No oletpa ollu onnekas viimeset 20 vuotta - ei yhtään virtsarakon tulehdusta (menee helposti munuaisvaivaks jos ei hoideta), ei yhtään keuhkoputkentulehdusta, ei etelässä saatua bakteeria, ei koiranpuremaa, ei meikkien aiheuttamaa silmätulehdusta - oletko eläny avaruuskapselissa ?
Onnella on melko vähän tekemistä tämän asian kanssa. Luuletko etten ole mitään tehnyt asian eteen?
Ennen kaikkea: Aloin jutella immuunijärjestelmäni soluille noin 25 vuotta sitten. Sen jälkeen kaikki infektiot vähenivät merkittävästi. Minä juttelen niille (ja nykyisin muillekin kehoni soluille) hellästi ja rakastaen ihan muuten vaan, vaikka ei olisi mitään asiaakaan ja jos tuntuu että on infektio tulossa, pidän isänmaallisia puheita immuunijärjestelmäni soluille. (Minä jopa olen opetellut niiden nimet; neutrofiilinen granulosyytti, eosinofiilinen granulosyytti, basofiilinen granulosyytti, monosyytti josta tulee aikuisena makrofagi, lymfosyytti.
)
Toiseksi tärkeimpänä: Olen aina välttänyt turhaa hygieniaa ja sanonut leikillisesti että ruoka kannattaa liata ennen syömistä, että immuunijärjestelmä saa harjoitusta. Mitä hygieenisemmin elää (esim. juuri avaruuskapselissa
) sitä helpommin niitä infektioita sitten saa.
Minulla on ollut elämässäni tasan yksi virtsaputkentulehdus, 20-vuotiaana, joka tosiaan nousi munuaisaltaisiin asti ja siihen söin antibiootit. Sen jälkeen karkoitin pari tulehdusta ennen kuin pääsivät kunnolla alkamaan juomalla noin 5 litraa vettä kahteen tuntiin. Silloin pitää toki linnoittautua pitkäksi aikaa vessan luo, mutta jatkuva pissillä juokseminen huuhtoo bakteerin pois ennen kuin se asettuu taloksi. Ja lääkäriltä kysymällä tarkistin asian, lääkäri sanoi että kun oireet poistuvat tällä metodilla niin tulehduskin on pois, eikä tarvitse mennä lääkäriin. Suolatasapainokaan ei heittele tuollaisen hyvin lyhyeen aikaan tehdyn paljon juomisen vuoksi, koska kroppa vain heittää veden läpi niin nopeasti kuin pystyy. Joten mihin niitä antibiootteja tarvitaan, kun tulehduksen saa pois näin jo alkuvaiheessa? Mutta eipä ole niitä virtsaputkentulehduksiakaan edes yrittänyt tulla sen jälkeen kun immuunijärjestelmäni soluille aloin juttelemaan.
Keuhkoputkentulehdukseen ei perusterve ihminen tarvitse antibiootteja, ne vain nopeuttavat sen paranemista ehkä parilla päivällä, mikä ei ole syy tehdä huolella vaalittujen suolistobakteerien joukkomurhaa. MInulle määrättiin kyllä antibiootit kun oli pitkästä aikaa (eka 15 vuoteen) influenssa ja sen seurauksen tuo bronkiitti muutama vuosi sitten. Jätin kylmästi ne syömättä ja luotin siihen että immuunijärjestelmäni niittaa infektion ja niinhän se teki. En näe syytä syödä antibiootteja keuhkoputkentulehdukseen noin niinkuin ollenkaan. Työnantajat toki tykkäävät kun ihminen on työkykyinen muutaman päivän nopeammin, mutta minä mieluummin sairastan sen muutaman päivän ekstraa, kuin murhaan suolistoni bakteerit.
En harrasta juurikaan matkailua, varsinkaan etelänmatkailua, en siedä kuumaa ollenkaan ja lisäksi lähes koko Euroopan ulkopuolinen maailma on sellainen ihmisoikeushelvetti, että en sinne vie turistirahojani. Ja Euroopassa matkaillessa olen juonut vesijohtovettä sairastumatta.
Koirat tuntuvat tykkäävän minusta, eikä minua ole purrut koira kuin kerran lapsena. Ja jos tulisi ongelmia, tiedän miten koiraa vastaan puolustaudutaan. Koira saattaa siinä kyllä vahingoittua tai jopa kuolla, mutta se on voi voi, jos omistaja ei pidä koiraansa hihnassa. Enkä taatusti söisi edes koiranpuremaan automaattisesti antibiootteja, vaan vasta jos purema tulehtuisi.
En ole koskaan saanut meikeistä tulehdusta, vaikka olen kyllä ikäni meikannut melkein joka päivä. Aika heikoilla täytyy olla immuunijärjestelmän, jos sellaista sattuu. Tai sitten meikkien tooooodella vanhoja.
Summa summarum: Omalle keholle, erityisesti sen immuunijärjestelmälle, jutteleminen vähensi infektioni lähes nollaan. Sitä ennen söin kyllä useamman ihmisen elämän tarpeiksi antibiootteja, kun oli streptokokkikin vähintään kerran vuodessa. (Tyypillinen infektio immunotyypille B, koska streptokokokin pintaproteiinit muistuttavat immunotyypin B solujen pintaproteiineja, mikä tekee sen että se pääsee ns. väärillä papereilla helpommin kehoon)
Ravinnolla on myös merkitystä: Liialliset hiilihydraatit ja omega6-rasvahappojen liikasaanti lisäävät tulehdusherkkyyttä.
Ihminen on luotu elämään mikrobisopassa, meillä on niitä kehossakin 10 kertaa enemmän kuin omia soluja. Niiden kanssa pitää vain tulla toimeen.
Lisäys: Tässä söpö video siitä miten neutrofiili ajaa takaa bakteeria ja syö sen:
http://www.youtube.com/watch?v=OWUmXx5V_wE