Vitsin ymmärsin,
mutta oon ainakin pistänyt merkille, että mulla on jotain asperger-piirteitä...
.....
noh, kaikista miestä löytyy aina jotain piirteitä ties mistä asioista...
Joo, asperger tuntuu nykyään olevan uusi muotidiagnoosi. Monista meistä varmaankin löytyy asperger-tyyppisiä piirteitä, mutta tietääkseni (korjatkaa jos olen väärässä) aspergerin ydin on siinä, että aivot ovat rakentuneet niin, että ymmärtää jotkin asiat eri tavalla kuin muut. Eli jos tiedät mitä sinulta odotetaan jossakin tilanteessa ja ymmärrät miksi sinulta niin odotetaan, mutta et pysty toimimaan niin, koska sinulla on jokin tunnelukko, suojelet itseäsi tms., niin kyseessä ei ole asperger. Jos taas törmäät usein siihen, että sinua pidetään outona (tai mitä nää muut nyt on miten asperger tulkitaan), mutta et ymmärrä miksi, koska et mielestäsi ole tehnyt mitään outoa, niin ollaan lähempänä aspergeria. Ajan myötä voit oppia tietämään mitä asioita pidetään outoina, mutta et edelleenkään ymmärrä miksi niitä pidetään outoina.
Tässä tutkailin juuri kiintymyssuhdeteoriaa, ja esimerkiksi etäistävä kiintymyssuhdemalli muistuttaa monelta osin asperger-tyyppisyyttä. Ero vain on siinä, että kiintymyssuhdemalli aktivoituu ihmissuhteissa ja turvanhakutilanteissa (joita esim. stressi tai pelko laukaisee), mutta asperger-piirteet taas ilmenevät myös vähäpätöisissä ja merkityksettömissäkin tilanteissa. Näitä vastaavia aspergeria muistuttavia löytyy varmasti monia muitakin. Niillä, jotka tiedän diagnosoiduiksi aspergereiksi, on ollut vaikeuksia jokapäiväisissäkin asioissa, kuten talouden hoidossa tai että olisi sovittuun aikaan sovitussa paikassa. Mutta nää diagnostiset kriteerit on kyllä aika tiukkoja, että ei lievällä aspergerilla taida sitä saada.