaisia eettisiä säännöstöjä ja noudattamaan niitä. Jos olisi jokin kurssi/koulutus/tentti tms. johon tämä sisältyisi, ja jota läpäisemättä et voisi uskottavasti toimia auttajana, se olisi jo jotain.
tallennettu
Eklektikko
Astroholisti

Profiili WWW
« Vastaus #14 : 24.03.2014 12:06:47 »

Nuo ovat kyllä oikein hyvät ohjeet. Tosin, ongelmaksi jää se, miten saataisiin auttajiksi mielivät ihmiset lukemaan tällaisia eettisiä säännöstöjä ja noudattamaan niitä. Jos olisi jokin kurssi/koulutus/tentti tms. johon tämä sisältyisi, ja jota läpäisemättä et voisi uskottavasti toimia auttajana, se olisi jo jotain.

Kyseinen kirja on oikein suositeltavaa luettavaa kenelle tahansa näkijäksi aikovalle. (Minä luin vaan mielenkiinnosta, kun selvänäkö ei ole minun juttuni.)

Kaikenlaiset rajatiedolliset auttamishommelit nyt vaan ovat sellaisia tällä hetkellä, että kuka tahansa voi ryhtyä tekemään suht mitä tahansa, eikä ole mitään vaatimuksia, edellytyksiä tms. Eli asiakkailta vaaditaan sitten aika paljon oman intuition käyttöä näkijää valitessa...
tallennettu

DISCLAIMER: Teksteissäni ei ole tulkinnanvaraa vaan kirjoitan juuri tismalleen niinkuin tarkoitan. Rivien välien lukeminen  ja oma tulkinta on aina lukijan vastuulla ja tähän mennessä ollut 100% virheellistä. Merkurius jousimiehessä: Kuulostan saarnaajalta vaikka asia olisi täysin triviaali.
Sivuja: [1] 2
  Tulostusversio  

Siirry: