Miten historiaa luetaan? Olen tässä tätä Ukrainan kriisiä seurannut niin Russian Today ja CNN:ltä kanavilta ja kyllä on erilaista tämä uutisointi.Venäjä syyttää USA:ta ja Eu:ta ja toisinpäin.Olen myös huomannut kaksi erilaista näkökantaa. Osa ukrainalaisista ja venäläisistä katsoo,että sekä venäläiset ja ukrainalaiset ovat samaa kansaa ja he kokevat kuuluvansa Venäjään. Sitten on ne henkilöt, jotka näkevät että Ukraina on itsenäinenvaltio ja Venäjä on tehnyt rikoksen vallatessaan Krimin alueen.Ei ole tainnut tämä fasistit vs. kommunistit asetelma kadota toisen maailmansodan jälkeen mihinkään.
Toinen missä tämä näkyy on Viron historiasta puhuettaessa.
Katsoin Youtubesta vanhaa Ylen tv-lähetystä, jossa olivat vieraana Johan Bäckman, toimittaja Leena Hietanen, virolainen Jutta Zilliacus ja historiantutkija Oula Silvennoinen.Johan Bäckmanin ja Leena Hietasen mielestä itsenäistä Viroa ei ole olemassakaan ja pronssipatsaan siirtäminen loukkaa vironvenäläistä vähemmistöä. Jutta ja Oula puolestaan näkevät asian täysin toisin.
Maiden diplomaattisuhteet menivät jäihin tämän pronssipatsas kiistan takia.Olen ymmärtänyt, että aikoinaan kun Venäjä miehitti Viron sen valtiojohto vaati,että virolaiset eivät siirrä pronssipatsasta minnekkään.Kuulemma patsaan alla makaa 13 neuvostosotilasta ja sitä patsasta pitää kunnioittaa tästä syystä. Venäjä näkee,että he vapauttivat Viron Natsi-Saksan miehitykseltä, kun taas virolaiset näkevät asian niin ,että Venäjä on miehittäjä maa ei suinkaan vapauttaja! Että mitä näkökantaa Ukrainan tapauksessa ja Viron historiassa pitää nyt sitten uskoa?
Alla linkki Ylen ohjelmaan:
https://www.youtube.com/watch?v=KHiQmsNp03w