Eikös ainakin lihansyöntiin liity pieni eettinen ongelma:
Näkemykseni ilmastonmuutoksesta löytyy täältä:
http://www.astro.fi/forum/index.php?topic=13825.75(Ketjun loppupuolella viestini ja sen lopussa syyt, miksi katson ettei ole aihetta syyttää yksittäisiä kuluttajia heidän valinnoistaan. Esim niin kauan kun ralliautoilu on laillista ja sallittua, kieltäydyn syyllistymästä valinnoistani. Katse sinne pörssissä noteerattuihin yhtiöihin tässäkin asiassa, sekä markkinatalouden meininkiin yleensä, kiitos)
Lihaan liittyvät eettiset ongelmat riippuvat aivan siitä mitä lihaa syö. Tämän olen foorumilla kertonut ainakin puolen tusinaa kertaa, mutta menköön nyt taas sitten tähänkin ketjuun:
Epäeettistä on siis todellakin syödä lihaa joka on kasvatettu vilja- tai etenkin soijarehulla. Soijanviljelyn vuoksi kas kun tapetaan paitsi kokonaisia ekosysteemejä (sademetsää kaatuu Brasiliassa) niin myös sen viljelyä/sademetsien hakkuuta vastustavia aktivisteja. Toisaalta SOIJAN syöminen on samasta syystä aivan yhtä epäeettistä;
soijansyöjän ruuan vuoksi siis kuolee myös ihmisiä, sen sademetsien kaatumisen, kokonaisten ekosysteemien tuhon ja aktivistien murhien vuoksi.
Jos sen sijaan syö lihaa, joka on laiduntanut alueilla joissa ei voi kasvattaa ihmiselle sopivaa ruokaa - Uuden-Seelanni lammas ja saksanhirvi, sekä suomessa kasvanut pihvikarja ja lammas joka on laiduntanut ja vielä sitten lisäksi riista sekä poronliha - niin silloin itse asiassa se mitä lihakarja on syönyt ei ole pois yhdenkään ihmisen ruuista. Minä syön jotakuinkin vain em. lihoja.
Lisäksi minä syön eläimestä etupäässä niitä osia jotka eivät muille kelpaa. Se on epäeettistä (ja myös epäterveellistä, tästä aion kaivaa linkin pikapuoliin) että syö vain rasvattomia lihas-lihoja eli fileitä, paisteja jne. Minun lihankulutukseni on etupäässä lihaisia luita joista keitän luuliemisoppaa, poron keittolihaa (=halpoja huonoja muille kelpaamattomia osia) sekä uusseelantilaisesta saksanhirvestäkin sitä käristystä, joka on tehty jämäpaloista ja huonommista paloista eläintä.
On siis lihavalinnoista kiinni, mikä on se lihansyönnin epäeettisyys. Jos syö mitä tahansa elintarviketeollisuuden lihatuotteita - hiilijalanjälki nimittäin lisääntyy silloin tehtaan kustannuksilla, sen työntekijöiden työmatkakustannuksilla, tuotteiden vaatimien lisäaineiden tuotanto- ja kuljetuskustannuksilla, pakkauskustannuksilla, kuljetuksilla eri tukkuportaiden välillä ja vähittäismyyjälle jne. - tai vain niitä pihvejä, paisteja ja fileitä ja nimenomaan soijaa/viljaa syöneestä eläimestä, sitten tuo väittämä pätee. Kannattaa ostaa siis vain tuoretta käsittelemätöntä lihaa. Ja edes naturellit valmiiksi suikaloidut vakuumipakatut palat eivät ole sitä. Kokonainen irtomyyty lihaklimppi, tai luut ovat.
Laiduntanutta eläinta ja riistaa kannattaa suosia myös sen vuoksi, että soijalla ja viljalla syötetty märehtijä kärsii luonnottomasta ruuasta ja sen rasvahappokoostumuskaan ei ole ihmiselle terveellinen, toisin kuin laiduntaneen märehtijän. (Ja sika ja kana on muuten molemmat pakotettu tehotuotannossa kasvissyöjiksi ja syövät viljaa/soijaa, yksi syy miksi en syö kumpaakaan lainkaan).
Ja kassilohi syö muuten sitten myös soijarehua = yhtä epäeettistä kuin soijalla syötetty liha ja ei myöskään enää terveellistä. Silloin harvoin kun syön kalaa, se on villiä, muikkua tahi silakkaa.
Viljan ja soijan yms. viljely on muuten valtavin ekosysteemien tuhoaja ja siinä hommassa kuolee PALJON eläimiä joita ei edes syödä. Jokaisen niitä syövän ruuan vuoksi kuolee siis myös paljon eläimiä, eikä nitä edes syödä. Wheat is murder!