Hakutoiminto ei löytänyt yleistä tai merkkikohtaista keskustelua marsista. Voiko tosiaan olla, että muista planeetoista löytyy oma keskustelu, mutta marsista vielä ei? Nytpä sitten aloitetaan sellainen.
Tyylitopicin innoittamana sukelsin youtuben astrologiamaailmaan ja löysin sieltä aika osuvan videon marsini sijainnista skorpionissa (
http://www.youtube.com/watch?v=u5jiP9WqSe4). En ole tähän mennessä kovin syvälle sukeltanut marsin maailmaan, mutta tuo video herätti mielenkiinnon. Aika taitaa muutenkin olla otollinen marsin tutkiskelemiselle itselläni. Videossa puhutaan itsevarmasta ja epäitsevarmasta versiosta skorpparimarsista. Pystyn tunnistamaan molemmat puolet itsestäni olemassaoleviksi samanaikaisesti, ei niinkään välttämättä yleisestä itsevarmuudesta riippuen. Se että antaa olla, on tavallaan myös valtakeino ja valinta. En aina "jaksa tuhlata energiaani turhiin asioihin", joka on olemukseltaan omanlaisensa mielenosoitus. Toisaalta epäitsevarmoina aikoina passiivisaggressiivinen alistuminen on kuitenkin myös tuttua.
Pyrin kuitenkin muun karttani ja moraalikäsitysteni varjossa yleensä olemaan taistelematta, koska usein olen taistellut ja siitä on seurannut liikaa negatiivista energiaa, jota en kaipaa. Silti joka hetki tunnistan itsessäni sen halun lähteä hitaasti ja piilevästi, mutta kokonaisvaltaisesti tuhoamaan minua loukanneen ihmisen. Kosto on varsin kiehtova aihe. Silti en halua toteuttaa sitä, koska jouskari ja kala minussa pyrkivät positiivisempaan ja empaattisempaan suuntaan.
Videossa sanottiin mielenkiintoisesti, että "ajattelee ettei kukaan muu kestä mitä itse kestää", tuo kyllä aika paljon kuvaa yleensä skorpparia, mutta marsin ollessa kyseessä toimintakyky korostuu, jolloin tunnistan tuon "selviän vaikka kiven läpi" -asenteen. Mielenkiintoista tuossa kuitenkin on tuo "ajattelee ettei kukaan muu", jota olen itsestäni viime aikoina tutkaillut. Se ei ole kovin vahvana siinä mielessä, että ymmärrän ettei elämäni ole mitenkään erityislaatuista muihin verrattuna. En koe, että kestäisin asioita enemmän kuin muut, mutta siinä on ajatuksena jotakin ideaalista ja kiehtovaa. Sellainen mystinen sankarihahmo. Siinä vaiheessa, kun rupeaa ajattelemaan kestävänsä enemmän kuin muut, lukitsee itsensä kehään, jossa etäännyttää itsensä muista ja yrittää hyväksyttää tätä itselleen selittämällä, että on tällä tavalla kuitenkin parempi kuin muut, näin ainakin omalla kohdallani.
Mutta tuo seksiin liittyvä "they didn't shower for you" kyllä nauratti.
Vaikka skorppari merkkinä edustaa seksiä, niin enemmän se edustaa äärimmäisyyksiä. Osaan olla sekä runsaasti seksuaalinen että selibaatissa ihan yhtä luontevasti ja kärsimättä.
Mitä osaa psyykessä mars siis edustaa? Mars on toimintaenergia, mistä innostuu, mikä saa toimimaan, miten toimii, miten puolustaa itseään, milloin kokee tarvetta puolustautua, kuinka periksiantamaton on tai kuinka helposti antaa periksi..
Mars on omassa merkissään oinaassa ja skorpionissa, ylennyksessä kauriissa ja alennuksessa ravussa.
Aloitin pohdiskelun oman marssijaintini kautta, mutta jatkukoon myös muista sijainneista.