Sivuja: 1 [2] 3
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Suomen kartat sotien aikoina  (Luettu 31169 kertaa)
0 jäsentä ja 3 vierasta katselee tätä aihetta.
isla-vera
Satunnainen astroilija
*

Profiili
« Vastaus #15 : 29.08.2014 13:49:23 »

Erittäin hyviä kirjoituksia Hamalilta ja Downtempolta! Komppaan!

En tiedä pitäisikö itkeä vaiko nauraa, kun noita juurikin Iltasanomien ja Iltalehden juttuja Venäjästä lukee. Joka toinen päivä on otsikoissa "TÄSSÄ SYY MIKSI PUTIN HAVITTELEE SUOMEA", "10 SYYTÄ MIKSI VENÄJÄ SAATTAA HYÖKÄTÄ SUOMEEN". Oi voi. En tiedä kuinka monet suomalaiset, mutta selvästi huolestuttavan monet, lukevat todella edellä mainittuja lehtiä ja varmaan täysin ilman minkäänlaista lähdekritiikkiä. Ja ilman mitään tuntemusta maailmanpolitiikasta, Venäjän politiikasta tai politiikasta ylipäänäsä. Itsehän en mikään poliittinen tietäjä ole myöskään, mutta en anna juurikin tuon russofobian ja "kohta tulee seuraava kylmä sota"- pelottelujen vaikuttaa siihen, että parhaani mukaan objektiivisesti tarkkailen tilannetta.

Venäjä toimii Ukrainassa väärin mielestäni. Mutta se, että Venäjä vaatisi Suomea itselleen ja lähtisi Suomea valloittamaan, koska Suomi on aikoinaan Venäjään kuulunut, kuulostaa - anteeksi nyt vain - melko koomiselta. Mutta jos tätä russofobiaa vielä Suomessa kasvatetaan ja lietsotaan VIIHDELEHTIEN toimesta, voi olla, että Venäjältä löytyykin syitä hyökätä Suomeen. Koska aivan kuten sanottua, Äiti Venäjää puolustetaan henkeen ja vereen. Venäläisten isänmaallisuus (vaiko äidinmaallisuus) on varmasti melko sisäsyntyistä, he ovat ylpeitä maastaan ja ne Suomessa asuvat syntyperiään venäläiset keitä itse tunnen, ovat myös ylpeitä juuristaan.

Se miten fasistista, seksististä, homofobista plaaplaaplaa meninki Venäjällä on, on heidän asiansa, eikä minun moralisoitavissa. On paljon asioita mitä Venäjällä pidetään hyväksyttävänä (tai vääränä), mitä minä en hyväksy (pidän oikeana). Mutta mielestäni ne eivät liity mitenkään Venäjän olemattomiin aikeisiin hyökätä Suomeen.

Enemmän olisin huolissani tästä vapaakauppasopimuksesta Yhdysvaltojen ja EU:n välillä, tai Nato-jutuista, mitä Venäjän hyökkäämisestä.
tallennettu

plutonic power
Ritsa
Kanta-astroilija

Profiili
« Vastaus #16 : 29.08.2014 14:11:20 »

Kyllä!
tallennettu
unelmassa
Vieras
« Vastaus #17 : 29.08.2014 14:55:41 »

Kyllä kyllä.

Tunnen yhden Venäläisen ON  tosi mukava..ja moni muukin häntä on kehunut.,
yksi pariskunta on käynyt Venäjällä monen monta kertaa,  sanoivat että Venäläiset ovat vieraan varaista kansaa, sieltä ei hevin pääsis lähtemään pois. Wink Cheesy
Kysyvät aina että milloin tulette seuraavan kerran.,ja
soittelevat ( kysyvät että milloin taas tulette. Cheesy smitten)
tallennettu
Ritsa
Kanta-astroilija

Profiili
« Vastaus #18 : 29.08.2014 15:03:46 »

Jooh, itsekin muutaman venäläisen kanssa olen kohdannut eri tilanteissa ja ei voi sanoa mitään kovin huonoa heistä. Erilaisuuksia kyllä löytyy, mutta mikäs siinä. Olisi hienoa, jos jokainen ihminen ottaisi kansojen käsitteen niiden yksilöiden kautta, eikä lähtisi yleistämään koko kansaa. Valtioiden teot on kuitenkin usein ainakin tähän asti ollut mielestäni turhan erillään kansan tahdosta ja siihen ovat ihmiset tyytyneet. Mutta maailma muuttuu...
tallennettu
Indium
Vieras
« Vastaus #19 : 29.08.2014 15:12:29 »

Eräs venäläinen ihminen oli ahkerimpia ja ystävällisimpiä työkavereita mitä minulla on ollut.
tallennettu
nousukuu
Astro-nauttija

Profiili
« Vastaus #20 : 29.08.2014 16:40:57 »

on se maa niin erilainen kuin mitä Suomi, ettei sitä edes käsitä. ihan tuossa kivenheiton päässä, mutta silti niin kaukana

Näinpä! Cheesy

Tuo kamerajuttu olikin hauska (tai no, mutta kuitenkin) kuulla. Smiley  Oon katsonut paljon niitä videoita. Joo ymmärrän että niihin videoihin kerätään vain hurjimmat jutut, mutta silti tuntuu että siellä ajellaan hirveesti kännissä ja ilman jotain rengasta ja ties mitä. Joku joskus oli kirjoittanut johonkin videon kommentiksi, että "Every video that has 'in russia' in the title is awesome!", ja näin mäkin sen näen. Siellä tulee niin ihme juttuja vastaan että ei tulis mieleenkään. Usein tulee sellaisia kohtia että kun klippi alkaa niin ei todellakaan arvaa miten se päättyy. No, tuskin ne hassut videot kuitenkaan ihan hirveesti kertoo Venäjän arjesta... :Smiley
tallennettu
Downtempo
Vieras
« Vastaus #21 : 29.08.2014 20:57:09 »

sinikiviuhko, veit melkein sanasta sanaan sanat suusta. (voiko noin edes sanoa Tongue)

Ihan sama käsitys venäläisistä.
Niin, ne autokamerat toimivat todistusaineistona asiassa kuin asiassa, varsinkin tilanteissa miliisien kanssa.

venäläiset on kyllä harvinaisen omatoimisia, keksivät keinot kuin keinot kaikissa tilanteissa.
Jotenkin *salaa* ihailen niiden asennetta, en nyt ihan kaikkineen päivineen, tosiaan ne moraalijutut eivät ole mun käsissä, mutta
sellainen yleinen kuva on positiivinen.
tallennettu
Hamal
Kanta-astroilija

Profiili
« Vastaus #22 : 30.08.2014 17:04:55 »

venäläiset on kyllä harvinaisen omatoimisia, keksivät keinot kuin keinot kaikissa tilanteissa.

Grin
tallennettu
Downtempo
Vieras
« Vastaus #23 : 30.08.2014 17:55:45 »

tuolla aiemmin kirjoitettiin että venäläisten suhtautuminen valheeseen ja totuuteen on erilaista. tästä oon jokseenkin samaa mieltä. oon nähnyt kun tuttu venäläinen nainen valehteli silmät päästään niin pahasti ettei voinut kuin jatkaa ja jatkaa juttua. se oli melko hätkähdyttävää seurata sitä, kun itse tiesin miten asiat oikeasti oli menneet. myötähäpeästä katsoin parhaaksi vaieta.

muistuu myös mieleen kuinka suomalainen renttu-poikaystävä oli puheissa tehty ihanne-sulhoksi ja kun sukulaiset venäjänmaalta sitten matkustivat Suomeen niin poikaraukka joutui evakkoon omasta kotoaan, sukulaisille sanottiin että mies on työmatkalla ja koko kämppä piti järjestää lattiasta kattoon niin ettei totuus paljastuisi. voi hyvää päivää mitä sähellystä se oli Grin

molemmissa tapauksissa valehtelun tarkoitus oli antaa itsestä ja omasta elämästään parempi kuva kuin mitä todellisuus on, keinoja kaihtamatta. eli mulle ainakin helposti anteeksiannettavissa, kun tietää miten tärkeää se joskus joillekin on, olla hieno muiden edessä.

Kulissien on OLTAVA kunnossa. Juuri miten kuvailit Cheesy
joissain määrin virolaisissa olen huomannut samaa...
itsekin miettinyt, että onko venäjällä niin tuomitseviä ihmisiä tai jotain kilpailuviettiä niin paljon, tai jotain että niillä on odotukset korkealla kaikesta, että ei voi sanoa suoraan, että p*****e, nyt asiat on huonosti, rahat on heikoilla, auto on paskana, tai just se puoliso onkin saamaton hampuusi, eikä puku päällä kävelevä super palkkainen kävelevä maisterin maisteri...

ehkä vähän hyväuskoisia, ja todellakin arvostavat arvokkuutta, mikä loistaa ulospäin...
en tiiä, varmaan on muissakin baltian maissa samoja vaikutteita, kuin virossa, liekö sitten venäjältä (neuvostoliitolta) saatuja vaikutteita.

Sitten ne törmää suomalaisiin. Jöröihin, ketkä kulkevat verkkarit jalassa, ja perus villapaita päällä.
mutta suomalainen jörö onkin se varakkaampi, kuka kulkee vähän "halvemmissa" vaatteissa, koska sellaiset suomalaiset ovat niitä, ketkä tyytyvät vähempään, tai ylipäätään se julkinen imago ei todellakaan vastaa sitä todellisuutta, vaan päin vastoin.
tää oli siis vähän yleistetty otos tietystä suomalais kansasta.
ja tällä tarkoitin ihan perus suomalaisia tallaajia (duunareita jne...), en julkkiksia tai mitään poliitikkoja jne...

mutta toisaalta, täähän pätee vähän jokaiseen valtioon...

tallennettu
Ave^^
Vieras
« Vastaus #24 : 30.08.2014 21:24:25 »

Niin no, Suomessahan se on perinteisesti ollut sitten toistepäin, että jos et sovi siihen villapaita-muottiin, niin heti katsotaan kieroon. Pitää olla mahdollisimman tavallinen ja keskiverto kaikessa, niin on jees. Uudessa sukupolvessa olen huomannut muutamia, jotka eivät perinteisen sananlaskun mukaan niin kätkekään sitä onneaan, ja kyllä se aika oudolta tuntuu, miettii että miten tuo uskaltaa. Ei sitä vaan ole Suomessa tottunut sellaiseen käytökseen, kun siitä yleensä aina on tullut se "kuka tuo kuvittelee olevansa" -reaktio. Mielenkiintoista tosin se, että huomaan joidenkin silti muuttavan suhtautumistaan rahojaan esittelevää ihmistä kohtaan jotenkin ihailevampaan suuntaan, vaikkei sitä suoraan sanota. Että kaipa sillä sitten täälläkin saa halutunlaisen reaktion toisissa aikaan.. Tai ehkä täällä juuri saa sen kateudensekaisen ihailun aikaan verrattuna muihin maihin,jos sitä haluaa, sillä Suomessa raha on aina ollut jokin hyssytelty mutta suuri juttu. Jenkeissä (tai Venäjällä?) kilpavarustelulla ei edes varmaankaan haeta samaa, vaan siellä se voi olla verrattavissa johonkin mitä ahkeruus esimerkiksi Suomessa edustaa, oman paikkansa ansaitsemisen perustelua tai sen sellaista. Ei sitä näin Suomen kulttuuriin juurtuneena voi edes kunnolla ymmärtää mitä se merkitsee muissa kulttuureissa, kun täällä se on niin eri asia.
tallennettu
nousukuu
Astro-nauttija

Profiili
« Vastaus #25 : 31.08.2014 15:48:26 »

Millaista Venäjällä on olla erilainen? Onko siellä laajempi skaala olla hyväksytysti sitä mitä on, kunhan on heteroseksuaalinen? Jos verrataan Suomeen. Vai onko tiukemmat normit? Onko siellä kylähulluja vai voiko ajatella niin ettei siellä muita olekaan? laugh

Mäkin tykkään siitä että keksitään itse ratkaisuja ongelmiin kuin ongelmiin. Kyllähän tämä suomalainen sosiaalimalli passivoi... :Smiley  Toisaalta onko Suomessa mahdollista tehdä omia ratkaisuja, täällä byrokratian ja säädösten luvatussa maassa? En siis laita omaa laiskuuttani byrokratian syyksi... :Smiley  Mietin vain että ehkä Venäjällä on sekä pakko keksiä omat ratkaisunsa että myös paremmat mahdollisuudet toteuttaa ne?
tallennettu
Hamal
Kanta-astroilija

Profiili
« Vastaus #26 : 31.08.2014 17:22:28 »

Nousukuulle voisin heittää että Venäjä on perhekeskeisempi maa ja sukulaisten mielipide voi mennä yksilöllisyyden edelle nuorilla ihmisillä. Muuten ketään ei kiinnosta kuljetko kravatti vai kettingit kaulassa. Ainoastaan äärioikeistolaiset tahot voivat olla uhkana. Lasten raiskaajia ja muita oikeasti rikollisia kidutetaan kasakkajärjestön yms toimesta. Töissä ja tavallisessa elämässä ketään ei kai kiinnosta mihin reikään Jevgeni tunkee *eppinsä.

Putin mainitsi Sotshin olympialasten aikaan tehdyssä haastattelussa ettei hänellä ole mitään homoja vastaan ja sanoi ettei ole mikään seksuaaliterveyden asiantuntija. Ensisijaisesti tuo homopropagandalaki liittyy pedofilian estämiseen mutta venäläisten perinteisten arvojen takia se koskee myös homoseksuaalisuutta ja tätä Putin korosti. Minun mielestäni erittäin hyvin kierrelty ja kaarreltu.

Itse olen tuosta idän ja lännen propagandasodasta sitä mieltä että kummallakin puolella puhutaan kakkaa mutta jos Suomea aletaan suunnitelmallisesti ryöpyttää tekaistuilla väitteillä, on jo liian myöhäistä liittyä Natoon koska Kreml on jo silloin päätöksensä tehnyt. Silloin käännän neutraalin takkini, aseistaudun hampaisiin asti ja pyydän venäläisiä ystäviäni vaihtamaan maata, en siksi että minulla olisi mitään venäläisiä ystäviäni vastaan vaan siksi etten pysty takaamaan etteivät maanmieheni vahingoita heitä. Tosin Venäjä kyllä huolehtii omista kansalaisistaan ihan itsekin.

Itse pidän todennäköisenä että mikäli Suomi ja Ruotsi lähentyvät lisää Naton kanssa, sitä enemmän tulee aggressioita Venäjän taholta. Ja JOS Putin kääntää katseensa esim. Puolaa tai Baltiaa vastaan, Suomella alkaa olla kiire tuon 5. artiklan kanssa koska SILLOIN tiedetään Venäjän oikeat motiivit. Tähänastisen perusteella en usko Venäjän olevan isomman skaalan liikekannalla ellei länsi tee suuria provokaatioita. Mutta minähän voin olla myös väärässä.

tallennettu
Toteo
Kohtuuastroilija
**

Profiili
« Vastaus #27 : 31.08.2014 21:20:33 »

Itse pidän todennäköisenä että mikäli Suomi ja Ruotsi lähentyvät lisää Naton kanssa, sitä enemmän tulee aggressioita Venäjän taholta. Ja JOS Putin kääntää katseensa esim. Puolaa tai Baltiaa vastaan, Suomella alkaa olla kiire tuon 5. artiklan kanssa koska SILLOIN tiedetään Venäjän oikeat motiivit. Tähänastisen perusteella en usko Venäjän olevan isomman skaalan liikekannalla ellei länsi tee suuria provokaatioita. Mutta minähän voin olla myös väärässä.

Venäjän näkökulmasta se ongelma juuri onkin NATOn jatkuva laajentuminen NL:n entiseen etupiiriin. NL kohteli huonosti pieniä naapureitaan, ja Venäjä kantaa nyt tätä taakkaa. Putin puolestaan pyrkii rakentamaan Venäjästä jälleen vahvan, ja hän näkee Euroopan heikkona. Eurooppalaisesta näkökulmasta uhka on aina tullut idästä, mistä on Euroopan ydinalueille rynninyt milloin mitäkin barbaareja (hunneja, slaaveja, muhamettilaisia). Suomessakin on taisteltu novgorodin ryöstelijöitä vastaan linnavuorilta käsin ja tuhat vuotta sitten.  knuppel2 Tällä lännen ja idän epäluulolla on siis pitkät perinteet. Suomalaisista suurin osa ei halua NATOon, mutta Kokoomus-vetoinen hallitus sen sijaan tuntuu olevan sen kannalla. Tämä tilanne kai Venäjälläkin tunnetaan.
tallennettu

Aurinko-oinas | Kuu/Asc-skorpioni | Merkurius/Venus/Jupiter-Kalat
t.touhula
Astroholisti

Profiili
« Vastaus #28 : 05.09.2014 14:33:14 »

Put-putin käyttää "rikkaan" valtionsa varoja omaan henkiseen eunukkiarmeijaansa -kuten Aatu natsia leikkiessään- sekä toiseen fyysisempään, joka sotii luullen saavansa gloriaa ja voittoseppeleitä. Tosiasiallinen saaminen on kuula kalloon, jollei ihan omaan niin sävähdyttää se naapurisotilaankin otsassa. Reikä siitä aina jää.

NATO-aihe nostaa kysymyksen kahdesta suunnasta:
Menemmekö samoinajattelioitten kainaloon omasta tahdosta

vai jätämmekö itsemme odottelemaan idän tuulten pauhua,
koska Put-putin ei salli meidän suosiollaan sinne mennä. Pitää uhkaa yllä.

Kumpaa ajattelukantaa noudattaessamme olemme ITSENÄINEN valtio.
« Viimeksi muokattu: 05.09.2014 14:56:17 kirjoittanut t.touhula » tallennettu

Vapaus - mikä ihana sana!
Ritsa
Kanta-astroilija

Profiili
« Vastaus #29 : 05.09.2014 14:50:07 »

Mielestäni vapauteen ja itsenäisyyteen tosiaan kuuluu valmius puolustaa sitä vapautta. Suomella on vankka perinne lähes puolueettomana maana, joten mielelläni siitä pitäisin kiinni. Uskon, että Venäjällä on ihan muut maat mielessä jos sellaisia edes on Ukrainan lisäksi. Pelotteluun ei mielestäni kannata sitoutua omalla energiallaan. Pysymällä hetkessä ja tietoisuuden kehityksen jatkumoon uskomalla nuo pelottavat uutiset mediassa tuntuvat kovin kaukaisilta muistoilta vain jostain lapsuuden saduista. Wink
tallennettu
Sivuja: 1 [2] 3
  Tulostusversio  

Siirry: