Siitä huolimatta, ettei sanoissa sinänsä ole tietääkseni mitään mystistä, sillä merkit ovat sopimuksenvaraisia ja mielivaltaisia, minua on alkanut kiinnostaa sanan
totuus etymologia sekä se, miten se käsitetään henkisyyden valossa. Kovasti puhutaan totuuden etsimisestä ja löytämisestä, mutta nähdäkseni se ymmärretään eri uskonnoissa ja myös yksilötasolla ihan eri tavoin. No, mitä se sitten pitää sisällään se totuus, jota etsimme, ja jonka moni tuntuu omasta mielestään löytäneen?
Sana totuus määritellään usein vastakohtansa avulla: valhe tai se mitä ei voida todistaa. Uskonasioihin tuo märitelmä ei kuitenkaan sovi. Muinaisenglannin sana triewð tarkoitti, ei pelkästään tosiasiaa, vaan myös uskoa, uskollisuutta.
Tuosta päätellen, olemmeko niin simppeleitä, että tietenkin juuri se, mihin itse uskomme on totta (olipa se sitten mitä hyvänsä)? Se mihin kasvamme ja totumme lapsesta pitäen tulee yhä monille juuri oikeaksi tavaksi elää ja toimia. Lainaus Päivi Mehtosen jutusta Totuuden alkuperät keskiajalla: "Latinan sanan 'tosi' (uerum) tulee kreikan sanasta heron, joka merkitsee varmaa ja pysyvää. Tämä puolestaan liittyy myös maata tarkoittavaan sanaan (heram) ja sen pysyvyyteen. Siten "heeroksiksi" tai puolijumaliksi kutsuttiin antiikin mytologiassa niitä, jotka olivat saavuttaneet
varmuuden ja pysyvyyden tilan liittyessään jumaliin. Kristityt eivät kuitenkaan nimitä ketään puolijumaliksi, vaan käyttävät mieluummin sanaa 'pyhimys'. Se tarkoittaa niitä, jotka siirtyvät tämän maailman muuttuvaisuudesta totuuden varmuuteen. 'Tosi' ja 'totuus' viittaavat sellaiseen varmaan perustaan, jonka pohjalta järki voi vakaasti toimia."
Onko totuus henkisyyden korkeampi aste, jolloin ihminen kokee sisimmässään yhteyden alkulähteeseen (joillekin sama asia kuin jumala)? Eikä sitä silloin voisi sanoin määritellä, vaan se pitää kokea.Mutta sitten Johanneksen evankeliumissa 14: 1-21 Jeesus sanoo:
1."Älköön teidän sydämenne olko murheellinen. Uskokaa Jumalaan ja uskokaa minuun.
2.Isäni kodissa on monta asuinsijaa. Sanoisinko minä muuten teille, että menen valmistamaan teille asuinsijaa?
3.Vaikka minä menen valmistamaan teille sijaa, minä tulen takaisin ja otan teidät luokseni, että tekin olisitte siellä, missä minä olen.
4.Te tunnette kyllä tien sinne, minne minä menen"
5.Tuomas sanoi hänelle: "Herra, me emme tiedä, mihin sinä menet. Kuinka sitten tietäisimme tien?"
6.Jeesus vastasi: "Minä olen tie, totuus ja elämä. Kukaan ei pääse Isän luo muutoin kuin minun kauttani.
7.Jos te olette tulleet tuntemaan minut, te tulette tuntemaan myös minun Isäni. Tästä lähin te tunnette hänet ja olette nähneet hänet."
Tuosta voisi vetää sen johtopäätöksen, että totuus avautuu vain Jeesukseen uskoville, mutta niinhän se ei voi olla. Totuuden täytyy avautua muitakin teitä pitkin. Tuttavani ystävä antoi minulle hyvää hyvyyttään yhden uskonnollisen ryhmän kirjasen nimeltä Yksi ainoa elämä. Lueskelin sitä ja totesin joutuvani alimpaan helvettiin mikäli uskon heidän käsityksiään. Silti koen itse sydämessäni olevani hyvään pyrkivä ihminen, vaikka ajattelenkin eri tavalla kuin tietyt kristityt. Minua voidaan pitää sutena lampaan vaatteissa, jos kysyttäisiin tietyiltä uskovaisilta.
Kovasti tuntuvat ruusuristiäisetkin etsivän totuutta - ovathan he totuudenetsijäin järjestö. Yhdellä luennolla, jossa heitä oli useita, he puhuivat totuuden löytämisestä, mutta miten he mahtavat määritellä totuuden? Se jäi epäselväksi. Pekka Ervast, joka oli järjestön perustaja, on todennäköisesti osannut sitä selittää, mitä alankin seuraavaksi tutkimaan.
Mutta tarvitseeko totuutta edes etsiä, jos saamme joka tapauksessa uskoa aivan kuten haluamme? - henkimaailma ei tuomitse ketään. Uskon kyllä siihen, että kuoltuaan ihminen päätyy omannäköiseen "taivaaseensa". Olisihan se helvetillistä jälleensyntymään uskovana joutua muhamettilaisten paratiisiin, jossa vain miehet pitävät hauskaa.
Herääkö teille mitään ajatuksia?