Venäläisethän miehittävät suomen alueita - karjala, salla ja petsamo - ja sitten ihmettelevät miksi suomalaiset eivät pidä heistä...
Omat tukiohdat. Sillon.
No ylipäätään, ehkä voisi miettiä, että miks suomalaiset eivät pitäneet heistä silloin.
Miksi ajatellaan, että nytkin täytyy niin ajatella?
no joo, historia toistaa itseään... mutta ei aina.
silloin oli silloin. oli erilaiset lähtökohdat ja siitähän on loppujen lopuksi aikaa paljon.
katkeruus pahentaa.
Jos ei haluta, että historia toistaa itseään, niin eikös silloin täytyisi päästää irti menneistä ja opita vanhoista, tietenkin onhan näissä variaationsa, tietyistä pidetään kiinni, mutta virheistä opitaan. People chance.
Mulla on ainakin tuntuma, että kun historia on jo toistanut itseenä niin tarpeeks, että vanhat metodit ei vaan kertakaikkiaan enää sovi tähän sosiaaliseen kierteeseen, että se jo "pakottaa" ihmiset toimimaan erilailla.
En mä ainakaan ole katkera venäläisille aiemmista sodista, koska olen yksilö ja ajattelen yksilönä.
toki voi ajatella kollektiivisesti venäjästä, mutta se katkeruus on kitkettävä asia.
vähän verrattavissa ruotsiin, että monet suomalaiset suorastaan nauttii ruotsalaisten häviämisestä. ruotsalaiset kun ovat homoja lähes kaikkien mielestä. Sitten etitään syitä, tähän, niin menee selittelyt vain pieniin yksityiskohtiin, tyyliin jääkiekkoon.
Ruotsi on vaan kerrassaan homo valtio monien mielestä. vaikkei nyt liitykkään politiikkaan, mutta verrattavissa ennakkoluuloihin.
Sen ymmärrän niiltä, ketkä ovat eläneet niinä aikoina kun venäjän kanssa on ollut sotia suomen kanssa (mm. iso iso vanhempani)
mutta se, että sen takia vihataan NYKYÄÄN venäjää aiempien miehitysalueiden takia, on mun mielestä sellaista turhaa pelon lietsontaa.
samaa mieltä kuin hamal, jos kohtaan venäläisiä (mitä olen työni puolesta kohdannut paaaljon), niin menisinkö paasaamaan vihapuheita? no en.
saako esim. saksalaiset vihapuheita? miksei saksalaisia vihata? sieltähän se pahin hitleri lähti liikkeelle. Mikä loppujen lopuksi johti noihin sotiin, mitkä kurottui suomenkin sotiin.
Mun mielen mukaan ne "pää epäkohdat, päävalltaeliitit" täytyisi saada kuriin, ja keskittyä niihin, eikä niin että joka kansalainen on paha, sen takia miksi joskus on ollut sotia. Koska kansalainen on eriasia kuin se, kuka on valta-asemassa.
MUOKS: ja sen takiahan ne alueet vallattiinnkin, kuin tässä ukrainan kriisissä, puolustuskanta, rajamaa. suomi oli välikappale.
Suomi on siksi kriisi maa, koska sitä riepotellaan suuntaan jos toiseen, koska on sopivasti venäjän rajalla, ja nyt varsinkin länsi-eliitti puskee päälle, eu:n kautta, ja tottakai suomi on otollinen, niinkuin ukraina, paitsi, että suomella on edellen se ITSENÄISYYDEN valta, mutta se on vähän hiipunut, eli suomi lilluu vähän kahden tulen välissä. Ei suinkaan niinkää kärjistettynä, kuin ukrainassa.
Ei toisaalta ihme, että kautta aikojen on korostettu suomen itsenäisyyttä
toivottavasti suomi osaa "joskus", ryhdistäytyä ja ottaa sen itsenäisyyden itselleen, epäilen suuresti mitään sotia suomeen. asiat hoidetaan sovinnaisilla puheilla. koska mitäpä hyötyä venäjällä muuta hyötyä on hyökätä ja miehittää suomea, paitsi se, että rajalla kummittelee länsimaan (amerikan ahneet). Ja jos vaikka joskus suomi luopuisikin itsenäisyydestä, ja antaisi liikaa valtaa länsimaan eliitille, niin seuraava kohdehan olis sitten ruotsi. ja sama rumba jatkuisi.
Virohan ei ola tulisijalla, koska osaa olla itsenäinen, ja muistaa kuinka olla jo venäjän alaisena.
Virohan on oikeasti teknologisesti ja muutenkin paljon suomea edelle monessakin asiassa, mistä venäjä on hyvinkin tietoinen.
ja taas muoks:
Putin ei sentään ole sellainen nukkenaru, niinkuin amerikassa.
Venäjällä ei ole muita isompia korrpuptioita, niinkuin amerikan pankki-eliitit, mitkä hallitsee epäsuorasti lähes koko maailmaa.
mutta ei taas toista osaa maailmasta, tokihan media mustamaalaa putinia, niiden perusteella, mitä muut venähän politiitikot sanovat.
en siltikään ole mikään hihkujeij, putin-fani, vaan yritän ajatella asioita laajasti. Venäjä on puhdasti isänmaailmallinen, rehellisesti mitä on, Amerikka on ahne, ja ei edusta sitä mitä antaa kuvan, koska taustalla on sellaisia tahoja mitkä määräävät asiat miten ei edes presidentit voi vaikuttaa asoihoin.