Sivuja: [1]
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Anteeksipyytäminen ja katuminen  (Luettu 4513 kertaa)
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta.
jadex
Kohtuuastroilija
**

Profiili
« : 05.05.2014 21:06:35 »

Mitä merkitystä anteeksipyytämisellä ja katumisella on henkisestä/sosiaalisesta/karmallisesta näkökulmasta?
Jos olen loukannut jonkun toisen vapaata tahtoa, niin "auttaako" anteeksipyyntö tai katuminen? Vähentääkö se
tapahtuneen painoarvoa tai seurausta = karman maksua. Sosiaalisesti lienee kyse egon lepyttämisestä, mutta
onko se henkisestä näkökulmasta täysin mitätöntä?
tallennettu
Eklektikko
Astroholisti

Profiili WWW
« Vastaus #1 : 06.05.2014 07:33:18 »

En näe että anteeksipyynnöllä olisi mitään karmallista merkitystä.

Anteeksipyyntö ja anteeksianto ovat molemmat fyysiselle tasolle inkarnoituneen ihmisen psyykkisiä prosesseja ja ihmisten välisiä sosiaalisia prosesseja yhden ainoan inkarnaation sisällä. Karmajärjestelmä puolestaan kattaa koko inkarnaatiokierron (kunnes siitä sanoutuu irti ja siirtyy seuraavaan oppimisen muotoon eli kanssaluomiseen, mikä on ollut mahdollista nyt vasta muutaman kymmenen vuotta)

Tosin ainahan se jonka vapaata tahtoa on rikottu valitsee itse maksaako saman takaisin vai antaako asian olla, eli antaa armon. Mutta tähän vaikuttaa kuulemma eniten se 'sielunikä' eli siinä vaiheessa kun ihmiset ovat jo oppineet karmajärjestelmästä inkarnaatiokierrossa niin paljon etteivät enää tee itse juurikaan karmaa, he myös tyypillisesti rupeavat antamaan sen takaisinmaksupuolenkin olla.

Anteeksipyyntö ja anteeksianto voivat kuitenkin olla todella hyödyllisiä ja opettavaisia prosesseja molemmille osapuolille, eli pidän niitä erittäini merkityksellisinä asioina henkisen kasvun ja tasapainottumisen kannalta, en siis väheksy niitä ollenkaan vaikka oma näkemykseni onkin se etteivät ne karmaan vaikuta.
tallennettu

DISCLAIMER: Teksteissäni ei ole tulkinnanvaraa vaan kirjoitan juuri tismalleen niinkuin tarkoitan. Rivien välien lukeminen  ja oma tulkinta on aina lukijan vastuulla ja tähän mennessä ollut 100% virheellistä. Merkurius jousimiehessä: Kuulostan saarnaajalta vaikka asia olisi täysin triviaali.
Eklektikko
Astroholisti

Profiili WWW
« Vastaus #2 : 28.05.2014 08:48:57 »

Mitä oikeastaan tarkoittaa "toisen vapaan tahdon loukkaaminen"? Joku haluaa tulla lyödyksi? Anteeksipyyntö ja katuminen voi auttaa, mutta anteeksianto voi olla aika vaikea laji, jos loukkaus on ollut syvää laatua. Karmasta en tiedä. Vaikea olisi elää "menneitä elämiä" ja nykyistä ja miettiä tulevaa. Hyvä kun saa yhden kerrallaan menemään. Eiköhän se riitä yhden elämän ajaksi. Yhdessäkin elämässä riittää vaiheita. Ehkä sitä karmaakin saa maksettua takaisin.

Toisen vapaan tahdon loukkaaminen on ihan kirjaimellisesti sitä että tekee toiselle jotain mitä tämä ei haluaisi itselleen tehtävän, tai manipuloi valehtelulla/kiristämällä/väkivallalla uhkaamalla toisen tekemään jotain mitä tämä ei haluaisi tehdä. Rikoslaki on täynnä vapaan tahdon loukkauksia, eli asia ei ole sinänsä kovinkaan monimutkainen.

Toisen vapaata tahtoa voi loukata myös pimittämällä tältä tietoa. Esimerkki: Ihminen joka on lupautunut yksiavioiseen suhteeseen ja käy vieraissa loukkaa puolisonsa vapaata tahtoa sillä, että ei kertonut tälle etukäteen että aikoo käydä vieraissa ja antanut siten toiselle mahdollisuutta käyttää vapaata tahtoaan siinä haluaako jatkaa suhdetta sellaisen ihmisen kanssa joka käy vieraissa.

Anteeksianto on vain ja ainoastaan loukatun oma sisäinen prosessi, jossa tämä päästää irti OMASTA vihasta, katkeruudesta yms. negatiivisista tunteistaan kyseistä tapahtumaa ja ihmistä kohtaan. Siihen EI sisälly mitään anteeksiannettavan teon hyväksymistä, ei edes silloin kun anteeksi antava ymmärtää miksi tekijä teki niinkuin teki, sillä ymmärtää ei ole sama kuin hyväksyä. Anteeksianto ei ole loukkaajaa varten vaan vain loukattua varten ja tekijän ei edes ikinä tarvitse tietää että hänelle on annettu anteeksi. Muutoinhan jollekulle joka on kuollut ei voisi antaa anteeksi menneisyydessä tehtyä tekoa.

Itse valitsen uskoa (kaikki uskonasiat ovat valintoja!) karmaan, koska muuten elämä näyttäisi niin synkän epäreilulta, että voisin yhtä hyvin vetää itseni kiikkuun saman tien. Yhden ainoan inkarnaation sisällä oikeudenmukaisuudella ei yleensä ole aikaa toteutua, sen sijaan pitkässä inkarnaatiokierrossa sillä on, eli kaikki saavat ennen pitkää takaisin juuri sitä mitä ovat muille antaneet.
tallennettu

DISCLAIMER: Teksteissäni ei ole tulkinnanvaraa vaan kirjoitan juuri tismalleen niinkuin tarkoitan. Rivien välien lukeminen  ja oma tulkinta on aina lukijan vastuulla ja tähän mennessä ollut 100% virheellistä. Merkurius jousimiehessä: Kuulostan saarnaajalta vaikka asia olisi täysin triviaali.
jadex
Kohtuuastroilija
**

Profiili
« Vastaus #3 : 28.05.2014 15:31:14 »

Itse valitsen uskoa (kaikki uskonasiat ovat valintoja!) karmaan, koska muuten elämä näyttäisi niin synkän epäreilulta, että voisin yhtä hyvin vetää itseni kiikkuun saman tien.

Juuri näin! En kestäisi tätä elämä, ellei minulla olisi uskoa karman lakiin.

Omalla kohdallani toimii pikakarma, ei voi kuin ihmetellä, kuinka fiksu maailmakaikkeus on. Häpeäkseni myönnän, että vihastuksissani olen toiminut pari kertaa epäreilusti exääni kohtaan ja heti on nakki napsahtanut. Ja molemmilla kerroilla haitta on ollut mulle samaa luokkaa kuin aiheuttamani haitta exälle. Ja vaikka olen osannut odottaa pikakarmaa, en ole silti aina onnistunut hillitsemään itseäni  Sad
tallennettu
Sivuja: [1]
  Tulostusversio  

Siirry: