Sivuja: [1] 2
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Fyysinen reagointi eri tilanteissa  (Luettu 11089 kertaa)
0 jäsentä ja 10 vierasta katselee tätä aihetta.
Artemis
Astroholisti

Profiili
« : 17.05.2006 12:12:21 »

Itse olen hirvittävän herkkä reagoimaan kropallani kaikkeen. Jos jännitän, pelkään, murehdin taikka innostun kroppani reagoi todella voimakkaasti. Sydän hakkaa hulluna, vatsa menee sekaisin, oksettaa, hikoiluttaa ja pyörryttää. Olen aina reagoinut kaikkeen voimakkaasti juuri kropallani kaikkeen. Onko muita? Miten saisi hillittyä reaktioitaan? Mistä moinen voisi johtua, vai onko se vain meidän ylitunteellisten vaiva  Grin
tallennettu
Jinx
Vieras
« Vastaus #1 : 17.05.2006 12:22:42 »

Heippa Artemis!!!

Et ole ainoa!!!

Itselläni aina jännityksen lauetessa alkaa kamalasti särkeä päätä.
Välillä se laukaisee migreeni kohtauksenkin.
Jännityksestä on tullut melkoinen ongelma koska jännitän aika paljon kaikkea, esim. kokeita koulussa, esiitymistä (en suostu pitämään esitelmiä), ja joskus jos pitää soittaa jokin "virallinen" puhelu niin jännitän jopa sitä.
Siispä jännitä aina kaikkea kamalasti ja sen jälkeen alkaakin ohimoihin koskea kamalasti kun jännitys loppuu.

Toisaalt taas jännitys tuntuu hyvältäkin... Sydän alkaa lyödä kamalasti ja tulee semmonen jännä tunne... (Ihan kuin istuisi muurahaispesässä.  Grin )
No mutta kuitenkin...
Ottakaa nyt miusta ja tuosta tekstistä selvää  2funny 2funny 2funny
tallennettu
Artemis
Astroholisti

Profiili
« Vastaus #2 : 17.05.2006 12:29:02 »

Itselläni tuntuu lähinnä että saan sydänkohtauksen. Se on kamalaa. Jos jokin sanoo minulle ilkeästi taikka niin että nolostun niin sydän alkaa takoa hullunlailla vaikka yritänkin pitää kasvot peruslukemilla  Grin Jännitän kamalasti kaikkea mitä ei kuulema ystävieni mukaan minusta ikinä uskoisi.
Välillä saatan tuntea kuinka suonet sykkii päässäni  Grin
Nuo ei ole kauhean kivoja juttuja kun pitäisi yrittää tehdä jotain tärkeää hommaa ja kroppa menee sekaisin...
Onneksi on muitakin jännittäjiä  Smiley Tai siis tarkoitan että on mukava tietää että muidenkin pumppu takoo täysillä välillä, etten ole ihan kahjo  Smiley
tallennettu
Jinx
Vieras
« Vastaus #3 : 17.05.2006 12:33:24 »

Ei huolta, et suinkaan ole kahjo!!!  Grin

Toivotaan että pumppu kestää ja muiltakin tulisi hyviä vinkkejä jännityksen rauhoittamiseen  Tongue
tallennettu
Artemis
Astroholisti

Profiili
« Vastaus #4 : 17.05.2006 13:03:42 »

Niin, kun ei viitsisi rauhoittaviakaan popsia vaikka välillä tuntuisivat olevan tarpeen  Smiley Välillä se saattaa tietenkin helpottaa kun hengittää syvään ja rauhallisesti muutaman kerran.
tallennettu
Jinx
Vieras
« Vastaus #5 : 17.05.2006 13:11:11 »

Netistä löysin:

Pitkäaikaista jännityspäänsärkyä voidaan amerikkalaistutkimuksen mukaan
lievittää tehokkaimmin masennuslääkkeiden ja stressinhallintaterapian
yhdistelmällä. Yhdistelmähoito auttoi valtaosaa sitä saaneista potilaista,
kun sekä lääkityksellä että terapialla yksinään kivut lievenivät
merkittävästi vain kolmasosalla. Kaikilla hoidolla päänsärkypäivät vähenivät
vähintään puoleen entisestä eli noin neljästätoista päivästä seitsemään
päivään kuukaudessa. Samalla kipulääkkeiden käyttö väheni ja työkyky parani.
Potilaat saivat masennuslääkkeitä pieninä annoksina päivittäin.
Stressinhallintaterapiaan kuului lihasten venytys- ja rentoutusharjoituksia
sekä päänsäryn laukaisevien stressitekijöiden tunnistamisen ja hallitsemisen
opettelua.

Lähes kolmevuotisessa tutkimuksessa oli mukana yli 200 aikuista, jotka
kärsivät jännityspäänsärystä. Heidät satunnaistettiin saamaan trisyklisiä
masennuslääkkeitä tai lumelääkettä tai stressinhallintaterapiaa yhdistettynä
lumelääkkeeseen tai lääkehoidon ja terapian yhdistelmää. Potilaat pitivät
päiväkirjaa oireistaan sekä lääkkeiden käytöstä. Yhdistelmähoidolla oireet
vähenivät merkittävästi 64 prosentilla, kun lääkityksellä tai terapialla
yksinään ne vähenivät noin 35 prosentilla.

Uutispalvelu Duodecim

(JAMA 2001; 285: 2208 - 2215)

No enpä silti lähtis masennus- lääkkeitä popsimaan...  Huh
tallennettu
Jinx
Vieras
« Vastaus #6 : 17.05.2006 13:20:08 »

Löysin vielä tämmöisiä:

Sedonium
Sedonium on rohdosvalmiste, joka on tarkoitettu tilapäisiin unensaantivaikeuksiin ja tilapäisiin lieviin jännitystiloihin aikuisille ja yli 12 vuotiaille. Sedoniumin vaikuttava aine on valeriaanau...

JOMO ICE
Jomo Ice kylmägeeli Käyttöalueet: työperäiseen tai urheiluvammoista johtuvaan lihas- ja nivelkipuun niska-, hartia- ja alaselän kipuun lihasten jännitystiloihin reumaattiseen kipuun...

tallennettu
Artemis
Astroholisti

Profiili
« Vastaus #7 : 17.05.2006 13:25:10 »

Kiitos infosta Jinx!
tallennettu
Synapsi
Kanta-astroilija

Profiili
« Vastaus #8 : 18.05.2006 09:04:50 »

Lainaus käyttäjältä: Artemis
Miten saisi hillittyä reaktioitaan? Mistä moinen voisi johtua, vai onko se vain meidän ylitunteellisten vaiva  Grin

Moi Artemis
Homma liittyy virallisin termein sympaattiseen hermojärjestelmään. Sehän kiihdyttää elimistön toimintoja (sydämen syke, verenpaine, hengitys kiihtyy) jotta suoriutuisimme tehokkaammin edessä olevasta haasteesta. Rentoutusopeni nimitti tätä "taistele tai pakene" -reaktioksi. Esi-immeiset pystyivät näiden vaistojensa ohjaamina päättämään, surmatako uhkaava sapelihammastiikeri vai pötkiäkö pakoon.

No nyt sitten eletään tällaisessa suhteellisen vaarattomassa yhteisössä, jossa näkyviä uhkia ei pahemmin ole. Ainakin Suomessa elellään fyysisesti kuin lintukodossa. Tämäkö lie osasyynä siihen, ettei meillä pohjolassa siedetä tunneilmaisuja?! Kun kaikki vaarat on karsittu pois? Ja muutenkin, pitää "olla siivosti" vaikka ympärillä olisi virtahepoja koko olohuone täynnä!

Sinä, Artemis, taidat olla hyvin "nahkojesi sisällä", eli tunnet kehosi viestit voimakkaasti. Eihän se oikeastaan mikään vaiva ole, tämä nykyinen meininki ei vaan käy ihan yksiin meidän biologisen hermojärjestelmän kanssa. Jotkut osaa hillitä tunteitaan paremmin kuin toiset. Mutta ei se tee meistä äkisti reagoivista mitenkään viallisia, usko pois. Joskus mietin vakavasti muuttoa vaikkapa Italiaan, jossa saisi tuulettaa vähän vapaammin Wink

Itse saan avun rentoutumisharjoituksista. Myöskin auttaa, kun simuloin voimakkaita tunnetiloja, joita jää usein pinnanalle kytemään. Ootkos koskaan huudellut vaikkapa metsässä sydämesi kyllyydestä? Se on kanssa vapauttavaa.
Ylipäänsä suosittelen, että hyväksyt itsellesi ne voimakkaat reaktiot. Se jo saattaa auttaa. Koita suunnata se tunne johonkin fyysiseen, esmes liikkeeseen, just se pidättely on siinä pahinta. Oon aatellut sen osaltaan vaikuttavan paniikkihäiriön syntyyn.

Onhan tässä hyvääkin, ollaan ainakin 100% hereillä ja elossa!
tallennettu

aurinko oinas    askendentti skorpioni    kuu kaksoset    merkurius kalat    venus harka     mars vaaka
Artemis
Astroholisti

Profiili
« Vastaus #9 : 18.05.2006 09:56:26 »

Hei Synapsi!
Eli olen alkuihmisen tasolla  Grin Ei kun tosissaan, kyllä vain, olen lapsesta saakka reagoinut kaikkeen kehollani. Esim. aamulla ennenkuin nousen sängystä tiedän sataako ulkona vai, korvani menevät aina lukkoon matalapaineesta. Ukkosen lähestymisestä minulle kertoo päänsärky. Täyteen kuuhun reagoin painajaisilla ja heräämisillä.
Jännitän kaikkea poikkeavaa, haastatteluita, kokeita, lääkäriä, esiintymistä, kaikkea. Tunnen ne tunteet vatsanpohjassa, sydämessä, päässä. Muutenkin tiedostan kehossani kaikki poikkeavat tunteet todella herkästi. Tuo sinun rentoutumisharjoitus kuulostaa hyvältä. Pitäisi kokeilla. Paniikkihäiriöistä olenkin kärsinyt aikoinaan, ehkä pitäisi vaan antaa tunteiden virrata. Siitä voisi olla apua. Ehkä minäkin muutan rakastamaani Espanjaan jossa ollaan tempperamenttisiä ja tunteikkaita luonnostaan  Grin
tallennettu
Linn
Moderaattori
Kanta-astroilija

Profiili
« Vastaus #10 : 18.05.2006 10:26:14 »

Artemis,

Ihan astrologinen huomio: eikös sinulla ollut Neppari kuudennessa huoneessa? Nimittäin minun siskollani on, ja vaikka hän ei ole jännittävä, hän reagoi todella herkästi kaikkeen psyykkiseen fyysisesti. Oksentelee parisuhdekriisissä jne. Muistelen, että puhuttiin joskus siitä, kuinka Neppari kuudennessa tuntuu tekevän yliherkäksi lääkkeille, niin ehkä tämäkin voisi liittyä siihen??  Huh

Linn
tallennettu

aurinko ja  kuu kalat neljännessä huoneessa
 askendentti  skorpioni , nouseva planeetta  uranus
 keskitaivas  leijona
 merkurius  aspect_con  mars  vesimies kolmannessa huoneessa
 venus  oinas viidennessä huoneessa
Pallaskissa
Astro-nauttija

Profiili
« Vastaus #11 : 18.05.2006 10:51:56 »

Ja minulle tuli heti mieleen tuo nousu-Rapuisuus, itse liittäisin vahvasti keholla reagoimisen siihen! Hmm, toisaalta itsellänikin on Neptunus kuutoshuoneessa (ja olen nousu-Rapu)... Reagoin todella voimakkaasti keholla, mutta olen löytänyt hiukan apua erilaisista rentoutumistekniikoista, meditaatiosta ja joogasta. Jo hyvän hengitystekniikan hallinta auttaa Smiley
« Viimeksi muokattu: 18.05.2006 11:50:23 kirjoittanut Pallaskissa » tallennettu

aurinko vaaka
kuu kalat
askendentti rapu
Artemis
Astroholisti

Profiili
« Vastaus #12 : 18.05.2006 11:32:17 »

Aivan Linn! Oikein muistit. Itse olen saanut parikymppisenä jo vatsahaavan suruista ja murheista.. Laihduin luurangoksi ja olin todella huonossa kunnossa. Lääkkeetkin harvoin sopivat minulle. Eräs allergialääke jota olen nyt syönyt pistää huimaamaan. Luin käyttöohjetta ja siellä luki että 1 tuhannesta käyttäjästä on tuntenut huimausoireita, eli arpa osui siinäkin minulle  Smiley
Ja kuten Pallaskissa sanoi niin rapunousuisena reagoi herkästi ja vatsa on heikko kohtani.

Muuten kun tuli tuosta nepparista puhetta niin se kaikenlisäksi vielä tekee kolmiota kuuhun, aurinkoon, marsiin ja venukseen. Liekö tuo kuu neppari kolmio vielä herkistää sille että tunteet vaikuttaa herkästi kehooni eri tavoin?
tallennettu
Linn
Moderaattori
Kanta-astroilija

Profiili
« Vastaus #13 : 18.05.2006 14:24:51 »

Varmasti voi vaikuttaa ainakin Nepparin aspektit Aurinkoon.

Huomasin muuten tuon edellisen kirjoitettuani itsekin, että sinullakin on Pallaskissa tosiaan Neppari kuutosessa. Toisaalta myös tämä siskoni on nouseva Rapu. JA avomieheni, jolla on myös Neppari kuudennessa, ja joka myös reagoi lääkkeisiin herkästi (psykosomaattisista oireista en osaa niinkään sanoa).

Linn
tallennettu

aurinko ja  kuu kalat neljännessä huoneessa
 askendentti  skorpioni , nouseva planeetta  uranus
 keskitaivas  leijona
 merkurius  aspect_con  mars  vesimies kolmannessa huoneessa
 venus  oinas viidennessä huoneessa
valonkantaja
Vieras
« Vastaus #14 : 22.05.2006 20:46:36 »

Täällä kanssa yksi herkästi kropalla reagoitsija.

Koen ihan mieletöntä ramppikuumetta ennen tärkeitä koitoksia (inssi, pääsykoe, tentit, esiintyminen...). Joskus jopa hyvin pienet ja mitättömiltä tuntuvat koitokset saavat sydämen pamppailemaan viittäsataa ja mahan sekaisin. Itseasiassa hyvin ajankohtainen aihe, minulla on tänä perjantaina tentti ja seuraavalla viikolla kolme tenttiä... Eivätkä ole mitään pikkujuttuja, vaan vaikeista aiheista, lääkärinluentojen pohjalta kliinistä labralääketiedettä, kirraa ja sisätautioppia. Olen jo viikon ollut niin levoton, että en pysty keskittymään mihinkään. Joka paikkaan sattuu, silmissä sumenee ja tuntuu että ruoka ei pysy sisällä.

Kaikennäkösiin ihmissuhdetragedioihin (ero, kuolema) kroppani reagoi hyvin voimakkaasti. Kun kuulen jotain järkyttävää saatan oksentaa... Isän kuoleman jälkeen ruokahalu katosi ja laihduin 6kg kahdessa kuukaudessa kun mikään ei vaan mennyt alas. Sairastun myös hyvin herkästi flunssaan kun oon vähäkin stressaantunut ja ylikuormittunut...

Näin jälkeenpäin pitää viel lisätä, että onhan mulla toi neppari 1. huoneessa ja kun kävin katsomassa noita aspekteja, niin sieltä löyty neptunus oppositio mars, josta sanottiin että voi olla fyysisiä ongelmia ja yliherkkyyttä lääkkeille... Ja näinhän se onkin, viimeks kun kävin hammaslääkärissä teki puudutusaineet sellaset reaktiot et verenpaineet laski ja pyörryin. Muutenkin oon kauheen herkkä pyörtymään.
« Viimeksi muokattu: 22.05.2006 20:58:36 kirjoittanut valonkantaja » tallennettu
Sivuja: [1] 2
  Tulostusversio  

Siirry: