Sivuja: [1]
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: eN-kriya with Nithyaananda  (Luettu 5566 kertaa)
0 jäsentä ja 2 vierasta katselee tätä aihetta.
sideman
Astroholisti

Profiili
« : 12.10.2014 10:55:58 »

Herätä kuNDalini-shaktisi eN-kriyalla:

https://www.youtube.com/watch?v=gsUml6PcTyM

Jos jotain jää epäselväksi, esimerkiksi sanskrit-terminologian osalta,
 kysyttäköön rohkeasti. Yritämme vastata parhaan "kykymme" mukaan!

:Smiley
« Viimeksi muokattu: 12.10.2014 11:09:00 kirjoittanut sideman » tallennettu
sideman
Astroholisti

Profiili
« Vastaus #1 : 13.10.2014 11:12:27 »

sideman, sinähän tiedät valtavasti näistä joogajutuista, niin osaisitko avartaa käsitystäni siitä mitä eroa näillä joogasuuntauksilla on keskenään? lähinnä astangajoogan ja kundaliinijoogan erot kiinnostaa. se ainakin on käynyt selväksi että astangajooga tuntuisi olevan se juttu monien huulilla just nyt ja kundaliiniporukat toimivat paljon matalammalla profiililla?

(Eniten tiedän Patañjalin alkuperäisestä aSTaan.ga-yogasta. Muista joogan muodoista
tietoni ovat melko hatarat...)

Käsittääkseni astanga-joogassa (aSTaan.ga-vinyaasa-yoga) pääpaino on aasanoilla. Alkuperäisessä
Patañjalin 8-osaisessa (aSTaan.ga: aSTa + an.ga) joogassa aasanoista mainitaan ainoastaan kaksi seikkaa, eli että
sen tulee olla vakaa (sthira) ja mukava (sukha), mitä ilmeisimmin sen vuoksi että muut an.gat
eli osat, kuten praaNaayaama eli hengitysharjoitukset ja dhyaana eli meditaatio olisivat, noh, mukavia
"suorittaa"; ja toiseksi, että aasanaan ei tule liittyä minkäänlaista ponnistelua tai yritystä.

Minulla ei ole minkäänlaista käsitystä siitä, millaisia meditaatioharjoituksia astanga-joogaan kuuluu.

Ymmärtääkseni aito kuNDalinii-yoga on potentiaalisesti niin vaarallista, varsinkin psyyken ja hermoston kannalta, että sitä olisi paras harjoittaa vain asiaan syvästi perehtyneen henk. koht. gurun tarkassa valvonnassa. Oletan, että länsimaissa
opetettava kundaliinijooga on jonkinlainen kevytversio aidosta muodosta.

Noista kahdesta suosittelisin kuitenkin astangajoogaa, kunhan vain ei mennä liiallisuuksiin aasanoiden kanssa,
paitsi jos ensisijainen kiinnostus on meditaatiopainotteinen.

Alkuperäisen joogan päämäärä on samaadhin eli puhtaan, sisällyksettömän tietoisuuden "kokeminen".
Tuo käy ilmi mm. siitä, että yogasuutrain arvostettu kommentaattori, Veda-vyaasa eli Krishna Dvaipaayana
toteaa yks'kantaan: yogaH samaadhiH (lausu: joogas samaadhihi) eli jooga [on] samaadhi.

(Jos tuo samaadhin "kokeminen"* kiinnostaa, suosittelen Transsendenttista Meditaatiota(R). Useimmat
TM:n harjoittajat kokenevat ainakin hetkellisen samaadhin muutaman viikon harjoituksen jälkeen,
jotkut ilmeisesti jopa ensimmäisen meditaatiosessionsa aikana! TM:n ns. rondaukseen sisältyy
mm. aasanoita ja praaNaayaama-harjoituksia. Seuraava TM-esittelyluento Stadissa näkyy olevan
ensi torstaina...)

* samaadhi ei ole varsinaisesti kokemus, koska siinä "kokija", kokemus ja kokemuksen kohde ovat
yhdentyneet, saMhitaa.
« Viimeksi muokattu: 13.10.2014 11:34:58 kirjoittanut sideman » tallennettu
sideman
Astroholisti

Profiili
« Vastaus #2 : 13.10.2014 22:15:20 »

niin, ilmeisesti kundaliinijoogalla on paha maine. olen ymmärtänyt että täällä lännessä se johtuu osaltaan kristinuskosta, koska kirkko on rinnastanut kundaliini-käärmeen paratiisiin käärmeeseen, itse saatanaan. yleisemmin siitä että pelottelemalla ollaan haluttu pitää ulkopuoliset loitolla aikana jolloin kundaliinijoogan opetus tapahtui suljetuissa ryhmissä.

olen lukenut, että kundaliinijoogien raiteilta suistumiset johtuisivat yksinomaan siitä että ollaan pakottamalla yritetty liian paljon liian aikaisin ja näin kundaliini on noussut liian varhain, eikä joogi ole ollut vielä valmis.

mua myös kiinnostaa, kun joissain yhteyksissä puhutaan feminiinisestä kundaliinista ja joissain maskuliinisesta. ilmeisesti joogan tarkoitus on herätellä ensin mainittua?
en oikein tiedä mitä mieltä olen tuosta kundaliinista ja sen olemassaolosta ylipäätään, mutta uteliaisuuteni se on saanut heräämään. kiitos vastauksesta, vaikkei se aivan kysymykseeni vastannutkaan

Minä olen ymmärtänyt niin, että kuNDali(n) on se (maskuliininen) käärme, ja kuNDalinii on sen feminiininen shakti* eli voima.
Käsittääkseni kaikki muutkin shaktit ovat feminiinisiä.

KuNDalinii-yogan (jos olen oikein ymmärtänyt) Raamattu, yoga-kuNDaly-upanishad, esittää nähdäkseni, että tietyillä harjoituksilla herätetään muulaadhaara- tai svaadhiSThaana-cakran maisemissa kolmella ja puolella kiepillä nukkuva kuNDalikäärme, ja pyritään ohjaamaan sen shakti, kuNDalinii, selkärangan keskellä kulkevan, sadasosan hiuksen paksuudesta läpimitaltaan olevan astraalikanavan, suSumnaa-naaDiin kautta kulmakarvain välissä olevaan Shivan asuinpaikkaan, josta taitaa sitten seurata valaistuminen. Matkalla
kuNDaliniin täytyy läpäistä kolme solmua eli granthia: brahma-, vishnu- ja rudra- (Shivan toinen nimi) granthi (järjestys saattaa
olla jokin toinen...).

Huh

*Vrt. suomen kielen sahti; jossakin määrin analoginen sanapari on ruotsin vakt(i), suomen vahti... :Smiley   Grin

« Viimeksi muokattu: 13.10.2014 22:20:27 kirjoittanut sideman » tallennettu
sideman
Astroholisti

Profiili
« Vastaus #3 : 14.10.2014 11:14:35 »

voi olla että olen ymmärtänyt vähän väärin tuon feminiinisyyden ja maskuliinisuuden, koska intialainen maailmankatsomus ei ole minulle tuttua, :Smiley

mitä nuo kolme solmua ovat?

en tiedä olenko hieman epätyypillinen joogasta kiinnostunut, kun minua ei kutsu se valaistuminen vaan muut, tuota tilaa tavoittelevalla joogan myötä tuomat edut, kuten mielen ja ruumiin tasapaino, tunnemaailman tasoittuminen, notkeus jne. paljon jooganneet liikkuvat kauniisti (= tasapainoisesti), eikö siinä ole jo syytä riittämiin Cheesy miten mulla on kaiken aikaa sellanen fiilis että se on mun 9. huoneen kuu joka mua tähän vetää mukaan..

Käsittääkseni pääsääntöisesti voitaneen todeta, että osapuilleen kaikki mikä liittyy materiaan (lat. mater = äiti),
on feminiinistä eli prakRtia (prakritia) ja vastaavasti henkeen eli puruSaan (~purushaan) liittyvä taas maskuliinista
(Äiti Maa ja Isä Taivas).

Kiinnostuksesi luonteen perusteella sinulle sopii ehdottomasti mielestäni haTha ("tavallisin" fyysinen jooga) tai astanga paremmin
kuin kundaliini, vaikka en olekaan kovin tarkkaan selvillä "länsimaisen" kundaliinin harjoitusten luonteesta...
tallennettu
sideman
Astroholisti

Profiili
« Vastaus #4 : 14.10.2014 11:23:43 »

mitä nuo kolme solmua ovat?

Tällainen kuvaus löytyi googlaamalla:

First Granthi associated with Muladhara Bandha (root valve)

Muladhara Chakra; Root; Cervix or Perineum; family / ancestral and cultural / gender roots including connections to group identities
    Swadhistana Chakra; Ones own abode; in Yoga located at the tail bone – in New Age between First and Second chakra; the separation of the individual from received assumptions and conditioning, everything that we create in life from the food we eat to personal appearance / home
    Manipura Chakra; City of Treasures; navel; this carries the psychic energy of everything we value, stuff, family, creativity 

Second Granthi associated with Uddiyana Bandha (Abdominal valve)

Surya Chakra; Sun; between Third and Fourth Chakras to the right side of the spine
    Chandra Chakra; Moon; between 3rd and 4th Chakra to the left of the spine
    Anahat Chakra; Noiseless / Unstruck sound; heart space; compassion, devotion, attachments
    Vishuddi Chakra; Purification; Throat; communication

Third Granthi associated with Jalandhara Bandha (Throat valve)

Ajna Chakra; store; centre of the head; the everyday mind constrained by memory and conditioning
    Bindu; point; back of the head; passageway to infinite wisdom (Maha Prajna); all that can be known, beyond time
    Third eye; between the eyes; insight; mostly ignored
tallennettu
Sivuja: [1]
  Tulostusversio  

Siirry: