Väärin. Modernissa mutanttivehnässä on enemmän gluteenia kuin durumissa, joka on hieman vanhempi lajike.
Mutta kyllä se durumkin varmaan testiin kelpaa.
Minun suuhuni kaikki leipä maistuu nykyään sahanpurulle, kun leivän suutuntumasta oppii eroon, sitä ei enää kaipaa ollenkaan. Ravintoaineiden saannin kannalta pidän viljaa myös haitallisena olipa siinä sitten gluteenia tahi ei: Se fytiinihappo kelatoi niitä mineraaleja, eli estää niiden imeytymistä ja gluteeniton kaura on siinä suhteessa pahin kaikista viljoista.
Jos haluat tärkkelystä niin riisi ja peruna ovat yleensä kaikkein ongelmittomimmat viljat, mutta jos haluat ihan leivän oloista leipää, on vaihtoehtoina sitten se että löydät jonkin leivän/viljan joka sinulle sopii, tai opettelet tekemään viljattomia leipiä, esim mantelileipiä.
Ja tässä vielä lisää tietoa vehnästä:
http://www.wheatbellyblog.com/2014/06/gluten/Artikkelin ydinasiat suomeksi:
- gluteeni aiheuttaa vuotavaa suolta, olipa sitten keliaakikko tahi ei
- gliadiini on molekyylimiimikko; se matkii joitain ihmisen itse tuottamia aineita -> ongelmia seuraa
- gliadiiniperäiset peptidit vahingoittavat suolistoa
- muunnettu mutanttivehnä allergisoi helposti
- modernissa mutanttivehnässä on erityisen suuresti keliakian riskiä kasvattavia ainesosia
Minulle onkin hieman hämärää, miksi kukaan haluaisi välttämättä syödä viljaa, jos vain on varaa syödä parempia ja vähemmän myrkyllisiä ruoka-aineita.