Sivuja: [1]
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Turha morkkis omasta käytöksestä  (Luettu 9739 kertaa)
0 jäsentä ja 8 vierasta katselee tätä aihetta.
Sydänpuu
Kanta-astroilija

Profiili
« : 19.05.2014 23:53:29 »

Miksihän alkaa usein jälkikäteen kaduttamaan kun olen sanonut hyvin perustellunkin mielipiteeni keskustelussa tai sähköpostissa. Iskee kotona joku ahdistus muutaman tunnin päästä ja kestää muutaman tunnin tai pari pv. Samoin aina kaduttaa, että miksi taas olin "suunapäänä" jossain tapaamisessa tai kokouksessa.(..mitä nyt on vaikea arvioida onko edes totta..) Ja kuitenkaan negatiivista palautetta ei ole juurikaan tullut.

Tiedoston, että se on tyhmää mutta en voi sille mitään. Onko muilla samankaltaisia kokemuksia?
tallennettu
Varjotar
Astroholisti

Starchild

Profiili
« Vastaus #1 : 20.05.2014 07:57:58 »

Ihan samaa juttua podetaan täälläkin. Tulee semmoinen "oliks taas pakko"- fiilis ja kumminkin, kun sen oman tekemisen/sanomisen käy läpi, ei siinä olekaan mitään ihmeellistä. Myös se itsensä häpeily ja millintarkka vahtiminen "no ne kattoo kumminkin" on tuttua ja lopulta kaikki on vaan sun pään sisällä buck2
tallennettu

Kuuntele tuulta.
Eklektikko
Astroholisti

Profiili WWW
« Vastaus #2 : 20.05.2014 08:32:32 »

Tarpeeton syyllisyys on yksi oire monissakin mielen häiriöissä; masennuksessa, ahdistuksessa, bipolaarihäiriössä, post-traumaattisessa stressioireyhtymässä jne. Täydellisyydentavoittelu aiheuttaa myös syyllisyydentunteita, sillä mikään ei koskaan ole täydellistä kuitenkaan, niinpä riittää sitä syyllisyyttä tunnettavaksi vaikka olisi kuinka parhaansa mukaan yrittänyt toimia.

Olennaista voisikin olla pohtia mistä se itse kullakin kumpuaa ja löytää niitä ajatuksia joita itse ajatteli kun se syyllisyydentunne iski, sillä ne ajatukset sen tunteenkin aiheuttivat (ajatukset aiheuttavat kaikki tunteet). Voi kirjoittaa vaikka ajatuksia paperille, kun sellainen olo iskee ja pohtia kuinka todellisia ne syyllisyydentunteisiin johtaneet ajatukset ovat - onko niille mitään todisteita, uskoisimmeko niitä jos joku muu sanoisi ne jne.
tallennettu

DISCLAIMER: Teksteissäni ei ole tulkinnanvaraa vaan kirjoitan juuri tismalleen niinkuin tarkoitan. Rivien välien lukeminen  ja oma tulkinta on aina lukijan vastuulla ja tähän mennessä ollut 100% virheellistä. Merkurius jousimiehessä: Kuulostan saarnaajalta vaikka asia olisi täysin triviaali.
Sydänpuu
Kanta-astroilija

Profiili
« Vastaus #3 : 20.05.2014 10:37:21 »

Googlailin viime yönä aiheesta josko löytyisi kohtalotovereita. Löysin yllätyksekseni tälläisen artikkelin erityisherkistä: http://hidastaelamaa.fi/2014/05/herkkyytesi-voima-onko-pakko-olla-hyva-ihminen/

Ja lisää: http://erityisherkkyys.blogspot.fi/ Minä ainakin olen enemmän ekstrovertti. Se vaan taitaa lisätä noita "oliko taas pakko" fiiliksiä  buck2

Nuo kuvaukset sopivat ainakin minuun monilta kohdin. Ylireagoin varsinkin nuorempana voimakkaasti jopa lehtijuttuihin ja uutisiin. Toisinaan vieläkin. Mutta en ole ääniyliherkkä tai sellaista..

Elektikko: tunnen kyllä myös syyllisyyttä. En tosin anna sen vaikuttaa päätöksiini tai anna muiden manipuloida syyllistämällä minua. Se tunne on vaan ikään kuin rinnalla kulkeva paha.
tallennettu
Luuu
Kohtuuastroilija
**

Profiili
« Vastaus #4 : 20.05.2014 10:45:01 »

Ihanaa etten ole ainoa  Grin
Välillä tulee tunne, että parempi kun olisi ollut taas hiljaa... Tai käyttäytynyt vähän paremmin yms.
tallennettu
Eklektikko
Astroholisti

Profiili WWW
« Vastaus #5 : 20.05.2014 10:46:16 »

Kiitos erityisesti tuosta ensimmäisestä linkistä, se on hyvää luettavaa kaikille jotka kokevat turhia morkkiksia.

Huomionarvoista on muuten tässä asiassa se, että tätä liiallista 'hyvä ihminen' olemista ohjelmoidaan kulttuurissamme ennen kaikkea naisiin, jotka opetetaan jo päiväkoti-ikäisinä päiväkodin henkilökunnan toimesta (päiväkotitutkimus vuodelta 2012) sivuuttamaan omat tarpeensa ja palvelemaan sekä auttamaan ihan samanikäisiä poikia. Poikia myös kuunnellaan enemmän, he saavat enemmän yksilöllistä huomiota päiväkodissa jne. Päiväkotien arjen videoimisella toteutetun tutkimuksen tulokset kauhistuttivat tuolloin ne päiväkodin työntekijätkin, jotka olivat siihen asti luulleet kohtelevansa tyttöä ja poikia tasa-arvoisesti.

Olen itse ekstrovertti, minulla oli täydellisyydentavoitteluun liittyviä syyllisyydentunteita aikonaan ennen kuin ne käsittelin pois systeemistä, mutta koska en ole koskaan sisäistänyt kulttuurimme sukupuoliohjelmointia siitä, millainen naisen kuuluu olla, olen säästynyt monilta 'pitää olla hyvä ihminen' ongelmilta, koska naisiin niitä ennen kaikkea kulttuurissamme kasvatetaan.

Vastustan liikaa kiltteyttä siis myös jo tasa-arvonäkökulmasta, en pelkästään sen vuoksi että se aiheuttaa itselle haittaa. Kyseessä on minun mielestäni vain pieneltä osin synnynnäinen ominaisuus - vastasyntyneiden tyttö- ja poikavauvojen aivot ovat huomattavan paljon samanlaisemmat kuin jo sitten 1-2 vuotiaiden sillä ympäristö vaikuttaa nimenomaan varhaislapsuudessa aivoihin erittäin voimakkaasti - ja sen sijaan suurelta osin nimenomaan naisiin kasvatettu ominaisuus. Toki sitten varmaan molemmista sukupuolista löytyy niitä, jotka ovat synnynnäisesti erityisherkkiä, mutta ihan vaan liika kiltteys on mielestäni enimmäkseen kasvatuksen tulos. Osalla on sitten synnynnäisesti ehkä vain sellainen temperamentti/luonne, että moinen aivopesu tarttuu helpommin, toisiin sitten vähemmän helposti.
tallennettu

DISCLAIMER: Teksteissäni ei ole tulkinnanvaraa vaan kirjoitan juuri tismalleen niinkuin tarkoitan. Rivien välien lukeminen  ja oma tulkinta on aina lukijan vastuulla ja tähän mennessä ollut 100% virheellistä. Merkurius jousimiehessä: Kuulostan saarnaajalta vaikka asia olisi täysin triviaali.
Sydänpuu
Kanta-astroilija

Profiili
« Vastaus #6 : 20.05.2014 11:08:59 »

Joo! Olen itse alallla jossa naisia on enemmän mutta jossa miehet saavat enemmän tilaa äänelleen/työpaikat/apurahat, ihan tutkitustikin. Usein olen ainut nainen joka on äänessä ja harmittaa etteivät muut naiset tuo mielipiteitään esiin samalla volyymillä kuin mieskollegat.

Mutta sitten usein hävettää, on kauhea morkkis , että miksi TAAS minä olin siellä äänessä..enkö voisi olla vaan hiljaa. Mutta olen päättänyt etten anna tuon tunteen estää minua edistymästä työelämässä ja ilmaisemasta itseäni. Silti olisi ihanaa jos siitä voisi päästä yli.

Nyt olen vähän oppinut löysäämään täydellisyyden tavoittelussa mutta aika alkumatkassa ollaan vielä sen suhteen. Samoin taidan vaatia muilta ihmisiltä välillä liikaa. Sitäkin on vaikea huomata. En osaa ottaa "löysin rantein".

Jossain artikkelissa sanottiin muuten, että erityisherkistä 50% on miehiä. Mutta tyttöjen kasvatustapa varmasti osaltaan johtaa siihen ettei osaa arvosta omaa osaamistaan ja mielipiteitään aikuisena.
tallennettu
Eklektikko
Astroholisti

Profiili WWW
« Vastaus #7 : 20.05.2014 11:14:42 »

Mutta sitten usein hävettää, on kauhea morkkis , että miksi TAAS minä olin siellä äänessä..enkö voisi olla vaan hiljaa. Mutta olen päättänyt etten anna tuon tunteen estää minua edistymästä työelämässä ja ilmaisemasta itseäni. Silti olisi ihanaa jos siitä voisi päästä yli.

Auttaisiko eroonpääsyssä se ajatus, että juuri sitä morkkista se patriarkaatti haluaakin sinun tuntevan, jotta pysyisit kilttinä tyttönä ja jatkaisit omien tarpeittesi ohittamista miesten hyväksi?  Wink

Erityisherkkä - siis mukana herkkyys äänille, hajuille jne - lienee enemmän neurologinen tila. MIehet ovat vähemmän 'käyrällä' kuin naiset kaikissa asioissa, eli erilaisia poikkeamia niin edulliseen kuin epäedulliseenkin suuntaan löytyy enemmän miehistä. Evoluutiobiologisesti tämä selittyy sillä, että kohdut ovat arvokkaampia kuin kivekset (yksillä kiveksillä hedelmöittää monta kohtua), joten sen vuoksi uroksilla kannattaa tehdä kaikenlaiset kokeilut, joista osa ei sitten ollutkaan hyödyllisiä. Miehistähän löytyy myös sekä neroja että  heikkolahjaisia naisia enemmän.
tallennettu

Sydänpuu
Kanta-astroilija

Profiili
« Vastaus #8 : 20.05.2014 11:23:55 »

Auttaisiko eroonpääsyssä se ajatus, että juuri sitä morkkista se patriarkaatti haluaakin sinun tuntevan, jotta pysyisit kilttinä tyttönä ja jatkaisit omien tarpeittesi ohittamista miesten hyväksi?  Wink

Grin Täytyy maistella ajatusta!
tallennettu
Ave^^
Vieras
« Vastaus #9 : 21.05.2014 09:51:05 »

Mulla on välillä sellaista ylpeyteen liittyvää, että haluaisin antaa itsestäni aina vain kauhean fiksua kuvaa. Sitten jos teen tai sanon jotakin tyhmempää, niin morkkistuttaa.  Grin Pitäis olla diplomaattinen ja monelta kannalta ajatteleva ja niin viisas, mutta kun eihän sitä ole aina..  Wink coolsmiley

Sitten taas joskus saan ihan vaan toisten ihmisten energiavyöryjä päälle, eli vaikka seisoisin sanojeni takana, niin silti tulee jonkinlainen epämiellyttävä olo, koska joku toinen/ jotkut toiset kokevat sanomani negatiivisesti.
tallennettu
Varjotar
Astroholisti

Starchild

Profiili
« Vastaus #10 : 21.10.2014 08:03:17 »

Kuinka voisi olla kiiltävä ja viisas, jos ei olisi ruosteinen ja tyhmä?
Onneks muut ihmiset eivät näe meitä sellaisina kuin me näemme itse itsemme Smiley
tallennettu

Kuuntele tuulta.
sideman
Astroholisti

Profiili
« Vastaus #11 : 21.10.2014 10:35:44 »

Olen itse ekstrovertti, minulla oli täydellisyydentavoitteluun liittyviä syyllisyydentunteita aikonaan ennen kuin ne käsittelin pois systeemistä, mutta koska en ole koskaan sisäistänyt kulttuurimme sukupuoliohjelmointia siitä, millainen naisen kuuluu olla, olen säästynyt monilta 'pitää olla hyvä ihminen' ongelmilta, koska naisiin niitä ennen kaikkea kulttuurissamme kasvatetaan.

OT. Ekle, kun ensimmäisiä kertoja luin viestejäsi, olin lähestulkoon varma, että sinä olet "munakas".

Kun totuus selvisi, mieleeni tuli elävästi nuoruudenystäväni aviomies, joka paljastui transseksuaaliksi,
ja on nyt nainen siinä määrin kuin nykylääketieteen metodeilla on mahdollista. Siis minun mielikuvituksessani
olit käynyt läpi "sukupuolenkorjausleikkauksen".

Kuten tunnettua, ensivaikutelmasta on vaikea päästä eroon, joten olisi fantsua, jos kertoisit
esim. ketä naispuolista julkisuuden henkilöä lähinnä muistutat.

NBD, jos tuo on sinusta tarpeetonta tai muutoin vastenmielistä...  Wink

BTW, minulle tuo em. ystäväni sanoi kerran että muistutan vähän Ridge Forresteria. Omasta mielestäni
tuon on niin kaukana totuudesta kuin olla voi, ainakin mitä leukaperiin tulee! Ehkä letti oli silloin
useita vuosia sitten vähän samankaltainen kun Ron'illa, vaan ei toki likikään niin tuuhea!

Grin
« Viimeksi muokattu: 21.10.2014 10:37:18 kirjoittanut sideman » tallennettu
Eklektikko
Astroholisti

Profiili WWW
« Vastaus #12 : 21.10.2014 11:25:33 »

joten olisi fantsua, jos kertoisit esim. ketä naispuolista julkisuuden henkilöä lähinnä muistutat.

Fyysisen ulkonäön osalta en oikein  keksi ketään jota muistuttaisin, mutta toisaalta en myöskään seuraa julkkisuutisia enkä katso televisiota, niin valikoima josta valita sopiva on hyvin hyvin rajallinen. Näytän kuitenkin selkeästi naiselta, kulmakaaren  ja leuan koko kasvoissa määrittävät sitä ihmisillä yleensä eniten. Kurvejakin on sen verran ettei minua millään voi luulla mieheksi pelkän  ulkonäön perusteella. Käytöksen puolesta sen sijaan kyllä voi silloin kun niin valitsen toimia. (Toisaalta olen muodonmuuttaja, eli pystyn ihan pukeutumisella ja ennen kaikkea ruumiinkielen käytöllä vaikuttamaan todella paljon siihen mitä kohtaa maskuliini-feminiini akselilla kulloinkin minua huvittaa ilmentää. Kyseessä on aina kohdallani valinta...)
« Viimeksi muokattu: 21.10.2014 11:27:47 kirjoittanut Eklektikko » tallennettu

Sivuja: [1]
  Tulostusversio  

Siirry: