Sivuja: [1] 2 3
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Kuka keksii parhaan selityksen?  (Luettu 16445 kertaa)
0 jäsentä ja 9 vierasta katselee tätä aihetta.
sideman
Astroholisti

Profiili
« : 17.06.2014 23:46:51 »

Jotka Lidl'issä useasti asioivat, lienevät huomanneet, että tuotteiden paikkoja vaihdellaan
suht. tiuhaan siellä. En osaa sanoa, onko tuossa myymäläkohtaisia eroja.

Oli miten oli, esim. kahvi saattaa eräänä kauniina päivänä löytyä toiselta puolelta myymälää
kuin se oli edellisen käyntisi aikana.

Oletko pähkäillyt, mikä tuon mitä ilmeisimmin  suht. paljon työtä vaativan menettelyn motiivi
saattaisi olla?

Itselläni on kyllä hypoteesi tuosta, ja luulempa hyvinkin, että moni saattaisi yhtyä
siihen. Noh, eipä sen hiffaaminen mitään rakettitiedettä taida olla...

:Smiley

tallennettu
Downtempo
Vieras
« Vastaus #1 : 18.06.2014 01:30:44 »

niinpä. myymäläkohtaiset erot.
samoilla paikoilla on ollut pitkän aikaa tavarat.
ainoa ero on, nyt kesän, KUUMAN grillekesän ansiosta, kaikki lihat on yhdessä kasassa HOT GRILLI tuotteiden kanssa, joten sai kävellä muutaman metrin eteenpäin, löytääkseen normaaleja leikkeleitä. (eikä hot grilli makkara-double-bouble-pakkauksia, + nimeonomaan grillailuun tarkoitettuja juustoja, ja erinäisiä Grilli salaatteja ja lihoja). koko se nurkka oli tarkoitettu grillaamiseen.

onneks tosiaan muutaman askeleen päästä löytyi ne samat vanhat tutut.

mut samat vanhat tuotteet on siellä missä on ollutkin. keskikäytävän tavarat muuttuu, tietty, ne PRO tuotteet,  mitä kaikki hamstraa.

oletkos itse käynyt monessakin lidlissä? eri paikkakunnissa?
tallennettu
sideman
Astroholisti

Profiili
« Vastaus #2 : 18.06.2014 09:53:12 »

niinpä. myymäläkohtaiset erot.
samoilla paikoilla on ollut pitkän aikaa tavarat.
ainoa ero on, nyt kesän, KUUMAN grillekesän ansiosta, kaikki lihat on yhdessä kasassa HOT GRILLI tuotteiden kanssa, joten sai kävellä muutaman metrin eteenpäin, löytääkseen normaaleja leikkeleitä. (eikä hot grilli makkara-double-bouble-pakkauksia, + nimeonomaan grillailuun tarkoitettuja juustoja, ja erinäisiä Grilli salaatteja ja lihoja). koko se nurkka oli tarkoitettu grillaamiseen.

onneks tosiaan muutaman askeleen päästä löytyi ne samat vanhat tutut.

mut samat vanhat tuotteet on siellä missä on ollutkin. keskikäytävän tavarat muuttuu, tietty, ne PRO tuotteet,  mitä kaikki hamstraa.

oletkos itse käynyt monessakin lidlissä? eri paikkakunnissa?

Neljässä Liitelissä täällä Ruikonperällä...No, oikeastaan vain siellä, missä useiten käyn
olen havainnut tuon jonnin verran kyrsivän seikan. En ole keksinyt muuta selitystä
sille kuin sen, että sillä tavalla houkutellaan jengiä tekemään impulssiostoksia, koska
"vanhalla tutulla paikalla" onkin nyt jotain muuta kiintoisaa...

Huh
tallennettu
Varjotar
Astroholisti

Starchild

Profiili
« Vastaus #3 : 18.06.2014 11:21:21 »

Kuuluu kategoriaan myynninedistämis- ja liikesalaisuudet Smiley
tallennettu

Kuuntele tuulta.
Sydänpuu
Kanta-astroilija

Profiili
« Vastaus #4 : 18.06.2014 15:35:27 »

Yksi syy voi olla ettei Lidlissä ole varsinaisia hyllypaikkoja tuotteille vaan ne lastataan hyllyihin laatikoittain. Näin sitten vapautuvaan tilaan voi laittaa mitä vain tilalle helposti.
tallennettu
sideman
Astroholisti

Profiili
« Vastaus #5 : 18.06.2014 16:10:22 »

Yksi syy voi olla ettei Lidlissä ole varsinaisia hyllypaikkoja tuotteille vaan ne lastataan hyllyihin laatikoittain. Näin sitten vapautuvaan tilaan voi laittaa mitä vain tilalle helposti.

Tuntuu paremmalta selitykseltä kuin omani, sillä minua ainakin riepoo se, kun joutuu
etsimään tuotetta joka ei olekaan enää "vanhalla paikallaan". Se on minulle tosin keskimääräistä
hankalampaa, koska en käytä rillejä muulloin kuin telkkua töllätessä ja autoa ajaessa (mitä tapahtuu
nykyään tosi harvoin...).
tallennettu
Kuuhilda
Astroholisti

Profiili
« Vastaus #6 : 18.06.2014 18:13:55 »

No ajatus;
Ne siirtelee niitä siksi, että ihmiset ei pysyis vaan vakiintuneissa tuotetissaan ja kulje sitä kauppaa läpi ja napsi vaan kyytiin mitä ovat tottuneet napsimaan, vaan että silmä osuis muihinkin juttuihin siellä, uusiin ja erilaisiin, ja ehkä tulis joku heräteostoskin tehtyä ko joutuu tsiigaileen sitä jotakii kahvipakettia jostakii käsiinsä.
tallennettu
Anitaaah
Kanta-astroilija

Profiili
« Vastaus #7 : 18.06.2014 18:59:18 »

Veikkaan tätä ^ ^ käypäiseksi syyksi. Asiaa tukee myös kirjoittelu LidlIn hintojen edullisuudesta verrattuna
K- ja S-myymälöiden hintoihin. Aikaa vievin askare kaupoissa on tavaroiden hyllyttäminen. Lidlissähän tuotteet
suurelta osin paiskataan laatikoissa myymälään, hyllyttämättä  ja jopa muovit päällä. Siitä vaan ... jos tuote löytyy =) !!

idiot2
tallennettu

~  kulkekaa nyt-virralla kuin kuunsäteellä ja seuratkaa sen valoa  ~
Ave^^
Vieras
« Vastaus #8 : 18.06.2014 21:32:53 »

Lidlin liiketoimintalogiikka perustuu valikoiman satunnaisuuteen ja suoraan varastosta esille -tyyliin. Valikoima ei siis ole kiinteä, suuri osa tuotteista on sesonkien ja erien mukaan vaihtelevia. Ja itse en ainakaan koskaan löydä Lidlistä kaikkea tarvitsemaani, aina pitää tehdä reissu toiseenkin kauppaan täydentämään ostoksia.  Tongue Näin minimoidaan kustannuksia. Lisäksi on sitten ne tietylle päivälle osoitetut tarjoukset, joiden avulla asiakasvirtoja tasataan (yleensähän tiettyinä päivinä on enemmän volyymia kuin toisina, niin noilla tarjouksilla yritetään tasata sitä).

Sinänsä se, että tuotteiden paikkaa selvästi vaihdetaan, vaikuttaa enemmän tarkoituksenmukaiselta toiminnalta. Joku mainitsi grillituotteet, eli sesonkituotteet laitetaan eteen, ja tuo uusiin tuotteisiin tutustuttaminen voi hyvinkin olla tarkoituksena. Niissä Lidleissä missä itse olen käynyt, on tietyt tuotteet kyllä aina olleet samoilla paikoilla (lukuun ottamatta sitten niitä vaihtuvia eriä sun muita). Että siinä mielessä uskoisin sen olevan jokin uusi taktiikka, mitä kokeilevat.
« Viimeksi muokattu: 18.06.2014 21:55:25 kirjoittanut Ave^^ » tallennettu
Eklektikko
Astroholisti

Profiili WWW
« Vastaus #9 : 19.06.2014 08:38:21 »

Lidl pitää hinnat edullisina paitsi sillä että tuotteita ei hyllytetä, myös muutoin riistämällä henkilökuntaa kaikin puolin. Saksassa Lidl jäi kiinni työntekijöidensä salakuvaamisesta, kassitarkastukset ovat päivittäisiä jne. Minulle se että työnantaja tekee niitä kassitarkastuksia tarkoittaa sitä, että työnantaja tietää ITSEKIN maksavansa riistopalkkaa ja sen vuoksi ei itsekään luota työntekijöihinsä. Kassitarkastusten tarve itsessään osoittaa jo työpaikan riistotyöpaikasi.  Kassaksi Lidliin  hakevilta vaaditaan myös valokuva hakemukseen, mikä osoittaa taipumusta ulkonäköön perustuvaan syrjintään.

Suomessa Lidl jotuu käyttäytymään jotenkuten hyvin työntekijöitään kohtaan, mutta tarinat eritoten Saksasta ovat sitä luokkaa että otin Lidlin boikottilistalle saman tien kun se suomeen tuli, enkä ole sinne koskaan jalallani astunut. En vaikka hinnat olisivat houkuttelevia ja valikoimassa mielenkiintoisia tuotteita joita ei muualta löydä.

Halvat hinnat tehdään nykyään AINA suorittavan portaan eli perustyöntekijöiden selkänahasta, hyllytyksessä säästäminen on toissijaista. Äänestänkin jaloillani ja lompakollani työntekijöiden parempien palkkojen ja kohtelun puolesta, enkä edelleenkään asioi Lidlissä.
tallennettu

DISCLAIMER: Teksteissäni ei ole tulkinnanvaraa vaan kirjoitan juuri tismalleen niinkuin tarkoitan. Rivien välien lukeminen  ja oma tulkinta on aina lukijan vastuulla ja tähän mennessä ollut 100% virheellistä. Merkurius jousimiehessä: Kuulostan saarnaajalta vaikka asia olisi täysin triviaali.
sideman
Astroholisti

Profiili
« Vastaus #10 : 19.06.2014 09:18:17 »

Lidl pitää hinnat edullisina paitsi sillä että tuotteita ei hyllytetä, myös muutoin riistämällä henkilökuntaa kaikin puolin. Saksassa Lidl jäi kiinni työntekijöidensä salakuvaamisesta, kassitarkastukset ovat päivittäisiä jne. Minulle se että työnantaja tekee niitä kassitarkastuksia tarkoittaa sitä, että työnantaja tietää ITSEKIN maksavansa riistopalkkaa ja sen vuoksi ei itsekään luota työntekijöihinsä. Kassitarkastusten tarve itsessään osoittaa jo työpaikan riistotyöpaikasi.  Kassaksi Lidliin  hakevilta vaaditaan myös valokuva hakemukseen, mikä osoittaa taipumusta ulkonäköön perustuvaan syrjintään.

Onko sinulla jotain tilastotietoja Lidl'in palkoista?

Faktahan lienee se, että me kaikki maksamme myymälävarkauksien vuoksi lisähintaa tuotteista.

Työntekijöillä lienee suuri houkutus ottaa mukaansa jotakin etenkin varastosta työpäivän päätteeksi.
Tiedän tuon omasta kokemuksesta kun olin kesätyössä meijerissä. En ottanut mukaani mitään,
mutta saatoin rääpäistä pienen osan vaikkapa kotijuustopakkauksesta ja heittää sen sitten roskiin.
Tuo oli toki luvallista, mutta ei kovin fiksua, ja sainkin siitä kauttarantaisen huomautuksen. Jos
nautti jotakin tuotetta, edellytettiin, että pakkauksen sisältö syödään kokonaan.

Minä käyn Lidlissä siksi, että siellä monet tuotteet ovat ensiluokkaisia. Esimerkiksi niin
hyviä porkkanoita, kuin Lidl'istä usein saa, en ole tavannut juuri missään muualla. Olen
kyllä tosin kerran joutunut pettymään, kun ostamani parsat olivät päästään mätiä, LOL!

Cheesy
tallennettu
Eklektikko
Astroholisti

Profiili WWW
« Vastaus #11 : 19.06.2014 09:49:03 »

Työntekijöillä lienee suuri houkutus ottaa mukaansa jotakin etenkin varastosta työpäivän päätteeksi.

Työntekijöillä ei ole tuota houkutusta, jos palkka ei ole riistopalkka ja häntä kohdellaan muutenkin asiallisesti esim. ruokatuntien ja vessataukojen osalta. Hävikki ja sen seurauksena lanseerattavat kassitarkastukset ovat tarpeen vain silloin kun työntekijöitä kohdellaan niin huonosti, että nämä kokevat oikeutetuksi varastaa tavaraa työpaikalta kompensoidakseen huonoa palkkaa tai liian vähäisiä työvuoroja (jälkimmäiset erityisesti Lidlissä ongelmana).

Lidl vakoili työntekijöitään:
http://www.taloussanomat.fi/ulkomaat/2008/03/26/lidl-vakoili-saksassa-tyontekijoitaan/20088585/12

Suomalaista keskustelua lidlistä työnantajana:
http://keskustelu.plaza.fi/ellit/tyo-ja-yhteiskunta/kahvitunnilla/1405086/lidl-tyonantajana/

Työntekijöiden kohtelu on minulle ensisijaisten valintaperusteiden joukossa kun valitsen missä asioin. Minä tarkkailen myös YRITYKSEN laatua, en vain tuotteiden laatua...  Grin
« Viimeksi muokattu: 19.06.2014 09:52:21 kirjoittanut Eklektikko » tallennettu

DISCLAIMER: Teksteissäni ei ole tulkinnanvaraa vaan kirjoitan juuri tismalleen niinkuin tarkoitan. Rivien välien lukeminen  ja oma tulkinta on aina lukijan vastuulla ja tähän mennessä ollut 100% virheellistä. Merkurius jousimiehessä: Kuulostan saarnaajalta vaikka asia olisi täysin triviaali.
Ave^^
Vieras
« Vastaus #12 : 19.06.2014 11:32:11 »

Kyllähän Lidlin toimintalogiikka on kustannustehokas ihan muistakin syistä kuin työntekijöiden riistosta, ja pääasiassa perustuukiin niihin muihin syihin. Totta kai suosittelen, että kaikki kävisivät mielummin suomalaisissa kaupoissa eivätkä antaisi rahojaan saksalaiselle ketjulle, mutta kyllä hyllytys vie todella paljon työtunteja, joten siinä säästää, niin kuin myös suurilla erillä ostaessa ja volyymia tasatessa. Lidlillä on myös oma maahantuontinsa ja kaiketi tukkusysteemit (en tiedä tarkalleen miten tuon hoitavat), joten ei ole riippuvainen Sok:n ja Keskon ylivallasta siinä suhteessa.

Toiseksi, vaikka olisi kuinka suuret palkat, niin pikkunäpistyksiä työntekijät tekevät aina. Kuuluu yleensä normaaleihin hävikkilaskelmiin ne.
« Viimeksi muokattu: 19.06.2014 11:35:11 kirjoittanut Ave^^ » tallennettu
Ave^^
Vieras
« Vastaus #13 : 19.06.2014 11:41:28 »

Ja noista tauoista, kaupan alan työehtosopimuksessa alle 8h työvuoroon ei kuulu puolen tunnin ruokataukoa, ainoastaan kymmenen minuutin taukoja riippuen työvuoron pituudesta. Itse kun olen ollut Siwassa töissä, niin eipä siinä yksin vuorossa ollessaan kovin ehdi pitämään taukoa. Sama tilanne on varmaankin muissakin tämän tyyppisissä, kuten ärrällä. Kesko ja Sok taas panostavat erityisen tehokkaasti työntekijöihinsä, mutta heillä lieneekin tuon duopoliaseman puolesta varaa.
tallennettu
Ritsa
Kanta-astroilija

Profiili
« Vastaus #14 : 19.06.2014 12:10:24 »

Minulle toisaalta tulee korvista tuo bonussysteemi ja kahden ketjun monopoliasema. Myös se, että ei ole mitään varmuutta, että nuo S- ja K-ryhmille syydetyt rahat jotenkin pysyisivät Suomessa, kun tuntuu, että nuo isot firmat käyttävät "verosuunnittelua" eli laillista veronkiertoa aina kun mahdollista. Eli minä käyn Lidlissä hintojen takia aina kun mahdollista, sillä en tiedä itse siitäkään kuinka paljon paremmin näillä "suomalaisilla" ketjuilla pidetään huoli työntekijöistä. Ainakin paikallisessa Lidlissä työntekijöillä vaikuttaisi olevan hyvä ilmapiiri ja hymyilevätkin ihan luonnollisesti. Olisi kiva tietää kuinka suuri suomalaisomistus noissa kahdessa isossa ketjussa on?
tallennettu
Sivuja: [1] 2 3
  Tulostusversio  

Siirry: