Oleellinen ero lienee siinä, että kofeiini ei ole ihmiselle välttämätöntä, mutta useimpien aivot tarvitsevat sokeria,
tai ne lakkaavat toimimasta. Useimmat lienevät kuulleet hypoglykemiasta?
Kaikki yllä täysin väärin.
1) Kaikki hiilihydraatit muuttuvat elimistössä sokeriksi jota aivot voivat käyttää. Esimerkiksi kasviksien, marjojen, pähkinöiden ja maitotuotteiden hiilihydraatit ja tietenkin myös viljojen hiilihydraatit.
Elimistön ja aivojen kannalta hiilihydraatti = sokeri! Minkäänlaista tarvetta syödä erikseen sokeria ei tästä syystä kenelläkään ole.
2) Silloin kun hiilihydraatteja syödään melko vähän mutta ei olla vielä ketoosissa, maksa puksuttaa aivan oma-aloitteisesti RASVASTA aivoille glukoosia eli sokeria silloin kun ruuasta saatu sokeri on käytetty. Maksa tekee sen myös aamuisin ja tekee sen aivan kaikille, sillä aivan kaikki ovat olleet myös ketoosissa aamuyöllä - muuten olisi pakko herätä syömään - ja tämän aamuisen oman sokerintuotannon nimi on 'aamunkoittoilmiö.' Sen voimakkuus riippuu edellisen illan ateriasta: mitä vähemmän söi illalla hiilihydraatteja, sitä voimakkaampi on aamunkoittoilmiö.
3) Aivot toimivat itse asiassa ketoneilla PAREMMIN kuin glukoosilla, mistä syystä ketogeenisella ruokavaliolla on saatu lupaavia tuloksia dementiapotilaiden hoidossa. Ketonien ja sokerin lisäksi aivot osaavat lisäksi käyttää energiaksi maitohappojohdannaisia ja pyruvaatteja, joita aivoille annetaankin esim. raskaiden liikuntasuoritusten yhteydessä kun lihakset käyttävät suuremman osan sokerista.
Yhdessä artikkelissa törmäsin ajatukseen siitä, että aivot joita ruokitaan VAIN glukoosilla, toimivat aliteholla, aivojen pitäisi saada vähän kaikkia noita, vaikka glukoosi onkin toki pääasiallinen energianlähde niille.
Hypoglykemioista kärsivätkin vain sokeripolttoiset, eli ne jotka syövät suositusten mukaista runsashiilihydraattista ruokaa niin, että kroppa ei osaa itse vaihtaa lennosta rasvahappojen käyttöön, eikä myöskään riittävän hanakasti rupea itse tuottamaan rasvasta sokeria silloin kun tarvitsee.
Sokeriarvojen tasaisena pitäminen on paljon helpompaa runsasrasvaisella vähähiilihydraattisella ravinnolla, kuin suositellulla nimenomaan niitä hypoglykemioita helposti tuottavalla ravinnolla. Mutta toisaalta elintarviketeollisuus hyöytyy kovasti siitä että sokeripolttoisten on tungettava jotain välipalaa suuhun parin-kolmen tunnin välein hypot välttääkseen ja lopulta kun he sairastuvat tuon toiminnan seurauksiin, hyötyy myös big pharma.
Hiilihydraatit ovat AINOA makroravinne, jolle ei ole päivittäistä minimitarvetta, koska kroppa osaa itse tehdä kaikki tarvitsemansa glukoosin rasvasta. Proteiinia ja rasvaa on pakko saada päivittäin, hiilihydraatteja ei. En tietenkään suosittele hiilihydraatitonta ruokavalioa, kunhan esitän vain esimerkkinä sen, että se on ainoa makroravinne jonka voi haluteessaan jättää kokonaan syömättä.