Sivuja: [1]
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Turvonneet rinnat & menkat?  (Luettu 6951 kertaa)
0 jäsentä ja 2 vierasta katselee tätä aihetta.
Inda
Kohtuuastroilija
**

Profiili
« : 25.06.2014 09:50:50 »

Mulla alkoi noin yli vuos sitten turvota rinnat ennen menkkoja. Pystyn urheilemaan, mutta ovat iltaisin ja aamuisin tosi arat. Ihmetyttää, kun tuota oiretta ei ole ennen ollut vaan vanhemmalla iällä ilmestynyt. Onko kenelläkään ollut sama tilanne ja oletteko löytäneet jotain helpotusta?

Olin muuten vain ilman sokeria kaksi viikkoa ja silloin tuota rintojen turvotusta ei ollut, otin silloin kyllä muutamia lisäravinteita, joten todella vaikea sanoa johtuiko kivun katoaminen lisäravinteista vai sokereista. Olen yrittänyt vähentää sokeria ennen menkkoja mutta ei ole samalla tavalla auttanut kuin aikaisemmin.

Onko kellään mitään kikkoja tähän?
tallennettu
Eklektikko
Astroholisti

Profiili WWW
« Vastaus #1 : 25.06.2014 09:55:58 »

Ainoa kikka mikä tulee mieleen on tämä:
KAIKKI hiilihydraatit ovat kehosi kannalta sokeria, sillä ne muuttuvat glukoosiksi elimistössä. Niinpä pelkkä sokerin vähentäminen ei ehkä auta sen vuoksi, jos kuitenkin syöt muita hiilihydraatteja samaan aikaan runsaasti. Ja se paljon puhuttu täysjyvävilja: Sen hiilihydraatit muuttuvat myös sokeriksi elimistössä.

Eli hiilihydraattien kokonaismäärän vähentäminen kuukautisia edeltävinä päivinä - ei siis vain lisätyn sokerin - voisi olla kokeilemisen arvoista.

Ja ne yleisimmät hiilihydraatin lähteet:
Sokeri
Peruna ja muut juurekset
Viljat (leipä, keksit, pulla, pasta, puurot jne)
Einekset - niihin lisätään usein tärkkelyksiä rakenteen parantamiseksi
Hedelmät - ne on jalostettu niin luonnottoman makeiksi, että pari englantilaista eläintarhaa joutui lopettamaan hedelmien syöttämisen apinoille, koska jopa apinat alkoivat saada niistä diabetesta sekä vatsa- ja hammasvaivoja...

HUOM: Kun vähennät hiilihydraatteja älä missään nimessä korvaa niitä proteiinilla, sillä keho muuttaa ylimääräisen proteiinin sokeriksi! Korvaa pois jäävät kalorit luonnollisilla rasvoilla (voi, kerma, oliiviöljy, kookosöljy) sekä vihanneksilla ja marjoilla.
« Viimeksi muokattu: 25.06.2014 09:58:06 kirjoittanut Eklektikko » tallennettu

DISCLAIMER: Teksteissäni ei ole tulkinnanvaraa vaan kirjoitan juuri tismalleen niinkuin tarkoitan. Rivien välien lukeminen  ja oma tulkinta on aina lukijan vastuulla ja tähän mennessä ollut 100% virheellistä. Merkurius jousimiehessä: Kuulostan saarnaajalta vaikka asia olisi täysin triviaali.
Inda
Kohtuuastroilija
**

Profiili
« Vastaus #2 : 25.06.2014 10:31:04 »

Kiitos!

Viljoista syön lähinnä kauraa ja tattaria, niitäkin max joka toinen päivä. Perunaakaan ei tule syötyä, mutta muita juureksia kyllä lanttua, porkkanaa, punajuurta yms.

Marjoja syön kyllä paljon ja smoothien laitan välillä banaanin mukaan. Ja banaanit taitaakin olla aika maikeita. Mielenkiintoinen tuo apina-homma muuten, en ole kuullutkaan siitä. Oon useasti miettinyt, että miten kaupan hedelmät on usein supermakeita, mutta tosiaan tuo selittääkin paljon..

Tuosta kookosöljystä vielä. Siitä löytyy niin paljon ristiriitaista tietoa, joissain ylistetään terveyspommiksi ja toisissa kirjoissa taas sanotaan, ettei ihmisen elimistö pysty käsittelemään kookosöljyn rasvaa kovin hyvin, vaan se jotenkin jää elimistöön haittamaan. En muista oikeita termeijä. Tuntuu ihan mahdottomalta kun joka asiasta on aina kaksi puolta, tänään luin juuri artikkelin jossa sanottiin, että rypsiöljy on saatanasta. Kohta ei tiedä enää mihin uskoa..Kehoa pitäisi kuunnella, mutta kun on jo valmiiksi niin epäluuloinen niin vaikea sanoa onko satunnaiset vatsanväänteet stressin vai ruoka-ainesten vika Cheesy
tallennettu
Eklektikko
Astroholisti

Profiili WWW
« Vastaus #3 : 25.06.2014 10:35:55 »

Kookosöljy on aivan loistava rasva (kylmäpuristettu sellainen siis) niille joille se sopii. Se vain ei sovi kaikille, itse en esimerkiksi voi käyttää, mutta syy ei ole kookosöljyn vaan sen että se ei sovi juuri minun keholleni. Kokeilemalla saat selville sopiiko, minä sain kahdesta teelusikallisesta vatsavaivoja ja kuumeisen olon puoleksi päiväksi. (Ja ei, kyse EI ollut puhdistumisreaktiosta.) Mutta joo, stressikin voi sotkea asiaa jos vatsa siihen herkästi reagoi, eli testi pitäisi tehdä esim. lomalla tai muuten stressittömään aikaan.

Rypsiöljy ON saatanasta: Tämä johtuu siitä että vaikka sen rasvahappojen suhteet näyttävät koeputkessa hyvältä, ei ihmiselimistö pysty sen omega3 esiasteesta hyödyntämään kuin noin 7% mikä johtaa sitten siihen että omega6 rasvahappoja tulee liikaa. Ja niitä tulee muutenkin  nykyään liikaa aivan kaikille ja se on se syy välttää rypsiöljyä.

Ruokavaliosi kuulostaa aika hyvältä, banaani on aikamoinen hiilihydraattipommi, mutta kuulostaa siltä että jos vain pistät ne tattarit, kaurat ja banaanit minimiin ennen kuukautisia, niin se ehkä voisi auttaa?
tallennettu

DISCLAIMER: Teksteissäni ei ole tulkinnanvaraa vaan kirjoitan juuri tismalleen niinkuin tarkoitan. Rivien välien lukeminen  ja oma tulkinta on aina lukijan vastuulla ja tähän mennessä ollut 100% virheellistä. Merkurius jousimiehessä: Kuulostan saarnaajalta vaikka asia olisi täysin triviaali.
Inda
Kohtuuastroilija
**

Profiili
« Vastaus #4 : 25.06.2014 11:44:08 »

Jep, voisi tosiaan kokeilla tuota, että jättää hedelmät ja viljat hieman ennen pois. Itse en ole huomannut tuosta kaurasta tau tattarista muuten mitään ongelmia aiheutuvan, enkä kyllä kookosöljystäkään, joten kai sitäkin voi sitten huoletta käyttää.

tallennettu
Eklektikko
Astroholisti

Profiili WWW
« Vastaus #5 : 26.06.2014 08:21:52 »

Vielä tuli mieleen yksi asia:
Ehkä jonkinasteinen turvotus ennen kuukautisia kannattaisi hyväksyä motolla 'kyllä kroppa tietää.'
Ei tietenkään siis hirmuinen epämukava valtaisa turvotus - sellaiselle jo jotain haluaakin tehdä - mutta sellainen kohtuullinen ehkä kannattaa hyväksyä.

Nimittäin tällainen ilmiökin löytyy: Monilla tekee juuri kuukautisia edeltävinä päivinä mieli enemmän hiilihydraatteja kuin yleensä. Ja hiilihydraattien syöminen nimenomaan kerää nestettä elimistöön.  Voisiko kyse olla ihan vain siitä että kroppa haluaa kasvattaa nestemääräänsä jonkin verran kompensoidakseen jo etukäteen tulevaa verenvuotoa? Ehkä turvotuksella on hyödyllinen tarkoitus?

Minulla kertyy nestettä semmoiset kilo tai pari aina ennen kuukautisia, esim. sellaista määrää pidän ihan normaalina enkä yritäkään tehdä asialle mitään. Ja olen pannut itsellänikin merkille hiilihydraattien ylimääräisen kaipuun juuri tuolloin, saatankin syödä esim. enemmän pähkinöitä tms.
tallennettu

Inda
Kohtuuastroilija
**

Profiili
« Vastaus #6 : 27.06.2014 14:32:51 »

Niin voi olla!

Olen hieman kummastellut, että rintojen turvotus on alkanut sen jälkeen kun olen vaihtanut ruokavalioni terveellisempään suuntaan. Ennen ei ollut mitään kipuja ja söin vehnää, karkkia, yms epäterveellistä. Ehkäpä nyt sitten kun ruuan myötä suhde kehoonkin on muuttunut niin keho informoi paremmin, mitä tarvitsee tai ei tarvitse Smiley
tallennettu
Sivuja: [1]
  Tulostusversio  

Siirry: