Polariteetti on harha. Totuudella ei ole vastakohtaa sillä totuus on Yksi.
Polariteetti on harha, mutta harha on todellisuutta sille,
joka samastuu polariteettiin.
Totuudella ei ole vastakohtaa - paitsi silloin kun on:
Jos näet sitä, mikä ei ole (= ei-totuus), ei ole,
niin se, joka on (= totuus), ei ole.
Aivan kuten käsitteet "yksi" ja "ei-yksi" mahdollistavat toinen toisensa.
Siten julistamalla yksikantaisesti "totuudella ei ole vastakohtaa"
ihminen väittää käsityskykynsä operoivan irrallaan "ei-totuudesta",
vaikka juuri sen avulla hän tuli määritelleeksi itselleen "totuuden" olemassaolon.
Olen hevillä käyttämättä argumenttieni perusteluna ilmausta
"totuudella ei ole vastakohtaa", koska jo käsitteellistäessäni
totuutta lähdin liikkeelle suhteellistamisesta
- hahmottaen "totuutta" tuota ensin rajaamaani "ei-totuutta" vasten.
Enkä hyvällä tahdollakaan saa irtirevityksi "totuutta",
jolle en näkisi/tulisi näkemään ilmeistä vastakohtaa: "ei-totuutta".
Kuitenkin on pakko ilolla myöntää,
että sama ehdollistuma ilmenee
käsitteiden "yksi" ja "ei-yksi" välillä:
Sanomalla (kuten olen niin usein tehnyt) jonkin olevan Yksi,
jätän mainitsematta erottaneeni Sen
"ei-yhden" muodostamaa viitekehystä vasten
- eli puhunkin vain "ei-yhden" vastakohdasta.
Tämä "kaiken" ja "ei-kaiken" argumentointimme jälkeen
- liikkuessamme tuossa aluksi määritellyssä
polaarisessa kuvauksessa "perimmäisestä todellisuudesta",
jota tämä "ei-perimmäinen todellisuus" kauttaan heijastelee.
Ilman harhaa ei olisi harhaa siitä, että on vain "ei-harhaa"
- ja mikäs sen oivallisempaa itsetuntemuksen koostamisen tarhaa!
Onneksemme - ja epäonnen onnettomuudeksi -
jossakin ympärillämme on intuitiivisesti vaistottavaa
omimmuutemme tuoksua: pyhyytemme läsnäoloa,
joka auttaa muistamaan uudelleen
ja kokemaan harha-olentaa vasten tosi-olentaa.
Sillä katso: on jotakin yhdistävää energiaa harhan ja toden välillä.
Merkkinä siitä, että "Jokin" ja "Mikä tahansa" lukeutuvat "Ei-jonkin" ja "Ei-minkään tahansa" kera,
niiden yhdessä muodostamana kokonaisuutena,
polariteetit Itseensä sisällyttävään tajunnallisuuteen.